صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / نهاوندیان: بازآفرینی دولت ضروری است
نهاوندیان: بازآفرینی دولت ضروری است

نهاوندیان: بازآفرینی دولت ضروری است

معاون اقتصادی رییس جمهوری تاکید کرد به «بازمهندسی و بازآفرینی دولت، یعنی بازآفرینی ساختار دولتی و دستگاه خدمت‌رسان» و «ساماندهی مثلث دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی» نیازمندیم.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان امروز (دوشنبه) در نشست سالیانه شورای بین المللی موسسات مشاوره مدیریت آسیا- اقیانوسیه افزود: در سه برنامه گذشته همیشه قسمتی از هدف گذاری برای رشد اقتصادی مبتنی بر رشد بهره وری قرار داده شد اما این هدف کمتر تحقق یافته است.
وی اضافه کرد: این نتیجه باید همه ما را بیدار و متوجه این نکته کند که سخن گفتن از بهره وری و اصلاح روش های مدیریتی کفایت نمی کند. علم مدیریت باید به کار گرفته و مشاوره مدیریت به عنوان یک نیاز حیاتی برای رشد اقتصادی کشور باید به رسمیت شناخته شود.
نهاوندیان افزود: تخصص مدیریت بهره‌وری یک علم، مهارت و تجربه‌‌ای است که باید آموخت و به کار گرفت.
«یکی از خطاهای بسیار بزرگ این است که وقتی یک کاستی‌ و ناکارآمدی در جایی می ‌بینیم، نخستین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد، تغییر مدیر است که به طور معمول به دلیل رقابت‌های سیاسی هم طرفدار زیاد دارد و هر کسی که یک جایی می‌نشیند، از روز دوم، یک عده‌ای وظیفه خودشان می‌دانند که او را از آنجا بردارند و دیگری را آنجا بنشانند، در حالی که همه مشکل، افراد نیستند.
وی راه اندازی یک بانک اطلاعاتی مدیریتی ایران را ضروری دانست و گفت: اگر به بومی سازی علم با استفاده از تجربه بین‌المللی و از علم بی ‌مرز اعتقاد داریم باید آنچه را داریم، مستندسازی و در کنار این تکیه بر علم و تجربه بومی از تجربه بین‌المللی، بیشترین استفاده را بکنیم.
این مسوول اصلاح نظام بانکی را از چالش ‌های بسیار جدی کشور عنوان کرد و گفت: پس از تحریم‌ها، یکی از چالش‌های جدی ما این بود که نظام بانکی کشور در تراز بین ‌المللی قرار گرفته و بتواند در تعامل فنی و فرآیندی با بانک‌های جهان باشد.
وی تصریح کرد: در این سال‌ها غیر از قطع ارتباط با سیستم بین‌المللی، ناکارآمدی‌های ناشی از مشکلات مدیریتی و مالکیتی، سیستم بانکی کشور را بسیار کندتر از آنچه که بود، کرده است.
«ما در بخش های محیط زیست، بهداشت و درمان، صادرات غیرنفتی و بازاریابی، مبارزه با فساد و ایجاد ساختارهای مبارزه با فساد در بخش های دولتی و عمومی و خصوصی به مشاوره مدیریت نیاز جدی داریم».

** لزوم ارزیابی نقادانه
معاون اقتصادی رییس جمهوری اضافه کرد: بررسی های بین المللی فراوانی بویژه در ۲سال گذشته درباره ظرفیت های کشور و افق پیش روی آن انجام گرفته که در یکی از معروف ترین آنها، ایران به عنوان یک فرصت رشد یک تریلیون دلاری، با ظرفیت سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری تا افق ۲۰۳۵ و زمینه برای ایجاد اشتغال دستکم ۹ میلیون شغل جدید و با ظرفیت افزودن یک درصد به تولید ناخالص جهانی معرفی شده است.
وی لازمه جهش پیش روی کشور در مسیر توسعه پایدار را ارتقا در توانمندسازی و تجمیع دانش و تجربه مدیریتی دانست و گفت: هرکس به آینده این کشور و نظام علاقه مند است، نباید از ارزیابی نقادانه آنچه بر ما رفته است، هراس داشته باشد یا ابا کند.
نهاوندیان هم افزایی و همکاری مشترک بنگاه‌های مدیریتی و مشاوره مدیریتی و نهادهای متخصص را خواستار شد و درباره جوانگرایی گفت: جوانگرایی نباید فقط شعار باشد یا خدای ناکرده به کنار گذاشتن تجربیات گذشته بینجامد.
به گزارش کسب و کار نیوز، ایران پس از چهارسال رایزنی توانست میزبانی نشست سالیانه شورای بین المللی موسسات مشاوره مدیریت آسیا و اقیانوسیه را به عهده بگیرد.
این شورا متشکل از ۵۰ عضو است که نمایندگی کشورهای دنیا را به عهده دارند و هر سال این نشست را برای تبادل اطلاعات و تجربیات مدیریتی خود در یکی از کشورها برگزار می کند.

اقتصام*۶۹۸۴*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.