چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / آمادگی کتابخانه ملی ایران برای بزرگداشت ایران‎شناس جمهوری چک
آمادگی کتابخانه ملی ایران برای بزرگداشت ایران‎شناس جمهوری چک

آمادگی کتابخانه ملی ایران برای بزرگداشت ایران‎شناس جمهوری چک

معاون کتابخانه ملی ایران از آمادگی این مرکز برای برگزاری مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال درگذشت «یان ریپکا»؛ ایران‎شناس اهل جمهوری چک خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا امیرخانی در دیدار با رئیس کتابخانه ملی جمهوری چک گفت: کتابخانه ملی ایران مصادف با پنجاهمین سال درگذشت «یان ریپکا» ایران‎شناس چک این آمادگی را دارد تا با همکاری کتابخانه ملی جمهوری چک، بزرگداشتی برای او برگزار کند.
رئیس کتابخانه ملی جمهوری چک نیز درباره پژوهش‌های ایران‌شناسی در جمهوری چک گفت: این مطالعات چندین سال است رو به کاهش گذاشته و آنچه در این میان مهم ترین چالش محسوب می شود، نبود متخصص زبان فارسی در چک است و با وجود ۱۴۹ نسخه خطی فارسی به کمک ایران نیاز داریم تا در این پژوهش ها، ما را یاری کنند.
مارتین کوتساندا با اشاره به نسخه های خطی ارزشمند و منحصر به‌فرد در چک گفت: در بخش نسخه های خطی عربی هم مشکل مشابهی وجود دارد که مجبور شدیم برای رفع مشکل زبان عربی افرادی را به کار بگیریم که تخصصی در کتابداری و نسخ خطی ندارند.
وی افزود: آذربایجانی‌ها بسیار علاقه‌مند به نسخ خطی تُرکی هستند و عجیب آنکه برخی مفاخر ایران مانند نظامی گنجوی را متعلق به خود می دانند و با این حال، ما از هر گونه همکاری استقبال می کنیم و این دیدار می تواند سرآغاز دوران شکوهمندی از فعالیت مشترک باشد.
فربیرز خسروی مشاور عالی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این دیدار با تشریح وظایف این سازمان گفت: این مجموعه نهادی علمی، پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و خدماتی است و ۹۰ پست هیات علمی تعریف‌شده وجود دارد و همچنین طرح‌های پژوهشی در آن انجام می‌شود.
در پایان دیدار، دو طرف بر تحکیم و تداوم روابط فرهنگی میان دو کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه ملی جمهوری چک تاکید کردند.
فراهنگ**۹۰۳۱**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.