صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / “همه‌پرسی افتضاح”؛ موضوع داغ این روزها در مناظره‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

“همه‌پرسی افتضاح”؛ موضوع داغ این روزها در مناظره‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

بعد از گذشته یک هفته از آغاز تبلیغات برای انتخابات پارلمانی عراق، گروه‌ها و احزاب کرد مخالف دولت اقلیم کردستان با انتقاد تند از برگزاری همه پرسی، به مردم این منطقه وعده روابط بهتر با بغداد و حضور قوی در صحنه سیاسی عراق می‌دهند.

اقلیم کردستان عراق

به گزارش کسب و کار نیوز از اربیل، همه پرسی اقلیم کردستان عراق در سوم مهرماه سال گذشته برگزار شد که نهایتا با ابطال آن از سوی دادگاه عالی فدرال عراق و اقدامات تند تنبیهی از سوی بغداد همراه شد.
همه پرسی که روزهای سخت اقتصادی را برای مردم کردستان عراق رقم زد و باعث مسدود شدن مرزهای هوایی و زمینی این منطقه شد.
احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان و “ائتلاف برای دموکراسی و عدالت” همزمان با آغاز کمپین‌های انتخاباتی این همه پرسی را به باد انتقاد گرفته و آن را عامل شکست خواندند.
علی باپیر، امیر جماعت اسلامی کردستان عراق در اولین روز کمپین انتخاباتی حزب متبوع خود خطاب به اعضای این حزب گفت: ببینید همه پرسی که برگزار کردیم چه بر سر ما آورد و چه مصیابی با خود به همراه آورد. آنچه اتفاق افتاد نشان داد که ما و بغداد دو جزیره منفک و جدا از هم نیستیم و باید برای رسیدن به حقوق خویش حضور قوی‌تری در بغداد داشته باشیم.
پیش از او نیز سرلیست جنبش تغییر اعلام کرد که برگزارکنندگان همه پرسی باید محاکمه شوند. سخنانی که مواضع تند برگزار کنندگان همه پرسی را بدنبال داشت و باعث شد که شماری از آنها واکنش نشان داده و از همه پرسی دفاع کنند.
مواضع صریح و روشن برخی از احزاب کرد عراقی در قبال همه پرسی در حالی است که قبل از آن همین احزاب از ترس متهم شدن به خیانت علیه کردها جرات بیان آن را نداشتند.
انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۲ ماه می امسال برگزار می شود فرصتی در اختیار گروه‌ها قرار داده است تا فراتر از خواسته های حزبی و قومی در فکر بازگشت به صحنه سیاسی عراق در بغداد باشند و طبیعتا راهکار این حضور را پارلمان عراق می‌بینند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.