صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / رویدادها / تسهیل درجذب آلودگی‌های نفتی از روی سطح آب‌های ساکن و آزاد
تسهیل درجذب آلودگی‌های نفتی از روی سطح آب‌های ساکن و آزاد

با استفاده از سوپر جاذب‌های پلیمری محقق می‌شود

تسهیل درجذب آلودگی‌های نفتی از روی سطح آب‌های ساکن و آزاد

ایده توپ‌های بتنی جاذب مواد نفتی، از محصولات استخراجی اختراع «سنگدانه های سبک مسلح سبز»است، که با استفاده از سوپر جاذب‌های پلیمری که به‌عنوان پوشش این توپ‌های بتنی هستند، مواد و آلودگی‌های نفتی با گریدهای مختلف را از روی آب‌های ساکن و آزاد جذب و تبدیل به یک مواد نفتی جامد(ژلاتینی) می‌کنند.

ایده توپ‌های بتنی جاذب مواد نفتی، از محصولات استخراجی اختراع «سنگدانه های سبک مسلح سبز»است، که با استفاده از سوپر جاذب‌های پلیمری که به‌عنوان پوشش این توپ‌های بتنی هستند، مواد و آلودگی‌های نفتی با گریدهای مختلف را از روی آب‌های ساکن و آزاد جذب و تبدیل به یک مواد نفتی جامد(ژلاتینی) می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در رویداد چالش فناوری “ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی” که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ سیزده اسفندماه سال جاری برگزار شد، سه طرح برگزیده شامل توپ‌های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی توسط علی امیرزاده از دانشگاه تهران، تهیه ابر جاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی شده و ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه پالایه‌های فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن به مرحله نهایی راه یافتند.

علی امیرزاده، یکی از برگزیدگان چالش فناوری برگزارشده در حوزه” ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی” است که به‌عنوان مشاور فناوری و نوآوری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین عضو هیات مدیره یک شرکت دانش‌بنیان و مدیر پروژه چهار طرح تحقیقاتی و کاربردی ملی در حوزه بتن و صنعت تصفیه آب، مشغول به کار است، این فعال حوزه فناوری همچنین افتخار هشت اختراع در ایران و یک اختراع هم در اداره ثبت اختراع ایالات‌متحده آمریکا با حمایت کانون پتنت ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی بابیان این‌که توپ‌های بتنی جاذب مواد نفتی (لیکوبویل ) جزو فناوری‌های نوین حوزه‌های محیط‌زیست ، نانو مواد و بتن به شمار می‌روند، گفت: توپ‌های بتنی جاذب مواد نفتی، از مواد اولیه بازیافتی اسفنج‌های پلیمری حدود ۸۰ درصد و الیاف و رشته‌های بازیافتی حدود۵درصد و نانو مواد، سیمان، مواد معدنی، سوپر پلیمری جاذب حدود ۱۵درصد تولید می‌شوند.
وی ادامه داد: این توپ‌های جاذب با تکنولوژی کاملاً خشک، زیست‌محیطی، بدون انرژی حرارتی و مواد سوختی فسیلی و تنها باانرژی بسیار کم برق و به ۲ صورت متحرک و ثابت طراحی و تولید می‌گردند. توپ‌های لیکوبال در ابعاد، اندازه و رنگ‌های متنوع قابل‌تولید هستند.
امیرزاده تصریح کرد: این ایده در حال حاضر در مرحله‌ی به‌روزرسانی و افزایش راندمان جذب و مستندسازی برای ثبت اختراع ملی و بین‌المللی است.
برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص چگونگی رفع چالش موردنظر و فناوری مورداستفاده آن عنوان کرد توپ‌های بتنی جاذب مواد نفتی از آب‌ها با چگالی حجمی حدود ۸۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب و بدون جذب آب می‌تواند سال‌ها روی آب شناور باشد. جاذب پلیمری استفاده‌شده به‌صورت پوشش در این توپ‌ها از خانواده سوپر جاذب‌های پلیمری SAP(Super Absorbent Polymer) و از نوع XSOA هستند که کاملاً زیست‌محیطی، بهداشتی باقدرت جذب حدود ۲۰-۴۵ برابر وزن خود بر اساس تأییدیه ACS می‌باشند.
وی اضافه کرد: این توپ‌ها به‌صورت صفحه‌ای یا مستقل درروی آب پخش می‌شوند و در اثر تماس با مواد نفتی مواد نفتی روی آب‌های رو به خود جذب و متورم شده و تبدیل به یک مواد نفتی جامد(ژلاتینی) می‌شوند. این توپ‌ها بعد از جذب کامل که به‌صورت فیزیکی قابل‌درک است، می‌توانند به‌دفعات (حداقل پنج بار) خیلی زیاد مورداستفاده مجدد قرار گیرند.
وی بابیان اینکه انسان به‌صورت ژنتیکی دنبال روش و راهکارهای جدید برای رفع موانع و نیازهای خود و جامعه اطرافش است و مدام دنبال یک نوآوری در زندگی در راستای توسعه و رونق کسب‌وکار و معیشت خود است، افزود: اگر در جامعه‌ای بر روی ایده پردازی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود، به‌هیچ‌عنوان آن جامعه با چالش‌های ناممکن مواجه نخواهد بود زیرا انسان‌ها توانایی رفع تمام چالش‌ها و مشکلات زندگی رادارند.
امیرزاده بابیان اینکه در ایران حدود چهار سالی است که در بعضی ارگان‌های دولتی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیردولتی به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از ایده‌های نوآورانه و قابل‌اجرا می‌توانند تمامی چالش‌ها و مشکلات موجود در صنعت، اقتصاد و اجتماع را با هزینه بسیار کم‌تر حل کنند تصریح کرد: این مراسم‌هایی که در قالب ایده بازار یا ایده شو برگزار می‌شوند ازلحاظ تعداد هنوز خیلی کم و ضعیف است.

برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده پردازی در جهت توسعه فناوری گفت: حمایت و برگزاری دقیق و کاربردی این چالش‌ها بسیار مفید و باارزش برای کشور در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص حوزه کمتر توسعه‌یافته دریا خواهد بود. وی افزود: البته متولیان این مراسم‌ها باید منظم، با برنامه و پیگیری‌های جدی و کامل ایده‌هایی که صاحب‌مقام و رتبه می‌شوند نیز باشند.
امیرزاده در پایان ابراز کرد: با توجه به برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آینده‌ای روشن، راهبردی و پررونق برای ایده پردازی و نوآوری صنایع دریایی پیش‌بینی می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

استخدام و نگهداشت نیرو دو دغدغه جدی استارتاپ ها

  سارا نظری مشاور کارآفرینی معتقد است استخدام و نگهداشت نیرو دو دغدغه جدی شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.