محمد سلطانی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، ایجاد انحصار برای سازمان صدا و سیما در حوزه فعالیتهای صوتی و تصویری در فضای مجازی را نیازمند تعیین مصادیق و مدل اقتصادی تعریف شده، دانست.
وی افزود: ایجاد این انحصار همچنین با مأموریت های شورای عالی فضای مجازی به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در حوزه فضای مجازی و سیاستهای کلی نظام مبنی بر عقب نشینی دولت و دستگاههای حاکمیتی در تصدی گری و واگذاری امور مختلف به مردم، تشکلهای مردمی و صنفی، مغایرت دارد.
سلطانی فر تاکید کرد: قطعا با هرگونه انحصار در فعالیتهای فراگیر مردمی که امروزه به مدد پیشرفتهای تکنولوژیک به راحتی در اختیار همگان است، مخالف هستیم.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سازمان صداوسیما نمیتواند مرجع صدور مجوز برای فعالیتهای خارج از این سازمان به صورت فراگیر باشد، تصریح کرد: اگرچه در متن مصوبه اخیر، ابهامات فراوانی وجود دارد که عدم توضیح درباره آن قطعا مشکل ساز خواهد بود، اما تاکید سازمان صداوسیما بر مدیریت فضای مجازی در حوزه صوت و تصویر به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که کارشناسان و فعالان رسانهای معتقدند آینده رسانه ای در جهان و ایران، بر مبنای مولتی مدیا شکل خواهد گرفت.
وی افزود: آنچه صدا و سیما می تواند انجام دهد، راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی و یا تلویزیون اینترنتی است که انحصارش در اختیار صداوسیماست و با برنامههای ویدئویی درخواستی (VOD) و همچنین با محتواهای کاربر محور (UGC) تفاوت ماهوی دارد.
**انحصار صداوسیما تنها محدود به بحث تلویزیون اینترنتی است
وی تاکید کرد: وزارت ارشاد معتقد است انحصار صداوسیما تنها محدود به بحث تلویزیون اینترنتی (IPTV) است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هیات نظارت بر مطبوعات بر اساس قانون، متولی صدور مجوز برای مطبوعات و نشریات الکترونیک است که به صراحت در قانون مطبوعات توضیح داده شده و می توانند در قالبهای نوشتار، صدا و تصویر فعالیت کنند.
وی توضیح داد: با توجه به اقدامات فراقانونی که در سالهای اخیر توسط سازمان صداو سیما بر اساس تفسیر اشتباه از استفساریه شورای نگهبان در خصوص اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و قانون نحوه اداره صدا و سیما در زمینه محدودسازی فعالیت پایگاههای خبری و خبرگزاری ها و مؤسسات رسانه ای دیگر در زمینه انتشار فیلم و صوت انجام شده، به نظر می رسد انحصار صدور مجوز انتشار صوت و تصویر فراگیر در اختیار صدا و سیما باعث ایجاد اختلالی عظیم در اطلاع رسانی و فعالیت رسانه های دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات که یگانه نهاد اعطای مجوز رسانه است، باشد.
سلطانی فر بیان داشت: شائبه درآمدزایی گسترده از اعطای این انحصار در کنار موضوع اعتماد فعالان فضای مجازی وابسته به بخش خصوصی به سازمان صداوسیما با توجه به برخوردهای قبلی با این رسانهها، از جمله موضوعاتی است که باید به دقت بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در صورت تصویب، علاوه بر اینکه به علت رقابت نابرابر سازمان صداوسیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی-دولتی با بخش خصوصی برخلاف سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است، ضمن تصدی گری انحصاری، بازار فعالان بخش خصوصی را کوچک و پرهزینه تر میکند.
سلطانی فر تصریح کرد: امروز عرصه فعالیتهای صوتی و تصویری در فضای مجازی بسیار سهل و در دسترس شده است و این به مدد پیشرفت تکنولوژی است؛ مضاف بر این و مطابق سیاستهای کلی فضای مجازی و با تاکید وزیر ارتباطات، تصویب نهایی این قانون، مانع بزرگی در تحقق لایههای خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و به عبارتی شاهد خروج سرمایههای اصلی کشور-جوانان مستعد- از فعالیت در این عرصه و رشد فعالیتهای زیرزمینی و خارج از چارچوبهای نظام خواهیم بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرد که، بر اساس مصوبه این کمیسیون، پخش فراگیر برنامههای رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود میشود.
این موضوع، واکنش های زیادی در میان فعالان رسانه ای و فناوری های اطلاعات و ارتباطات به دنبال داشته است، از جمله این واکنش ها از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت.
محمدجواد آذری جهرمی، شامگاه یکشنبه (دوم اردیبهشت) در توئیتی، مخالفت خود را با طرح مجلس برای دادن مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما، اعلام کرد.
وی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس نوشت: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایههای خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»
فراهنگ: ۱۳۵۵**۱۰۵۵