صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / خراسان رضوی قطب دوم تولید پسته در کشور است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن:

خراسان رضوی قطب دوم تولید پسته در کشور است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن ضمن تاکید بر اینکه محصول پسته در استان از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: خراسان رضوی قطب دوم تولید و سطح زیر کشت پسته کشور است.

برداشت پسته در بشرویه - خراسان جنوبی

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص کاهش تولید پسته، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و شیوع آفات از جمله پسیل پسته منجر به کاهش کمیت و کیفیت محصول پسته شد و این امر با کاهش تولید محصول همراه شد و میزان عملکرد شهرستان در هر هکتار از ۱۲۰۰ کیلوگرم پسته خشک به ۸۲۵ کیلوگرم رسید و در سال جاری هم به دلیل خسارت آفت در سال گذشته، این مقدار کاهش را خواهیم داشت.

وی در خصوص بومی بودن محصول پسته، تصریح کرد: افزود: پسته محصول بومی ایران است و گونه‌های وحشی آن در کوهستان‌های سرخس یافت می‌شود، همچنین در استان‌های شرقی، جنوبی، مرکزی، سمنان، دامغان، خراسان رضوی، جنوبی، کرمان و یزد این محصول تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن با بیان اینکه در شهرستان بردسکن واردات پسته وجود ندارد اما صادرات محصول رضایت‌بخش است، خاطرنشان کرد: مناطق مرکزی و جنوبی شرایط آب و هوایی مناسبی را برای کشت محصول پسته فراهم می‌آورد و باید گفت که این محصول در شهرستان بردسکن یک برند صادراتی است و کیفیت بسیار مناسبی دارد و خشکسالی و کم آبی یکی از خطرات عمده‌ آن به شمار می‌رود.

وی در خصوص دیگر محصولاتی که در شهرستان کشت می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر پسته، انگور، انار، انجیر، زعفران، زیره سبز و پنبه کشت می‌شود و باید متذکر شد که در گذشته بالغ بر ۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات بود اما با توجه به خشکسالی که وجود دارد در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار است.

محمدی اظهار کرد: محصول پنبه، ذرت، یونجه، هندوانه و خربزه از محصولات فصل بهار شهرستان بردسکن است که به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، چین و پاکستان صادر می‌شود و در مجموع کاهش محصولات تولیدی را در شهرستان داشتیم و به طور متوسط از تمامی محصولات حدود ۲۰ درصد با کاهش عملکرد مواجه بودیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.