صفحه اصلی / مذاکره با شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه میدان آذر ادامه دارد

مذاکره با شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه میدان آذر ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، سیدنورالدین شهنازی‎زاده، روز گذشته (دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه) در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: هم‎اکنون تولید در میدان آذر با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز در جریان است و با توجه به ثبت تولید تجمعی این میدان به مقدار بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تاکنون، بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار درآمدزایی از این محل حاصل شده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۵۷ درصدی احداث واحد فراورش مرکزی میدان آذر، از اتمام ترین نخست این واحد تا پایان سال خبر داد و گفت: ان‌شاءالله هدف تولید ۶۵ هزار بشکه‎ای از این میدان نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.
شهنازی‎زاده با اشاره به تداوم مذاکرات با شرکت‎های داخلی و خارجی با هدف توسعه میدان آذر در فاز دوم ادامه داد: قرارداد توسعه این میدان در قالب مدل جدید قراردادی در آینده‎ای نزدیک امضا می‎شود.
بر اساس این گزارش، نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سوم اردیبهشت ماه) با سفر به استان ایلام، از تاسیسات در حال احداث ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ دهلران و همچنین طرح توسعه میدان مشترک آذر بازدید کردند.
اجرای طرح توسعه میدان مشترک آذر با هدف تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت در چارچوب قرارداد بیع متقابل در دستور کار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت اویک قرار گرفت و عملیات اجرایی توسعه آن به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد؛ میدانی که از نظر ژئوفیزیک و حفاری از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی به شمار می‎رود و از حیث شرایط و کیفیت کار با دیگر میدان‌های نفتی ایران تفاوت دارد.در همین حال، حدود یک سال پیش و در اواخر سال ۹۵، برداشت نفت از میدان مشترک آذر به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز کلید خورد و پس از گذشت حدود ۲ ماه، این رقم به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
عمق بالای مخزن و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه‎های پرفشار و کم فشار، عملیات حفر چاه در این میدان پیچیده را بسیار دشوار کرده است، به طوری که در حفاری این میدان و برای گذر از لایه‌ها و سازندهای مختلف زمین، از عملیات شکافت اسیدی استفاده شده است که یکی از روش‌های متداول و مؤثر برای افزایش تولید به شمار می‌رود.
میدان نفتی آذر با حدود ۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا یکی از میدان‌های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران واقع در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.