صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / حسینی: مواضع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام منطقی و کارشناسانه است
حسینی: مواضع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام منطقی و کارشناسانه است

حسینی: مواضع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام منطقی و کارشناسانه است

سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: باید برای آمریکا و سایر طرف‌های ۱+۵ و جامعه جهانی روشن کنیم که هم در قبال خروج آمریکا از برجام و هم در برابر ماندن آن کشور در برجام و ادامه رفتار مشمئزکننده و نقض‌های فاحش و مکرر او از گزینه‌های مختلف و متنوعی برخورداریم و متناسب با شرایط از آنها استفاده خواهیم کرد.

سید محمد علی حسینی

سیدمحمدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مواضع ایران در مقابل احتمال خارج شدن آمریکا از برجام و اینکه این مواضع منطقی و کارشناسی است یا خیر؟ گفت: بله. هم منطقی است و هم کارشناسانه. هنگامی که یک طرف از مجموعه طرف هایی که قرار است نسبت به تعهدات خود در یک توافق چندجانبه بین المللی مانند برجام، پایبندی و التزام عملی نشان دهند، همواره مرتکب نقض عهد و کارشکنی می شود و مرتبا موجودیت این توافق را تهدید می کند و جامعه جهانی را به سخره می گیرد، ایران به عنوان یک طرف اصلی و متعهد این توافق باید هزینه های این رفتار مخرب و بیمارگونه را گوشزد کند و از گزینه های متنوع و مشروع خود در قبال این روند غیرمتعارف، با صراحت و قاطعیت رونمایی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر فکر می‌کنید ترامپ از برجام خارج شود؟ اظهار کرد: آنچه لازمه ماندگاری برجام است باقی ماندن همه طرف های ۱+۵ و اقدام ضروری و مسئولانه نسبت به تعهدات عملی مندرج در این توافق است، در غیر این صورت زیان باقی ماندن در برجام و همزمان دنبال کردن اقدامات تخریبی و نقض مکرر آن مانند آنچه در دو سال گذشته از سوی طرف آمریکایی شاهد بوده ایم، کمتر از زیان خروج او از برجام نیست.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه در پاسخ به اینکه در صورت خروج ترامپ از برجام به جز واکنش‌هایی که از سوی ظریف و شمخانی اعلام شد آیا واکنش یا اقدام دیگری متصور هست؟ گفت: به نظر می رسد نوع واکنش هایی که در مواضع آقای دکتر ظریف، آقای دکتر شمخانی و قبلا نیز در مواضع فنی آقای دکتر صالحی مورد اشاره قرار گرفت، طرف مقابل را به خوبی متوجه گستردگی دامنه امکانات و ظرفیت های جمهوری اسلامی برای هرگونه اقدام متقابلی کرده باشد.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا در مورد اینکه اگر آمریکا از برجام خارج نشود، اما به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به بهانه‌های دیگر بپردازد واکنش ایران چه خواهد بود؟ ادامه داد: به اعتقاد بنده اعمال تحریم های شدید یا بازگرداندن تحریم های آمریکا علیه ایران به هر دلیل و بهانه ای که صورت پذیرد، به منزله خروج آمریکا از برجام تلقی می شود و گزینه هایی که مورد اشاره مقامات ذی ربط کشورمان قرار گرفته در هیات عالی نظارت و شورای عالی امنیت ملی برای اتخاذ تصمیمی مناسب مورد توجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی که مختصات تصمیم آمریکا در قبال برجام مشخص نیست، بعید است خود اروپایی ها برنامه اجرایی خود را در این زمینه بدانند. اروپا گرچه در تلاش است تا راهی برای نجات و بقاء برجام بیابد ولی باید از هرگونه اشتباه راهبردی در همراهی با سیاست های ضد برجامی و ضد ایرانی آمریکا برحذر باشد. نحوه تعامل آنان با ایران به عنوان یک طرف مقتدر، مسئولیت پذیر و پایبند به تعهدات برجامی خویش هر قدر واقع بینانه تر و خردمندانه تر باشد به موفقیت نزدیکتر و تامین کننده منافع و مصالح مشترک خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.