صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / وجود دانشگاهی که درآمدآفرین و نوآور نیست بی‌فایده است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

وجود دانشگاهی که درآمدآفرین و نوآور نیست بی‌فایده است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دانشگاهی که نمی‌تواند درآمدآفرین بوده و مقالات و پایان نامه‌های آن نیز در توسعه و کسب و کار نقشی نداشته باشد چه فایده‌ای دارد!

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا سپهری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با شورای هماهنگی مدیران تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت «اشتغال و کارآفرینی» و با حضور شهردار و معاونان شهردار، مدیران مناطق شهرداری و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیاری در استان با کمک مسوولان صورت گرفته و همدان به سمت افق‌های بلند می‌رود.
وی با بیان اینکه برای ایجاد استان خلاق، هوشمند، مجازی باید ساماندهی فرآیندهای توسعه وجود داشته باشد، گفت: همدان ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه فراوان دارد و دلسوزان می‌توانند در فرآیند توسعه شرکت کنند که به منظور تحقق فرآیند توسعه باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا با مسوولان و چهره‌های نخبه ملی استانی ارتباط برقرار شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دنیا به سمت شهرهای هوشمندی که تمام مفاهیم را در خود دارد، حرکت می‌کند و اگر می‌خواهیم همدان هوشمند باشد باید مولفه‌های این مهم را در آن ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید مولفه‌های زندگی هوشمند را برای مردم فراهم کنیم، افزود: زندگی هوشمند از جمله مولفه‌هاست و باید شهر برای زندگی، گردشگری، درآمد، تحصیل، آموزش و… بر مدار سیستم‌های هوشمند طراحی شود.
سپهری اقتصاد هوشمند را از دیگر مولفه‌های شهر هوشمند برشمرد و تصریح کرد: باید تولیدات، محصولات و خدمات قابلیت پیوند با اقتصاد منطقه و جهانی داشته باشد زیرا در غیر این صورت شهر رشد نمی‌کند و اگر همدان به سمت کلانشهری برود زمانی توسعه ایجاد می‌شود که اقتصاد توسعه یابد و آن را با اقتصاد منطقه و جهان پیوند بزنیم.
وی با بیان اینکه وجود مردم هوشمند مولفه دیگر شهر هوشمند است، ادامه داد: باید شهروندان هوشمند با مشارکت‌جویی بالا در شهر وجود داشته باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مدیران هوشمند مولفه دیگری در تحقق شهر هوشمند است و اکنون نیازمند مدیران هوشمند هستیم و شهرداری همدان باید ارائه خدمات با کیفیت داشته باشد تا مردم در گیرودار بروکراسی گرفتار نشوند.
وی حمل و نقل هوشمند از لحاظ ریلی، هوایی و زمینی را دیگر مولفه شهر هوشمند دانست و یادآور شد: محیط هوشمند مولفه‌ای دیگر است و باید مردم احساس کنند در محیط هوشمند زندگی می‌کنند.
سپهری با اشاره به تدوین سند برش استانی برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند آمایش استانی در شورا و شهرداری، اظهار کرد: متأسفانه سندهایی می‌نویسند و اجرا نمی‌شود، بنابراین باید بدانیم محور توسعه همدان چیست و نیازمند چه نوع توسعه‌ای است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اشتغال باید در حوزه خدمات باشد، گفت: مدیر دارای افق دید کوتاه نمی‌تواند در توسعه شهر، ایجاد کسب و کار و تحقق شهر هوشمند موفق باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای جذب توریست باید هتل‌های امروزی با خدمات خوب داشته باشیم اما هنوز هتل دو و یا سه ستاره در شهر همدان خدمات می‌دهند.
وی با بیان اینکه چندین سال است ساخت چند هتل در شهر همدان در دست اقدام است، افزود: از همدانی که نتواند مسافر را در جای با کیفیت استقرار دهد، نمی‌توان به عنوان یک شهر با کیفیت دانست.
سپهری با تأکید بر اینکه برای هوشمند شدن شهر باید زیرساخت‌ها فراهم شود، تصریح کرد: باید همدان را محور توسعه غرب کنیم و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی خود را به عراق صادر کنیم یعنی شرکت گاز بعد از اتمام پروژه‌ها در روستاها مهندسان را به عراق اعزام کند.
* دانشگاه‌ها تلاش کنند حول محور کسب و کار اقدام کنند
وی با بیان اینکه باید دانشگاه‌ها تلاش کنند حول محور کسب و کار اقدام کنند، ادامه داد: دانشگاه شریف به این نقطه رسیده و اکنون ۱۸۰ شرکت اطراف دانشگاه به این منظور ایجاد شده است که دانشکده هنر تبریز نیز این اقدام را عملی کرده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که نمی‌تواند درآمد آفرین بوده و مقالات و پایان نامه‌های آن نیز در توسعه و کسب و کار نقشی نداشته باشد چه فایده‌ای دارد؛ دانشگاه‌های همدان و پایان‌نامه‌ها باید کارآفرین و نوآور بوده و در این جهت هدایت شود، باید استان بخواهد و ببیند دانشگاه چند شرکت کسب و کار اطراف خود ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌ها به این نقطه رسیده‌اند دوره آموزش و پژوهش به تنهایی به پایان رسیده است، یادآور شد: برای ارتقای سطح رفاه، تولید ثروت و … آموزش و پژوهش همراه با آموزش کسب و کار را می‌خواهیم و باید این مهم را از دانشگاه خواست.
سپهری با تأکید بر اینکه افق دید بلند مدیران به ظرفیت‌ها، فرصت‌هایی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: نباید فرصت‌ها را از دست داد؛ امروز فضای مجازی این فرصت را ایجاد کرده که تحقیق و نوآوری رشد کند و باید این امر آموزش داده شود؛ با حذف دلال در کسب و کار مجازی، قیمت کاهش یافته و مردم از این امر استقبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه و آموزش عالی ما در همدان باید با عراق پیوند بخورد، گفت: این اتفاق در پیوند تبریز با ترکیه افتاده است؛ ترک‌ها در تبریز ۷۰ شرکت جدید ایجاد کرده‌اند که موجب توسعه این شهر شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: زمانی می‌توانیم رشد کنیم که پیوند خود را با استان‌ها، شهرها و کشورهای نزدیک برقرار کنیم، با برقراری این ارتباط توریسم، تجارت و کسب و کار برقرار شده و صادرات تقویت می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه ابتدا باید طرف تقاضا را بشناسیم، افزود: در خصوص سفال همدان نیز ابتدا باید دید چه تولیداتی باید داشت که صادر شود؛ اگر می‌خواهیم در مبل و منبت و… نیز حرفی داشته باشیم باید این سیکل را دنبال کنیم.
*یک چهارم درآمد تولید مبل و منبت در همدان و سه چهارم درآمد تولیدات همدان در تهران است
سپهری با بیان اینکه اکنون تنها یک چهارم درآمد مبل و منبت در همدان است، تصریح کرد: سه چهارم درآمد این صنعت در تهران با رویه‌کوبی صادر می‌شود که در صورت انجام آن در ملایر، همدان و تویسرکان، این درآمد در همدان خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که ادارات، سازمان‌ها و نهادهای ما بتوانند پیوند را در منطقه و در مسیر خود برقرار کنند، ادامه داد: ایجاد دولت الکترونیک در مسیر توسعه مهم است و این امر باعث شفافیت و کاهش فساد اداری شده و در سرعت خدمات‌دهی و رفاه نیز موثر است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید در سطح شهر و محورهای مواصلاتی نیز زیرساخت‌های خدماتی برای گردشگران ایجاد شود، خاطرنشان کرد: باید مشکلات از جمله وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب، ارائه خدمات بین راهی و در اماکن گردشگری از جمله غار علیصدر رفع شود.
وی با تأکید بر اینکه در اجرای «طرح شوکا» به عنوان طرح دوستدار شهر کسب و کار و «طرح بهنام» باید نقش کارآفرینان را نیز در توسعه استان به کار بگیریم، یادآور شد: می‌توانیم ظرفیت خیران و واقفان را در تولید علم نیز به کار بگیریم، جایزه نوبل یک وقف است و ما می‌توانیم در همدان نیز چنین چیزی داشته باشیم.
سپهری با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز به منظور امکان توسعه کسب و کار از طریق پارک علم و فناوری و مراکز رشد، اظهار کرد: جوانان را در بحث نوآوری و خلاقیت باید هدایت کنیم؛ دانشگاه شریف دانشگاه است اما مدرسه کسب و کار راه انداخته است.
وی با بیان اینکه مردم فهمیده‌اند با این مدرک‌ها نمی‌شود کاری کرد، گفت: فرد مدرک دکتری و فوق لیسانس را می‌گیرد و تازه ابتدای بیکاری اوست؛ کشوری که ۱۱۰ هزار دکترای بیکار دارد و وضعیت بیکاری این است، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در مدارس کسب و کار بگذارند که مطمئن شوند می‌تواند وارد کسب و کار شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با رونق کسب و کار در همدان قطعاً برنامه‌های شورای شهر و شهرداری نیز رونق می‌گیرد؛ شهری که کسب و کار و رونق ندارد، توسعه در آن نیست؛ باید سعی کنیم شبکه‌های مجازی با آموزش شهروندان راه بیافتد و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور شکل بگیرد، صاحبان کسب و کار باید با هم بسیج شوند.
* دانش‌نامه‌های تخصصی کسب و کار را شکل دهیم
وی با تأکید بر اینکه باید دانش‌نامه‌های تخصصی کسب و کار را شکل دهیم، افزود: در این شرایط همدان پتانسیل دارد و باید از امکانات استفاده کنیم؛ همدان از لحاظ مردم یکپارچگی دارد و از لحاظ قومی و مذهبی یکپارچه است، بستر کار فراهم است و باید به کسب و کار تحرک دهیم.
سپهری با بیان اینکه نوآوری و کارآفرینی شکوفایی استعدادهاست، تصریح کرد: باید حلقه‌هایی همچون تعاونی‌ها و شرکت‌های جدید ایجاد شود و مدل کسب و کار جدید را آموزش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه اکنون شیوه‌ها و روش‌های کسب و کار تغییر کرده است، ادامه داد: جوانان امروز هوشمند و علاقمند هستند و باید این فرصت را در تولید ثروت به کار ببریم، ارزش‌آفرینی کنیم و برای این کار وقت بگذاریم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغالزایی اعم از تسهیلات روستایی، طرح کارورزی و… در استان همدان، خاطرنشان کرد: باید این امر را از شیوه سنتی درآورده و مدرن کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در سه راهی همدان، کرمانشاه و سنندج یک جای مدرن برای ارائه سوغات با بسته‌بندی مدرن نداریم، یادآور شد: می‌توانیم صادرات را در شکل مدرن داشته باشیم که این امر فقط مدیریت می‌خواهد؛ اگر کاری کنیم که در کسب و کارها مردم سود خود را پیدا کنند این حرکت ایجاد می‌شود.
سپهری ایجاد پیاده‌راه‌ها را در همدان برای داشتن یک چهره مناسب کمک خوبی دانست و اظهار کرد: این اقدامات گام‌های مثبتی در ایجاد کسب و کار، تولید ثروت و جذب گردشگر است.
وی در خصوص درخواست انعقاد تفاهم‌نامه به منظور ارائه آموزش‌ها و… گفت: به تفاهم‌نامه بدبین هستم چراکه تفاهم‌نامه امضا می‌کنند و بعد خبری نمی‌شود؛ اگر حس کنم شما کاری کرده‌اید جلو می‌آیم اما در عمل اقدامی نمی‌شود جلسه بدون نتیجه حاصلی ندارد، مردم از این روش‌ها خسته شده‌اند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اگر به دنبال اقدام هستید ما کمک می‌کنیم، دوره‌های آموزش با منابع آموزشی با مربیان کشوری و ملی می‌آوریم، در صورتی که حس کنیم این امر منجر به اشتغال، شرکت دانش‌بنیان و کار اساسی در همدان می‌شود.
وی درخواست انجام کار اجرایی در زمینه کارآفرینی و کسب و کار نوآوری در همدان شد و افزود: کمک می‌کنیم همدان به شهر هوشمند با مولفه‌های مذکور شود و مسولان استان نیز از این امر استقبال می‌کنند.
سپهری با تأکید بر اینکه امور مذکور با نظام دولتی پیش نمی‌رود، تصریح کرد: دولت نباید متولی باشد بلکه باید همکاری مشترک را برای مردم ایجاد کند و مردم مشارکت کنند، توسعه را باید بر عهده مردم بگذاریم و دولت زمینه همکاری مردم را ایجاد کند. 

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.