صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / معاون آبفا: ۶ شهر بزرگ کشور درگیر تنش آبی هستند
معاون آبفا: ۶ شهر بزرگ کشور درگیر تنش آبی هستند

داشتن فضای سبز با تنش آبی معنی ندارد؛

معاون آبفا: ۶ شهر بزرگ کشور درگیر تنش آبی هستند

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: شهرهای اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، شیراز و بوشهر در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «شاهین پاکروح» امروز (سه شنبه) در نشستی خبری با موضوع «تبیین وضعیت منابع آب شرب و تشریح راهکارهای سازگاری با کم آبی» گفت: وزارت نیرو پروژه هایی کوتاه مدت از جمله حفر چاه را در شهرهای بزرگی که درگیر تنش آبی هستند در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه در اصفهان قرار است ۷۰ حلقه چاه جدید حفر شود، ادامه داد: در تعامل شهرداری با آبفای استان اصفهان، برنامه ریزی شده است که برای جبران کمبود آب شرب، چاه هایی که آب آنها قابلیت شرب دارد به منابع تامین آب شهر اصفهان اضافه شود.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه «در شهری که با تنش آبی مواجه است، فضای سبز معنی ندارد»، گفت: استفاده از چاه های حفر شده توسط شهرداری برای تامین آب شرب از اصفهان آغاز شده و در سایر شهرها نیز با همکاری شهرداری ها انجام خواهد شد.
به گفته پاکروح، برای اقداماتی همچون حفر چاه و استفاده از دستگاه های کاهنده مصرف آب که با هدف به حداقل رساندن تنش آبی در شهرها در دستور کار قرار گرفته، یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

** برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت نیرو امسال برنامه ای برای جیره بندی آب دارد؟ گفت: تاکنون برنامه مبنی بر جیره بندی آب در شهرهای پرتنش نداریم اما با مدیریت تقاضا و مدیریت فشار، تنش آبی را مدیریت می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که بارندگی ها در باقیمانده از سال آبی جاری، بخشی از نیاز آبی کشور را تامین و تنش ها را کمتر کند.
وی با تاکید بر اینکه در تهران تنش آبی نداریم، گفت: گذر از تنش آبی در تهران به دلیل بارندگی ها و همچنین اجرای پروژه های تامین آب است.

** تابستان امسال ۳۴٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تنش آبی هستند
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه گفت: تابستان امسال، ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴٫۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار دارند.
پاکروح افزود: شهرهایی که در وضعیت تنش آبی قرار دارند، در ساعت هایی از شبانه روز، مجموع تولید آب در آنها کمتر از میزان تقاضاست.
وی با بیان اینکه این شهرها در سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی شده اند، گفت: شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند، میزان کمبود تولید آنها نسبت به میزان تقاضا، ۱۰ درصد است؛ این شهرها با جمعیت ۱۰ میلیون نفر، ۳۰٫۵ درصد از جمعیت شهری دارای تنش آبی را تشکیل می دهند.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: شهرهایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند میزان کمبود تولید آنها نسبت به تقاضا ۱۰ تا ۲۰ درصد است؛ این شهرها با هفت میلیون جمعیت ۱۹٫۷ درصد جمعیت شهرهای تحت تنش را تشکیل می دهند.
به گفته وی، ۵۰ درصد از جمعیت شهری تحت تنش آبی با ۱۷ میلیون نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار دارند به این معنی که فاصله تولید و مصرف این شهرها ۲۰ درصد است.
پاکروح گفت: استان های حوضه های فلات مرکزی و خلیج فارس و دریای عمان از جمله استان های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در این وضعیت قرار دارند.
وی ادامه داد: ۱۲۹ شهر با جمیعت ۱۶٫۶ میلیون نفر در حوضه فلات مرکزی قرار دارند که بارندگی در این منطقه نسبت به پارسال ۵۰ درصد کمتر شده است. همچنین ۱۱۸ شهر نیز با هفت میلیون نفر جمعیت در حوزه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند که این بخش نیز با کمبود بارش قابل توجهی نسبت به پارسال مواجه است.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور در تشریح کاهش میزان بارندگی ها گفت: تا پیش از این، کمترین میزان بارندگی ها با ۱۵۰ میلیمتر مربوط به سال زراعی ۸۷-۸۶ بود اما این عدد امسال به ۱۲۰ میلیمتر رسیده است.

** کاهش ۷۸ درصدی منابع ذخیره برفی
پاکروح با بیان اینکه بارندگی ها در نیمه اول سال آبی جاری کاهش یافته است، اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها، میزان بارندگی فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال نیز نسبت به شرایط نرمال پایین تر خواهد بود.
وی یکی دیگر از چالش های این بخش را، تغییر رژیم بارندگی ها بیان کرد و گفت: در سال های گذشته با بارش برف در زمستان و ذوب شدن آن در تابستان، دِبی آب رودخانه ها حفظ می شد اما امسال منابع ذخیره برفی چندانی نداریم و منابع حاصل از ذوب شدن برف نسبت به پارسال ۷۸ درصد کمتر خواهد بود.

** آخرین وضعیت سدهای کشور
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آخرین وضعیت سدهای کشور پرداخت و گفت: ۵۵ سد از سدهای در دست بهره برداری در تامین آب شرب فعالیت می کند که برخی از آنها از نظر منابع آبی، در بدترین شرایط قرار دارند.
پاکروح در این مورد گفت: ۸۹ درصد از سد استقلال که آب شرب بندرعباس را تامین می کند خالی است؛ سد «درودزن» که آب شرب ۲ شهر استان فارس و بخشی از آب شرب شهر شیراز را تامین می کند نیز ۳۷ درصد ذخیره دارد.
وی با بیان اینکه ۷۹ درصد از سد دوستی که آب شرب مشهد را تامین می کند نیز خالی است، گفت: در این میان، سد زاینده رود در شرایط فوق العاده ویژه، بدترین شرایط را در ۵۰ سال اخیر دارد.

** کولرهای آبی مصرف را ۵۰ درصد افزایش می دهد
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به مصرف بالای کولرهای آبی، گفت: در شهرهایی همچون یزد، کاشان و کرمان، با گرم شدن هوا و استفاده از کولرهای آبی، ۵۰ درصد به مصرف آب مردم اضافه می شود.
وی ادامه داد: هر کولر آبی به طور متوسط ۷۰۰ لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند که معادل ۲٫۵ برابر مصرف آب یک خانواده دو سه نفری در یک شبانه روز است.
پاکروح گفت: با استفاده از پوشش و سایه بان کولر، مصرف آب این وسیله سرمایشی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

** اصلاح قیمت آب، یکی از راهکارهای اصلاح مصرف
پاکروح با تاکید بر اینکه ۶۵ درصد از آب شرب مصرفی توسط ۴۴ درصد از مشترکان مصرف می شود، گفت: در شرایط کمبود آب می توان با درست مصرف کردن، مصرف شرب را ۲۰ درصد تعدیل کرد و به این ترتیب، ۵۰ درصد از وضعیت تنش آبی شهرها تعدیل شود.
وی به فاصله قیمت تمام شده و قیمت های تکلیفی آب اشاره کرد و گفت: سهم هزینه های آب در سبد هزینه های کالای مردم کمتر از نیم درصد است که به دنبال این ارزان بودن قیمت آب، تقاضا به سمت درست مصرف کردن نمی رود.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه مصرف آب در بسیاری از کالاها با تغییرات قیمتی اصلاح شده است، گفت: اصلاح قیمت ها، یکی از راهکارهای اصلاح مصرف است.
اقتصام**۹۱۸۹**۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.