صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تولید بیوگاز، راهکار بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی
تولید بیوگاز، راهکار بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی

تولید بیوگاز، راهکار بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی

یک پژوهشگر پردیس تحقیقات کشاورزی بروجرد گفت: فناوری تولید بیوگاز یکی از راهکارهای بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی است.

بیوگاز

مسعود زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به محدودیت انرژی فسیلی، استفاده از منابع جدید انرژی امری ضروری است.

وی اضافه کرد: از طرفی حمل و نقل سوخت به مناطق دوردست کاری بس دشوار و هزینه‌بر است بنابراین استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر محلی امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‎شود.

زاهدی بیان کرد: از جمله این منابع، تولید انرژی از زیست توده بوده که شامل سوزاندن، تولید بیواتانول، گاز مصنوعی ترموشیمیایی و بیوگاز است.

مسئول گروه فنی و مهندسی صنایع غذایی پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی بروجرد گفت: یکی از روش‌های ساده و به‌صرفه تولید، استفاده از بیوگاز است. بیوگاز در حقیقت انرژی حاصل از تخمیر ضایعات آلی بوده که در اثر این فرآیند گاز متان و دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از گاز متان آزاد شده در این فرآیند می‌توان در مناطق روستایی جهت تأمین برق و یا سوخت مصرفی استفاده کرد، افزود: همچنین از موارد خروجی واحد بیوگاز می‌توان کودی مرغوب برای کشاورزان به دست آورد.

زاهدی یادآور شد: بیوگاز در حدود دو تا سه هزار سال پیش در چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما شناخت علمی، استحصال و کاربرد گسترده از آن به شکل امروزی به قرن ۱۹ و اوایل ۲۰ بر می‌گردد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: فناوری تولید بیوگاز از منابع زیست توده یکی از راهکارهای بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. لذا جهت توسعه این فن‌آوری مناطق مختلف به خصوص جاهای دوردست پیشنهاد می‌شود بر روی چگونگی تولید تصفیه و مصرف بیوگاز براساس امکانات موجود، مواد اولیه و زیست توده هر منطقه ازنظر فنی، اقتصادی و اجتماعی تحقیق شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.