صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / عفو بین‌الملل: دولت ترکیه از طریق ارعاب، جامعه مدنی را خفه می‌کند
عفو بین‌الملل: دولت ترکیه از طریق ارعاب، جامعه مدنی را خفه می‌کند

عفو بین‌الملل: دولت ترکیه از طریق ارعاب، جامعه مدنی را خفه می‌کند

عفو بین‌الملل در گزارشی فاش کرد، "سرکوب پایدار و رو به رشد" منجر شده تا کار مدافعان حقوق بشری در ترکیه محدود شود و قسمت عمده جامعه در هراس مداوم به سر ببرند.

وضعیت فوق العاده در ترکیه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی عفو بین‌الملل، در گزارشی تحت عنوان “عبور از توفان: دفاع از حقوق بشر در جو هراس ترکیه” آمده است که سرکوب ادامه دار  و روزافزون، فعالیت مدافعان حقوق بشر در ترکیه را پنهان نگه داشته و اقشاری از جامعه را در هراس مداوم قرار داده است.

گواری وان گولیک، مدیر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد، در حالی که حبس روزنامه‌نگاران و فعالان در صدر اخبار است، تاثیر عمیقی که سرکوب‌ها در ترکیه بر گروه‌های وسیع‌تری از جامعه گذاشته، شدیدتر از آن است که بتوان آن را محاسبه کرد اما چنین امری واقعیت دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که چطور برخی مناطق ترکیه در حالت فوق‌العاده ادامه‌دار در این کشور، دست‌خوش تغییر نشده‌اند. به دنبال سرکوب‌های سراسری در ترکیه، عده زیادی دستگیر و اخراج شده‌اند و سیستم قضایی این کشور پاکسازی شد، همچنین مدافعان حقوق بشر از طریق تهدید، آزار و اذیت و حبس ساکت شده‌اند.

گواری وان گولیک اظهار کرد: مسئولان ترکیه در پوشش حالت فوق‌العاده در این کشور، به عمد و آشکارا اقدام به توقف فعالیت مدافعان حقوق بشر، جامعه مدنی و نهادها کردند و فضای خفقانی از هراس را به وجود آوردند.

به دنبال کودتای نافرجام ژوئیه سال ۲۰۱۶ در ترکیه، دولت این کشور اعلام وضعیت اضطراری (حالت فوق‌العاده) کرد و به موجب آن بیش از ۱۰۰ هزار تن از مردم ترکیه مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفته و دست‌کم ۵۰ هزار نفر دستگیر شده و در انتظار محاکمه به سر می‌برند. همچنین در پی این اقدام از جانب دولت ترکیه، بیش از ۱۰۷ هزار نفر از کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی اخراج شده‌اند.

بسیاری از روزنامه‌نگارارن برجسته و فعالان حقوق بشر همچون “تانر کیلیچ” که ریاست افتخاری عفو بین‌الملل در ترکیه به او اعطا شده، به اتهام “تروریسم” زندانی شده‌اند اما دستگیری آنان تنها بخشی از یک مساله بسیار بزرگ است.

قوانین ضد تروریسم و اتهامات مرتبط با کودتای ترکیه برای هدف قرار دادن مخالفت‌های قانونی و صلح‌آمیز و ساکت کردن آن‌ها صورت گرفته است. روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، دانشگاهیان و همچنین سایر فعالان جامعه مدنی به طور خودسرانه بازداشت شده و در صورت گناهکار شناخته شدن در دادگاه‌های ناعادلانه با مجازات‌های طولانی مواجه شده‌اند.

یکی از فعالان حقوق بشر ترکیه به سازمان عفو بین‌الملل گفته است، به خاطر احتمال بازداشت “در خانه یک کیف کوچک آماده کرده‌ام”.

ترکیه همچنین برخی از مدافعان حقوق بشر را که به عملیات “شاخه زیتون” این کشور در عفرین اعتراض کرده‌اند نیز بازداشت کرده است و در ماه مارس، ۲۰ دانشجوی معترض که در تظاهرات ضد جنگ شرکت کرده بودند، دستگیر شدند.

به دنبال اعلام وضعیت اضطراری بیش از ۱۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد به طور دائم تعطیل شده‌اند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به نهادهایی که به نفع خشونت‌زدگان جنسی، آوارگان و کودکان فعالیت داشتند، اشاره کرد.

گواری وان گولیک اذعان کرد: اقدامات غیرعادی در ترکیه به طرز روزافزون عادی‌سازی می‌شوند و به رغم تهاجم عمدی و هدفمند علیه اشخاص و گروه‌ها، همچنان افراد شجاعی وجود دارند که می‌ایستند و اعتراض می‌کنند. جامعه بین‌الملل باید دوشادوش آنان باستند و از مسئولان ترکیه بخواهد که محدودیت‌ها علیه نهادهای جامعه مدنی را بردارد، سرکوب آزادی‌ها را پایان دهد و ارعاب مردم را متوقف کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.