صفحه اصلی / اسلایدر / برندهای ارزآور شکلات
برندهای  ارزآور  شکلات

«کسب و کار» بررسی می کند

برندهای ارزآور شکلات

شایلی قرایی

آیدین، فرمند، باراکا، چیچک، مرداس، پارمیدا، شیرین‌عسل و… برندهای موفق تولیدکننده شکلات ایرانی هستند که در بازار ایران موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز، موفقیت این برندها البته به بازار داخلی خلاصه نمی‌شود و به لطف کیفیت مطلوب و بسته‌بندی‌های شکیل توانسته‌اند به بازارهای خارجی نیز راه پیدا کنند. این صنعت هم در عرصه داخلی موفق شده است بخش بزرگی از نیاز بازار را تامین کند و با نمونه‌های مشابه خارجی به رقابت بپردازد و هم در صحنه بین‌المللی جایگاهی را به خود اختصاص داده و توانسته است با محصولات متعدد و متنوع، خود را در کنار رقبای بزرگ خارجی در بازارهای بین‌المللی مطرح کند. با این حال به‌نظر می‌رسد همچنان ظرفیت‌های روزافزونی به‌منظور گسترش بازارهای بین‌المللی و صادرات در این صنعت وجود دارد که می‌تواند به افزایش سطح تولید، بهبود وضعیت اشتغال، ورود ارز به کشور و توسعه صادرات غیرنفتی بینجامد. در همین رابطه مدیر فروش یک شرکت شکلات و شیرینی‌سازی گفته است که وقتی شکلات ایرانی به استرالیا و اتحادیه اروپا صادر می‌شود، یعنی این صنعت مزیت‌های رقابتی لازم را برای حضور در بازارهای جهانی دارد. صنعت شیرینی و شکلات ایران ظرفیت رقابت با برندهای برتر جهان را دارد. تنها نیاز این صنعت حمایت دولت است. اینکه شکل‌گیری چند برند قوی با پیشتازی شرکت‌های بزرگ و خوشنامی که با بهره‌گیری از تجارت جهانی بتوانند نقش کشنده و لکوموتیو را برای شرکت‌های کوچک‌تر بازی کرده و با گشایش و توسعه بازارهای جدید، حضور محصولات ساخت ایران را تضمین کنند، شاید گزینه‌ای باشد که آینده موفقی را برای فعالان این عرصه مقدر کند. کاهش هزینه‌های تامین مواد اولیه، افزایش تیراژ تولید هر محصول، تخصصی شدن تولید، تمرکز و ارتقای استانداردهای کنترل کیفی و هم‌افزایی تکنولوژیکی درون‌گروهی، کاهش هزینه‌های صادراتی و در نهایت افزایش سود و ماندگاری برند می‌تواند از برکات این پروژه بزرگ محسوب شود. البته در این کار نقش تشکل‌های استانی و ملی تخصصی این حرفه را نباید نادیده گرفت. این فعال اقتصادی توضیح داد: در کارخانه ما و در واحدهای تولیدی خود ۴۵۰۰ نفر کارمند داریم و با حمایت دولتی می‌توانیم شمار کارمندان خود را به ۷ هزار نفر برسانیم. به‌گفته این تولیدکننده، شیرینی و شکلات ایران در منطقه بازار خوبی به دست آورده است و از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با دیگران را دارد و تنها مشکل کنونی این صنعت را می‌توان سختی انتقال پول و در نتیجه حضور واسطه‌ها و صراف‌ها برای تسهیل این امر دانست.

بسته‌بندی منحصربه‌فرد شکلات‌ها بدون الگوبرداری از نمونه‌های خارجی
عماد شکوری، فعال صنعت شیرینی و شکلات
برندهایی که به عنوان تولیدکننده شکلات در ایران فعالیت می‌کنند طی این سال‌ها توانسته‌اند پله‌های ترقی را خیلی سریع طی کرده و با پوشش دادن بازار داخلی به فکر بازارهای صادراتی نیز باشند. به عنوان مثال شکلات‌های آیدین و پارمیدا برندهایی در حوزه شکلات هستند که سهم بازار بالایی دارند و شیرین‌عسل و فرمند هم توانسته‌اند به همین میزان توسعه بازار داشته باشند. کیفیت بالا و قیمت مناسب به همراه بسته‌بندی شکیل که چند سال است به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود توانسته این برندها را در بازارهای خارجی موفق نشان دهد و اهداف صادراتی برندهای فعال حوزه شکلات را برآورده سازد.
در تولید داخلی درست است که اهمیت در پاسخگویی به بازار داخلی است؛ اما اگر این تولید با در نظر گرفتن قابلیت صادراتی بودن کالا نباشد موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود و تولیدکننده ایرانی باید در برنامه‌ریزی و مدیریت برند خود آنقدر دقیق باشد تا بتواند نگاهی هم به بازارهای خارجی داشته باشد که این برندها با ارزآوری خود توانسته‌اند در چرخیدن چرخ اقتصادی سهیم باشند. البته تحقق تمام این اهداف در گرو حمایت دولت و سرمایه‌گذاری‌های کلان بوده و اگر حمایتی برای تولیدکننده ایرانی در نظر گرفته نشود کسب‌وکارهای داخلی با این تورم و این میزان مشکلات زمین خواهند خورد. در تولید شکلات خوشبختانه در کشور برندهایی فعالیت می‌کنند که رضایت بازار داخل را کسب کرده‌اند و با توجه به کیفیت و قیمت، مشتریان زیادی دارند. این برندها با استفاده از بهترین مواد اولیه و عرضه شکلات در بسته‌بندی‌های منحصربه‌فرد بدون هیچ الگوبرداری از نمونه‌های مشابه خارجی، پیشتاز در تولید شکلات به صورت تخصصی و بدون استفاده از اسانس و نگهدارنده در کشور هستند. همچنین با به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید، ظرفیت تولید این کارخانه‌ها در راستای تنوع محصولات افزایش یافت. شاید اگر نخواهیم درباره ضعف‌های برندهای داخلی شکلات نیز صحبت کنیم اشتباه کرده باشیم. این واقعیت وجود دارد که برندهای شکلات داخلی موفق شده‌اند و طعم‌های آنها باب دل خریداران ایرانی است؛ اما یک نکته وجود دارد که صاحبان خط‌های تولید شکلات ایرانی باید جزئیات بیشتری را درباره مخاطب خود بدانند و در ارتقای بسته‌بندی، طعم و کیفیت شکلات تلاش بیشتری داشته باشند.

حمایت، تسهیلات دولتی و بازاریابی صحیح برای حضور فعال در صنعت شکلات
علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات
صنعت شکلات ایران در چهار دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته؛ اما هنوز از ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال و بالا بردن حجم صادرات غیرنفتی برخوردار است. باید تولیدکنندگان ما بیشتر دقت کنند و کیفیت محصولات را بالا ببرند تا تمایل مردم برای خرید شکلات‌های داخلی افزایش یابد. باید تلاش کنند تا با عرضه محصولات به‌روز و باکیفیت بالا، به جنگ واردات محصولات خارجی بروند. در این راه، حمایت و تسهیلات دولتی و بازاریابی صحیح برای حضور فعال در صنعت شیرینی و شکلات را هم نباید فراموش کرد.
خوشبختانه قدمت نسبی صنعت شیرینی و شکلات در ایران باعث شده که بخش زیادی از زنجیره ارزش‌افزوده این صنعت از مواد و ماشین‌آلات تولید و بسته‌بندی تا امکانات توزیع و فروش و منابع انسانی در ایران خصوصا در گروه‌های صنعتی که در این زمینه بستر‌سازی کرده‌اند به حد قابل قبولی برسد. رسانه‌ها بیشترین تاثیر در معرفی محصولات و سوغات‌های شیرین کشورمان دارند که می‌توانند با ساخت برنامه‌هایی برای شناخت بیشتر شهرستان‌ها، به معرفی شیرینی و شکلات‌های مخصوص آنجا هم بپردازند. همچنین در فیلم‌ها و سریال‌ها از شکلات‌ها و محصولات داخلی استفاده کنند تا همگان به سمت خرید کالای داخلی سوق پیدا کنند.
صادرات شیرینی و شکلات ارزآوری بسیار بالایی برای کشور دارد. در حال حاضر این محصولات به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای میانه و شرقی صادر می‌شود، ولی با توجه به توانایی و ظرفیت بالای ما این میزان از صادرات در حد انتظار نیست. ما از طرف سازمان توسعه صادرات پیگیر هستیم تا بتوانیم این میزان از صادرات را افزایش دهیم و توانایی خود را در این زمینه بالا ببریم و ارزآوری بیشتری را نصیب کشور خود کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.