صفحه اصلی / استان ها / سمنان / فعالیت‌های معدن بوکسیت تاش قانونمند و در چارچوب ضوابط و مقررات باشد
فعالیت‌های معدن بوکسیت تاش قانونمند و در چارچوب ضوابط و مقررات باشد

معاون استاندار و فرماندار شاهرود: در جمع خبرنگاران:

فعالیت‌های معدن بوکسیت تاش قانونمند و در چارچوب ضوابط و مقررات باشد

مهندس هاشمی، معاون استاندار و فرماندار شاهرود در جمع خبرنگاران شاهرودی گفت: قله شاهوار سند افتخار شهرستان شاهرود است که هم در حوزه زیست‌محیطی و هم در حوزه آب و هوا تاثیرگذار است.
به گزارش کسب و کار نیوز، وی درباره معدن بوکسیت ابراز داشت: دستگاهی که مجوز صادر کرده است باید ناظر بر عملکرد بوده و دستگاهی که مجوز را دریافت کرده باید برابر ضوابط و مجوزات اخذشده اقدام کند. مجوز‌های اخذشده برای معدن بوکسیت تاش در حوزه شهرستانی و استانی نیست، بلکه در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که متشکل از یک تیم ۱۰ نفره از حوزه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف است صادر شده و وظیفه ما در حوزه شهرستان این است که باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم تا فعالیت‌ها طبق قانون پیش برود. انتظار ما از پیمانکاران مجموعه معدن این است که در حفظ ‌محیط‌زیست اهتمام ورزیده و برمبنای قانون عمل کنند. بدین منظور جلسات متعددی در فرمانداری برگزار و ضمن دریافت گزارشات عملکردی از دستگاه‌های نظارتی بر رفع دغدغه‌های دوستداران طبیعت تاکید شد. در این راستا منابع طبیعی موظف شد بعد از اعطای مجوز برداشت در ۳۰ هکتار و ۲۰ هکتار از اراضی واگذارشده بر کل ۵۰ هکتار نظارت مستمر داشته باشد.
مهندس هاشمی ابراز داشت: برداشت طبق مجوزها و رعایت اصول برداشت و مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی هیچ اشکالی ندارد. وی با اشاره به یک نمونه از مواردی که وجود معدن برای روستای تاش مفید بوده، گفت: شرکت تعاونی تاش نمونه‌ای از این موارد است که سهامداران این شرکت چندین برابر افزایش پیدا کرده، سهم سهام ۴۰ هزار تومانی الان به یک میلیون تومان افزایش یافته و با ۳۰۰ سهام شروع شده که در حال حاضر ۹۰۰ سهام شده است و حدود ۲۰ میلیارد تومان در حوزه برداشت و حمل با شرکت تعاونی چشمه‌ساران تاش قرارداد بسته شده است.
مهندس هاشمی گفت: قانون باید به نفع مردم تفسیر شود و در راستای ایجاد اشتغال نیز شرکت آلومینا موظف شده در حالی که قبلا فقط از استان خراسان‌شمالی استخدامی نیرو داشته امسال شهرستان شاهرود نیز جزو استخدامی‌های شرکت آلومینا قرار  گیرد.
فرماندار ویژه شاهرود در ادامه گفت: در جهت اقدامات نظارتی اجازه احداث جاده‌ای جدید جهت تردد ماشین‌آلات معدن داده نشد. همچنین برای افزایش ضریب امنیتی و ترافیکی جاده تاش به شاهرود کارخانه آلومینا موظف به هزینه‌کرد ۷ میلیارد تومان شد.
وی گفت: ما سه موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد؛ اول اینکه اگر برداشتی صورت می‌گیرد حتما در راستای مجوز باشد. دوم، مسائل زیست‌محیطی باید رعایت شود و سوم بحث نظارت بر عدم آلودگی بر منابع آبی است که حتما مورد توجه قرار گیرد که مراجع تشخیص در این زمینه آزمایشگاه‌ها هستند که مسئولان باید به طور جدی و مستمر آب را آزمایش کنند تا از سلامت آن اطمینان کامل حاصل شود.
مهندس هاشمی در پایان گفت: نباید مشکلات را گردن مسئولان قبلی بیندازیم و از خود رفع مسئولیت کنیم. ما موظفیم در هر مسئولیتی که هستیم تمام مشکلات را بپذیریم و در جهت رفع آنها تلاش و کوشش کنیم. به هر حال آنچه در حوزه اختیارات ماست، این است که تا جایی که قانون اجازه داده بر امر برداشت نظارت کنیم و اجازه ندهیم فراتر از مجوزها برداشتی صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.