چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / 00 / جشنواره نمایشی جیگی جیگی در مشهد پایان یافت
جشنواره نمایشی جیگی جیگی در مشهد پایان یافت

جشنواره نمایشی جیگی جیگی در مشهد پایان یافت

نخستین جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی 'جیگی جیگی' شامگاه شنبه در تالار شهر مشهد به کار خود پایان داد.

این جشنواره بین المللی با اجرای گروههای مختلف و خوانش آثار نمایشی به صورت غیررقابتی از دوم تا هشتم اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد.
دبیر جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در اختتامیه این جشنواره که به یاد هنرمند مردمی و کمتر شناخته شده مشهد، معروف به جیگی جیگی برپا شده بود از دو هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی مشهد به نام محمدحسن حداد و داوود کیانیان و همچنین از شهرام لاسمی، ‘قلقلی' نمایشهای تلویزیونی کودکان تجلیل شد.
حمید برومند افزود: در این جشنواره غیر رقابتی خوانش هشت اثر از استادان ‘داوود کیانیان' و ‘حمید قلعه ای' توسط گروههای حرفه ای انجام شد و پنج نمایش نیز از کشورهای خارجی دعوت شده به این جشنواره به اجرا درآمد .
وی گفت: نمایش های ‘جیگی جیگی منم' و ‘سلام جیگی جیگی' نیز با محوریت شخصیت نمایشی جیگی جیگی در این جشنواره اجرا شد .
این جشنواره با حضور پرشور کودکان و علاقه مندان هنرهای نمایشی، هنرمندان مشهدی و جمعی از پیشکسوتان این رشته همراه بود و هنرمندانی از کشورهای اسپانیا، آلمان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری چک، انگلستان، تونس، روسیه و بوسنی و هرزگوین به این جشنواره مردمی دعوت شده بودند.
جیگی جیگی مطرب دوره گرد تنهای دهه های ۳۰ و ۴۰ در مشهد مقدس بود که هر روز بعد از سلام دادن به امام رضا(ع) با تنبکی که در دست داشت برای مردم آواز می خواند.
معرفت رضوی جیگی جیگی تا بدان حد بود که در گذر از هر کوچه در محله نوغان و یا سایر مناطق آن دوران مشهد؛ که دسترسی و رویت گنبد و بارگاه عالم آل محمد (ع) به سادگی میسر بود بلافاصله تنبکش را به نشانه احترام و ادب، در پشت سر و یا زیر لباس مندرسش پنهان می کرد و با سلامی دوباره به آقا و پس از محو چشم انداز گنبد، شروع به آوازخوانی و تنبک زنی می کرد.
زمانی که وی فوت کرد برخی از اهالی نوغان و تاجران با اقدامی خیرخواهانه در مقام دفن و کفن جیگی جیگی برآمدند و دست بر قضا در همان روز یکی از بزرگان و ثروتمندان مشهدی نیز درگذشته بود.
هنگامی که این دو درگذشته را برای شستن به غسالخانه بردند بعد از غسل میت، جنازه مطرب را به قبرستان عمومی مشهد منتقل کرده و جنازه آن مرد متمول برای دفن به صحن امام رضا(ع)؛ که قیمت قبر در آن بسیار گران بود و تامین آن از عهده هر کسی برنمی آمد؛ انتقال دادند.
در صحن امام رضا(ع) وقتی فرزندان فرد ثروتمند کفن پدر را کنار زدند تا برای آخرین بار با او وداع کنند در کمال بهت و حیرت با جنازه جیگی جیگی روبه رو شده و تا به خود آمدند متوجه شدند که جنازه پدرشان در گورستان عمومی شهر دفن شده است.
سعی و تلاش آنان برای نبش قبر با حکم دو تن از آیات عظام و علمای معروف مشهد بی نتیجه می ماند و جیگی جیگی در پناه کرامت امام رئوف حضرت ثامن الحجج(ع) و به واسطه همان فرهنگ و معرفت رضوی اش تا ابد در صحن و سرای امام رضا(ع) آرام گرفت.
۳۲۲۱/۵۱۳۲

همچنین مطالعه کنید:

دفاع نماینده آمریکا از سلطه طلبی تجاری

به گزارش کسب و کار نیوز، واشنگتن و پکن روی واردات محصولات یکدیگر به ارزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.