«حمید کارگر» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: به طور معمول فرش دستباف ایران ۲ دسته بازار دارد؛ نخست بازارهایی که از دیرباز مشتری فرش ایرانی بودند یا فرش ایرانی در سبک زندگی مردم آن کشورها حضور دارد؛ دسته دوم، بازارهایی جدید که در سال های اخیر به جمع مشتریان فرش ایرانی پیوسته اند.
وی ادامه داد: مشتریان قدیمی فرش ایرانی، یا خودشان مصرف کننده فرش دستباف ایران اند یا به عنوان محلی برای صادرات مجدد فرش دستباف، شهرت پیدا کرده اند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس در اروپا، آمریکا در آمریکای شمالی، امارات، کویت قطر و لبنان در غرب آسیا و ژاپن در شرق آسیا، از بازارهای سنتی ما محسوب می شوند.
وی در مورد دسته دوم مشتریان فرش دستباف ایران گفت: این بازارها، بازارهایی جدیدی هستند که در سال های اخیر به جمع مشتریان فرش ایرانی پیوسته اند.
کارگر گفت: شاخص ترین بازار جدید فرش دستباف ایرانی چین است که روزگاری یکی از رقبای شاخص ما در فرش دستباف بود.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران، اظهار کرد: براساس آمارهای ۱۰ ماهه صادرات فرش دستباف، چین در مقام هفدهم کشورهای خریدار فرش دستباف ایران قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال پیش از آن ۲۳ درصد رشد داشت و این روند افزایشی صادرات فرش دستباف که از آخر ۱۳۹۴ آغاز شد، در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یافت.
براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی، از ابتدای سال ۹۶ تا پایان دی ماه، ۳۳۶ میلیون دلار فرش دستباف به بازارهای بین المللی صادر شد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال پیش از آن، ۲۰ درصد رشد داشت.
اقتصام**۹۱۸۹** ۲۰۲۳
در گفت وگو با ایرنا تشریح شد:
چین، روسیه و آفریقای جنوبی، بازارهای جدید فرش دستباف ایران
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ایران در کنار بازارهای سنتی مثل آمریکا، آلمان و ایتالیا، بازارهای جدیدی در چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین یافته است.