صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / کاهش ۸۰ درصدی تولید علوفه مراتع در سیستان و بلوچستان
کاهش ۸۰ درصدی تولید علوفه مراتع در سیستان و بلوچستان

کاهش ۸۰ درصدی تولید علوفه مراتع در سیستان و بلوچستان

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان عشایری کشور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، گفت: کاهش 76 درصدی نزولات جوی و کاهش 80 درصدی تولید علوفه مراتع سیستان و بلوچستان زندگی عشایر این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

 تولید علوفه مراتع

‌به گزارش کسب و کار نیوز- ‌شاهپور اعلایی مقدم افزود: تولید ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر صورت می‌گیرد، درواقع عشایر یکی از مصادیق خوب بهره‌وری در تولید محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: تدابیر لازم  برای  کاهش خسارت احتمالی به عشایرسیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است‌.

اعلایی تصریح کرد: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین هزینه های آبرسانی سیار،  70میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات آبرسانی و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با بهره ۴ درصدی برای عشایر شمال وجنوب استان از جمله کمک‌هایی است که برای کاهش خسارت به جامعه عشایری استان در نظر گرفته شده است‌.

وی همچنین خواستارمساعدت استانداری برای کمک به لایروبی قنات ها، حفاظت از زیست بوم تالاب هامون و تامین ۶۰۰ تن سبوس یارانه ای توسط سازمان جهاد کشاورزی برای دام عشایر استان شد‌.

قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور بیان کرد: شاهپور اعلایی مقدم با اشاره به اینکه هر نفر عشایر، گوشت ۱۶ ایرانی را تولید می‌کند، افزود: جمعیت عشایر در کشور  یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گزارش شده است‌.

وی بابیان اینکه ۲۴ میلیون رأس دام و ۲۸ درصد دام سبک کشور در اختیار عشایر کشور قرار دارد، ادامه داد: عشایر نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که کمترین توقع و بیشتر کارایی را دارند‌.

اعلایی مقدم تامین علوفه یارانه دار برای دامهای عشایر را مورد تاکید قرار داد و افزود: کیفیت دام تولیدی استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور بیشتر است، لذا باید مورد حمایت جدی قرار گیرد‌.

وی ادامه داد: با پیگیری و حساسیت وزیر جهاد کشاورزی نسبت به وضعیت استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ای متناسب با وضعیت خشکسالی در وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده و به زودی در جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد‌‌.

همچنین در این جلسه مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان نیز گفت: در جلسه ستاد بحران استان برای تامین آب شرب عشایر و دام های آن ها از محل ارزش افزوده برای روستاهایی که فاقد دهیاری است با حفر چاهک‌ها و آبرسانی با تانکر با همکاری فرمانداری‌ها و امور عشایر تصمیم گیری شد.

رضا اربابی افزود: برای برون رفت از این مشکل بزرگ در منطقه، همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظف شدند با ارائه میزان خسارت‌ها به این ستاد و مدیریت برنامه و بودجه استان برای تعیین سرفصل اعتباری برای اقدام کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به عمق بحران به ویژه در حوزه عشایر تصمیم بر این شد تا وزارتخانه مربوطه و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع به طور مستقیم این موضوع را از تهران پیگیری کنند و برای برطرف کردن آن با تامین اعتبار لازم اقدام‌های موثری انجام دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.