چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / شوراها مرجع تصمیم‌گیری و نظارت هستند
شوراها مرجع تصمیم‌گیری و نظارت هستند

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران:

شوراها مرجع تصمیم‌گیری و نظارت هستند

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بنابر قانون اساسی، شوراها از ارکان نظام هستند افزود: بر اساس قانون شهرداری و قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، شوراها هم‌زمان هم مرجع «تصمیم‌گیری» و هم مرجع «نظارتی» هستند.

حجت میرزایی معاون شهرداری تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌اله میرزایی با اشاره به ۹ اردیبهشت روز شوراها گفت: اصل یکصدم قانون اساسی صراحتاً به شآن نظارتی شوراها اشاره دارد، هرچند اداره شهر کاری تخصصی و علمی است اما قانون‌گذار به واسطه شوراها این امکان را فراهم کرده که همه سلایق و نگرش‌ها و همچنین انواع تخصص‌ها و دانش‌ها در یک نهاد جمعی و مشورتی بر ساز و کار اداره شهر نظارت کنند چراکه رضایت و نظارت شهروندان است که مهم است.

او گفت: هر چند در مقایسه با بسیاری از کشورها هنوز حوزه‌ی اختیارات شوراها برای اداره کلان‌شهرها در ایران کوچک و محدود است، اما با این وصف باز هم شوراها نقش و تاثیر بزرگی بر اداره امور شهر دارند و نوع و نحوه عملکرد آنها بر احساس رضایت شهروندان و حتی میزان و جنس همراهی آنها با مجموعه مدیریت شهری مستقیما در ارتباط است.

وی افزود: اما «نظارت» تنها کارکرد شورا نیست، علاوه بر نظارت، شورا نقش واسطه ارتباطی میان مجریان محلی با مردم را نیز برعهده دارد، یعنی مسئولیت جلب همکاری و مشارکت عمومی.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه ذاتِ تصمیم‌گیری در شورای شهر جمعی‌ست، شورا موظف است که امور اجرایی را به فردی واگذار کند که وی مسئولیت «فردی» این امر را در محدوه‌ی تعریف شده توسط قانون بپذیرد و این یعنی انتخاب «شهردار» که یکی از مهم‌ترین امور محول شده به شوراهاست. اما مهم‌تر از آن این است که انتخاب شهردار توسط شورا به این معناست که شورا حلقه ارتباط مردم با مدیران اجرایی شهر نیز به شمار می‌آید و در نتیجه این شورای هر شهر است که می‌تواند علاوه بر نظارت بر شهرداری‌ها، احساس «قدرت» و «مشارکت در تصمیم‌سازی» را نیز به شهروندان انتقال دهد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: احیای شوراهای شهر، پس از گذشت چند سال دستاوردی بزرگ و استفاده‌ای به‌جا از ظرفیت‌های فراموش شده قانون اساسی بود که به مدد دولت اصلاحات ممکن شد، شوراها با وجود فراز و فرودها روز به روز شان مهم‌تر و موثرتری پیش شهروندان پیدا کرده و می‌کنند که این خود از شور و حال زمان انتخابات آنها به خوبی پیداست. امروز زمان توجه به آن کارکردها و توانایی‌هایی است که شوراها دارند و هنوز از آن به غایت استفاده نشده است به‌ویژه توانایی ارتباط با شهروندان، جلب مشارکت آنها و تغییر رویکرد آنها نسبت به شهر.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر، سرمایه هر شهر است همانقدر که نظارت آن بر شهرداری کارساز است، ارتباط موثر آن با شهروندان کارگشاست. همانقدر که می‌تواند سدی در برابر فساد و ناکارآیی شهرداری‌ها باشد می‌تواند بستری پرامید برای سرریز مشارکت شهروندان در امور شهری باشد.

براساس گزارش روابط عمومی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، میرزایی تاکید کرد: امید ما فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی باید به مشارکت و تدقیق در سیاست‌گذاری‌ها باشد. کلانشهرهای ایران و به‌ویژه تهران از جمیع شرایط در شرایط حساسی به سر می‌برند از محیط زیست گرفته تا حاشیه‌نشینی از بدهکاری‌های مالی گرفته تا پروژه‌های نیمه‌کاره از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی گرفته تا فساد و ناکارآمدی. این همه جز به مدد سرمایه اجتماعی و نظارت شوراها و همکاری و مشارکت شهروندان حل شدنی نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زمان اجرای افزایش جرایم رانندگی/ جریمه‌ها تا ۵۰۰ برابر افزایش می‌یابد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.