صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / مهمترین اقدام برای احیای تالاب بین‌المللی هامون تامین آب است
مهمترین اقدام برای احیای تالاب بین‌المللی هامون تامین آب است

نماینده زابل:

مهمترین اقدام برای احیای تالاب بین‌المللی هامون تامین آب است

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در خرداد ماه در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.

احمدعلی کیخا

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد علی کیخا در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان افزود: منطقه ویژه اقتصادی سیستان در مجلس ششم به تصویب رسید اما به دلیل اینکه دولت اعتقاد داشت که بخش خصوصی باید در این مناطق سرمایه گذاری کند هیچ گاه به نتیجه نرسید.

کیخا در ادامه بیان کرد: دولت در مجلس نهم ۲ بار لایحه منطقه آزاد سیستان را به مجلس ارسال کرد اما به دلیل اینکه در کمیسیون اقتصادی لوایح و مناطق آزاد دیگری به این لایحه اضافه شد در مجلس رای نیاورد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دولت در مجلس دهم مجددا لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان را به همراه چند منطقه آزاد دیگر و مناطق ویژه اقتصادی به مجلس ارسال کرد که در کمیسیون اقتصادی مجلس تنها با یک رای بیشتر به تصویب رسید.

وی افزود: برخی از نمایندگان به دلیل اینکه مناطق آزاد در اجرای ماموریت های خودشان دچار انحراف و تبدیل به وارد کننده شده اند با ایجاد مناطق آزاد جدید مخالفت می کنند.

کیخا خاطرنشان کرد: در این رابطه با رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس جمهوری مذاکراتی انجام شده تا در روزی که لایحه منطقه آزاد به رای گذاشته می شود در مجلس حضور داشته باشند زیرا حضور آنان در تصویب منطقه آزاد سیستان تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: برنامه های اقتصادی در منطقه سیستان باید به نحوی تهیه شود که کمترین میزان وابستگی به منابع آبی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم منطقه سیستان از این وضعیت رهایی یابد علما، روحانیون، دانشگاهیان، متخصصان و هر کسی که قلمی یا تریبونی دارد باید یکپارچه و یک صدا تلاش کنند تا ابعاد مختلف زندگی این مردم و پیامدهای پدیده شوم خشکسالی را برای جامعه ایران منعکس کنند تا بیشتر توجه مسئولان کشور به این منطقه جلب شود.

کیخا ادامه داد: تاکنون مشکلات سیستان توسط برخی وزارتخانه‌ها به مسئولان ذیربط ارجاع داده شده است و بازدیدهایی را هم از این منطقه انجام دادند اما این‌ها کافی نیست و هنوز اقدامات عملی آن‌طور که باید برای حل مسائل مردم اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: در آخرین ملاقاتی که با وزیر کشور داشتم آقای رحمانی فضلی متعهد شد و قول داد تا پایان اردیبهشت به همراه معاونین و وزرای ذیربط به سیستان سفری داشته باشند و از نزدیک شاهد مشکلات و گرفتاری‌های مردم باشند و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کنند.

نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی، قطع کامل رودخانه هیرمند و نابودی کشاورزی مردم سیستان را در بن بست اقتصادی قرار داده که جبران خسارت های وارده نیازمند توجه ویژه مسئولان دست اندرکار است. با توجه به اینکه بیشتر مردم سیستان کشاورز و دامدار هستند در سالجاری به دلیل قطع کامل رودخانه هیرمند و خشک شدن مزارع آنان توان اقتصادی برای اداره کردن زندگی خودشان را ندارند.

وی بیان کرد: براساس آمار اعلام شده امسال بدترین سال آبی کشور در ۵۰ سال گذشته است که برای عبور از بحران نیازمند مدیریت مصرف در آب هستیم.

وی ادامه داد: این در حالیست که میزان بارندگی در کشور به طور متوسط ۴۲ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استانهای شرقی، جنوبی و مرکزی نسبت به سایر استانهای کشور در شرایط بد آبی قرار دارند.

کیخا اظهار داشت: در طول سال زراعی امسال تنها سه میلیون متر مکعب آب وارد رودخانه هیرمند شده در حالی که بر اساس معاهده باید ۸۲۶ میلیون متر مکعب وارد منطقه سیستان می شد.

وی بیان کرد: امسال تنها ۱۰ میلی متر بارندگی در سیستان گزارش شده و این منطقه در شرایط بی آبی بسیار بحرانی قرار دارد.

وی افزود: تاکنون هشدارهای بسیار زیادی در رابطه با خشکسالی در منطقه سیستان به رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی ارائه شده است تا در این زمینه اقدام عملی و فوری انجام گیرد .

وی تصریح کرد: تنها منبع درآمد مردم سیستان کشاورزی و دامپروری است که این نیز به دلیل قطع کامل رودخانه هیرمند از بین رفته و نیازمند اقدام فوری در این رابطه است.

نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اطلاع رسانی به مسئولان از مشکلات مردم سیستان نیازمند هبستگی تمامی مسئولان، ائمه جمعه، دانشگاهیان، نخبگان و اصحاب رسانه هستیم تا از این طریق بتوان خسارت های وارده به این منطقه را جبران کرد.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها از وضعیت سیستان جدی است، گفت: در جلسه سران قوا در مجلس به رئیس‌جمهور گفتم که اگر دولت تمام‌قد در کنار مردم نباشد امسال یک وضعیت فوق‌العاده بحرانی را در سیستان خواهیم داشت که شاید در ۴۰ سال گذشته تجربه نکرده باشیم.

کیخا ادامه داد: در همین رابطه با وزیر کشور، جهاد کشاورزی و نیرو و معاونین رئیس‌جمهور نیز صحبت شد. درست است که خشکسالی در سایر نقاط کشور وجود دارد. از طرفی در برخی نقاط کشور سرمازدگی به کشاورزان آسیب وارد کرد و محصولات آن‌ها را از بین برد اما کشاورز سیستانی با کشاورزان در سایر نقاط کشور تفاوت دارد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تفاوت کشاورز سیستانی با دیگران در این است که توان مالی و سطح زندگی این مردم طوری نیست که حتی برای یک ماه هم بتواند زندگی خود را ادامه بدهد چرا که کشاورزان در منطقه سیستان کاملاً مستهلک شده‌اند و در مجموعه دارایی‌ها و داشته‌های آن‌ها چیزی وجود ندارد که خودشان را بتوانند به سال بعد برسانند.

وی گفت: سالیانه ۱۳۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان زیر کشت می رفته که امسال تنها ۴۰ هزار هکتار آن به دلیل خشکسالی کشت شده که آنها هم دچار خشکی و بی آبی شده است.

کیخا اظهار داشت: تنها ۱۰ هزار هکتار از ۴۰ هزار هکتار زمین زیر کشت در منطقه سیستان بیمه هستند.

وی ادامه داد: مردم سیستان به دلیل نداشتن تمکن مالی نتوانسته اند زمین های کشاورزی خودشان را بیمه کنند.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه کشاورزی تنها به ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بیمه شده منطقه سیستان خسارت پرداخت می کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: کشاورزانی که زمین های خودشان را بیمه و یا کشت نکرده اند خسارتشان بر اساس قانون از محل اعتبارات بودجه در قالب مدیریت بحران که در اختیار دولت است پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای پرداخت خسارت بلاعوض به کشاورزان ابتدا باید میزان خسارات وارده برآورد و سپس با امضای استاندار به وزیر کشور ارسال تا در هیات وزیران مطرح شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که میزان خسارات وارده ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان از سوی استانداری سیستان و بلوچستان ارسال نشود عملا هیچ کاری نمی توان انجام داد.

نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت جهانی تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره گفت: در سالهای اخیر با اقدامات انجام شده موضوع تالاب بین المللی هامون در ادبیات مسئولان اجرایی کشور وارد شد.

کیخا اظهار داشت: برای نخستین بار در بودجه کشور ردیف خاصی برای احیای تالاب بین المللی هامون ایجاد شده است.

وی افزود: برنامه عملی تالاب بین المللی هامون با همکاری سازمان ملل تهیه شده و در این برنامه وظیفه هر دستگاه به طور مدون ذکر شده است.

وی تصریح کرد: مهمترین اقدام برای احیای تالاب بین المللی هامون تامین آب است.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز تالاب بین المللی هامون از طریق فراه رود و رودخانه هیرمند تامین می شود که متاسفانه ایجاد دیوار مرزی بر روی بستر تالاب امکان ورود آب از طرف فراه رود را غیر ممکن کرده است.

وی تاکید کرد: تمام موانع و دایک های مرزی که بر روی بستر رودخانه هیرمند ساخته شده است باید برداشته شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد دیوار مرزی بر روی بستر تالاب بین المللی هامون جلوی ورود آب تالاب را گرفته و مسئولان برای تامین امنیت باید از روش های دیگری استفاده کنند.

کیخا گفت: اگر بخواهیم سیستان و بلوچستان توسعه پیدا کند باید بلوچ و سیستانی و سایر اقوام در کنار یکدیگر باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.