صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / حماس تشکیل دولتی فراگیر در غزه را بررسی می‌کند
حماس تشکیل دولتی فراگیر در غزه را بررسی می‌کند

حماس تشکیل دولتی فراگیر در غزه را بررسی می‌کند

جنبش حماس در حال بررسی نحوه‌های مختلف مدیریت نوار غزه در صورت عقب‌نشینی تشکیلات خودگران از آن است که از جمله این گزینه‌ها تشکیل یک دولت داخلی یا دولتی ملی و فراگیر برای کل اراضی فلسطین با مرکزیت غزه است.

حماس

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی مسئولان جنبش حماس در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه اظهار داشتند: با گروه‌های مختلف در حال بحث و بررسی حالت‌های مختلف مدیریت نوار غزه در صورت عملی شدن تهدیدهای تشکیلات خودگران برای عقب‌نشینی از آن هستیم. از جمله این گزینه‌ها می‌توان از تشکیل دولتی داخلی در نوار غزه با حضور گروه‌های مختلف یا شخصیت‌های مستقل، تشکیل دولت فراگیر فلسطین در غزه و نیز اشغالی دانستن کرانه باختری و تلاش برای آزادی آن نام برد.

آنها با اشاره به درخواست ۱۰۹ تن از اعضای شورای ملی فلسطین از سلیم الزعنون، رئیس این شورا برای به تاخیر انداختن برگزاری نشست تا اطلاع ثانوی جهت دور کردن خطرات از مساله فلسطین و جلوگیری از اختلافات، افزودند: ایده‌های متعددی برای واکنش به برگزاری نشست شورای ملی در رام‌الله داریم و در حال بررسی این ایده‌ها با شرکای خود در گروه‌های سیاسی و مستقل هستیم.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر اعلام کرده بود که تشکیلات دو گزینه پیش رو دارد، یا اینکه قدرت را به صورت کامل در نوار غزه به دست بگیرد یا اینکه آن را به طور کامل به حماس واگذار کند.

عباس اظهار داشت: درباره احتمال اینکه شورای ملی تصمیمی درخصوص انحلال پارلمان بگیرد که حماس در آن با اکثریت دو سومی حضور دارد، بحث و گفتگو خواهد شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین با توقف پرداخت حقوق کارمندان نوار غزه برای اولین بار از سال ۲۰۰۷، رویکردهای جدی دال بر آغاز خروجش از غزه نشان داد.

مسئولان فلسطینی می‌گویند، تشکیلات خودگردان در حال بررسی بازنشستگی همه این کارمندان پس از شکست تلاش‌های دولت برای فعالیت در غزه است.

با بالا گرفتن بحران اختلاف ملی، کارشناسان نگران هستند که این اختلافات به جدایی دائمی تبدیل شوند.

آنها پیش‌بینی می‌کنند در غزه ساختار سیاسی ایجاد شود که حماس ستون اصلی آن باشد.

جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین، یکی از گروه‌های اصلی در سازمان است که نشست شورای ملی فلسطین را در اعتراض به تصمیم‌گیری انفرادی فتح تحریم کرده است.

نشست شورای ملی فلسطین در اراضی اشغالی برگزار می‌شود و همین امر مانع از مشارکت برخی از رهبران گروه‌های دیگر شده است.

حماس هرگز مانع اعضای شورای ملی در غزه برای خروج از این منطقه جهت شرکت در نشست‌های شورا نخواهد شد. این نشست قرار است اواخر ماه جاری میلادی در رام‌الله برگزار شود.

برخی منابع تاکید کردند، تعدادی از رهبران حماس به تازگی نشست‌های جداگانه‌ای را با برخی رهبران گروه‌های سازمان آزادی‌بخش در نوار غزه و خارج آن درخصوص تحریم این نشست‌ها برگزار کردند.

منابع یاد شده افزودند: رهبران بیشتر گروه‌ها به استثنای جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین اعلام کردند که هنوز تصمیمی در خصوص شرکت کردن یا نکردن در این نشست اتخاذ نکرده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.