صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / ایران به بانک ها و موسسه های مالی اروپا وصل شده است
ایران به بانک ها و موسسه های مالی اروپا وصل شده است

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی:

ایران به بانک ها و موسسه های مالی اروپا وصل شده است

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: با وجود فشارهای آمریکا، تاکنون بسیاری از شرکت ها و موسسه های مالی و بانکی اروپا به شبکه بانکی ایران وصل شده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: با وجود فشارهای آمریکا، تاکنون بسیاری از شرکت ها و موسسه های مالی و بانکی اروپا به شبکه بانکی ایران وصل شده اند.
علی دیواندری امروز(سه شنبه) به بهانه برگزاری ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در نشستی خبری اظهار کرد: سیستم بانکی ایران بعد از یک دوره طولانی تحریم نیاز به روزآمدی داشت و از نظر تکنیکی و ساختاری متناسب با نیازمندی های جامعه جهانی تغییراتی را در خود به وجود آورد.
وی افزود: در این مدت نیاز بود اقدام هایی بویژه در زمینه تطبیق مقررات، مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین موضوع هایی همچون استانداردهای جدید بانکی در جهان انجام شود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: عده‌ای با به خدمت گرفتن رسانه‌ها تلاش می کنند ایران نتواند از دستاوردهای برجام استفاده کند، اما وضعیت را مثبت ارزیابی می‌کنم.
وی خاطرنشان ساخت: در روابط بانکی پیشرفت داشتیم و مسیر باقیمانده نیز با همت و درایت مسئولان اقتصادی کشور و بهبود مناسبات بین المللی طی می‌شود.
دیواندری با بیان اینکه نیاز است طرف های بانکی در ایران و اروپا در قالب همایش هایی به مذاکره پرداخته و همکاری های خود را توسعه دهند، گفت: یکی از موضوع های مهم در نظام بانکی ایران، صورت های مالی و ترازنامه بانکهاست که باید با استانداردهای بین المللی مطابقت کند و از آنجا که اروپایی ها اقدام های خوبی در این زمینه انجام داده اند، می توان از تجارب آنها استفاده کرد.
دیواندری در پاسخ به پرسشی درباره نقش رعایت استانداردهای گزارشگری بین المللی (IFRS) در روابط تجاری اظهار کرد: صورت های مالی یکی از ابزارهای ارتباط گیری با طرف های خارجی است؛ هرچند بانک مرکزی الگویی را مبنتی بر این استانداردهای بین المللی برای صورت های مالی بانک ها طراحی کرده است اما برای اجرای IFRS سازمان حسابرسی باید صورت‌های مالی را ابلاغ کند و نظام بانکی نیز خود را تطبیق دهد و این دوره گذار را طی کنند.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی یادآورشد: صورت های مالی مبتنی بر IFRS کمک زیادی به شفافیت بانک‌ها می‌کند و از نظر بین‌المللی نیز سبب تسهیل در ارتباط آسانتر با بانک‌های دنیا می شود.
خبرنگاری از دیواندری درباره پیامدهای تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو طبق مصوبه دولت پرسید که وی در پاسخ گفت: ارز گزارشگری سال‌ها مورد بحث بوده است؛ امروز معاملات با دلار محدود شده در حالی که مبادلات با ارزهای دیگر مانند یورو راحت‌تر انجام می‌شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: دلار در گذشته جایگاه قابل توجهی در مبادلات ارزی داشت اما به تدریج در اثر تحریم‌ها جایگاه خود را از دست داد و اکنون در مبادلات فعالان اقتصادی و بانک مرکزی بسیار محدود شده است.
وی گفت: مدلی طراحی شده تا ارز یورو به مبنای گزارشگری ایران تبدیل شود و به نظر می رسد این کار اثر خوبی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و سبب می شود خرده‌ ارزهایی که در این چند سال کار با آنها زیاد شده به یورو تبدیل شود.
دیواندری از اروپا به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران یاد کرد و گفت: با تغییر ارز گزارشگری منافع اقتصادی ایران تامین خواهد شد.
وی افزود: ششمین همایش تجاری و بانکی ایران در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود تا روابط اقتصادی ایران با قاره سبز پس از ۲ سال رفع تحریم ها و اجرای برجام مورد کنکاش قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.