صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / جلسه تجدیدنظر درخصوص پرونده کاراجیچ امروز برگزار می‌شود
جلسه تجدیدنظر درخصوص پرونده کاراجیچ امروز برگزار می‌شود

جلسه تجدیدنظر درخصوص پرونده کاراجیچ امروز برگزار می‌شود

قضات سازمان ملل امروز (دوشنبه) جلسه دو روزه رسیدگی به درخواست تجدید نظر رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی را آغاز می‌کنند که نسبت به حکم محکومیت و حبس ۴۰ ساله‌اش به خاطر ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در درگیری‌های خونین دهه ۱۹۹۰ بوسنی درخواست استیناف داده است.

کاراجیچ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاراجیچ ۷۲ ساله در مارس ۲۰۱۶ میلادی به خاطر کشتارهایی که در جریان جنگ سه ساله بوسنی مرتکب شده بود به ۴۰ سال حبس محکوم شد؛ جنگی که در جریان آن ۱۰۰ هزار تن کشته و ۲٫۲ میلیون تن دیگر بی خانمان شدند.

کاراجیچ که زمانی قدرتمندترین رهبر صرب‌های بوسنی بود، پس از مرگ اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صربستان در حین دادگاه، به عالی‌ترین مقامی که در دادگاه کیفری بین‌المللی برای یوگوسلاوی سابق محکوم شده، تبدیل شد.

اما پیتر رابینسون، وکیل کاراجیچ این محکومیت را به چالش کشیده و می‌گوید موکلم تحت یک دادگاه عادلانه قرار نداشته چراکه قضات سازمان ملل از قبل او را متهم فرض کرده و سپس قضاوتی را برای توجیه فرضیه‌شان آغاز کردند.

کاراجیچ حکم محکومیت صادر شده علیه خود را به عنوان حکم ناعادلانه محکوم کرده و به ۵۰ دلیل درخواست تجدیدنظر داده و قضات را به برگزاری یک دادگاه سیاسی متهم کرده است.

در حکمش قضات تاکید کرده‌اند که کاراجیچ در راس نهادهای سیاسی و نظامی رهبری صرب‌های بوسنی و همچنین در خط مقدم ایجاد و ترویج ایدئولوژی این رهبری قرار داشته است.

قضات در این حکم افزودند: رهبران صربستان و صرب‌های بوسنی یک الگوی سازمان دهی شده و نظام‌مند از جنایات را ترتیب داده و آن را علیه مسلمانان بوسنی و کروات‌های بوسنی اجرا کردند که این جنایت‌ها شامل اخراج از کشور، حمله به جمعیت‌های غیر صرب، بازداشت و تجاوز می‌شود.

این قضات تاکید کردند، هدف اصلی آنها ایجاد رعب و وحشت در بین غیرنظامیان بود و کاراجیچ به ۱۰ فقره جرم از جمله نسل‌کشی به خاطر آنکه مغز متفکر قتل عام سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ بوده گناهکار شناخته شده است؛ قتل عام سربرنیتسا بدترین کشتار در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

پس از آنکه سربازان صرب‌های بوسنی به یک منطقه امن حفاظت شده توسط نیروهای حافظ صلح هلندی سازمان ملل حمله کردند حدود ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان کشته شده و اجساد آنها در گورهای دسته جمعی قرار داده شد.

قضات، کاراجیچ را همچنین به خاطر آنکه مسئول محاصره ۴۴ ماهه سارایوو، پایتخت بوسنی بوده گناهکار شناختند؛ محاصره‌ای که در آن ۱۰ هزار غیرنظامی در جریان کمپین بی وقفه تیراندازی‌ها و بمباران‌ها کشته شدند.

اما کاراجیچ در یکی از فقره‌های نسل‌کشی تبرئه شد چراکه قضات اعلام کردند اسناد و مدارک کافی برای اثبات صورت گرفتن نسل کشی در ۷ شهر و روستای بوسنی وجود ندارد.

این در حالی است که دادستان‌ها این حکم را به چالش کشیده و تاکید دارند که قضات دادگاه در بررسی قوانین و حقایق دچار اشتباه شده‌اند.

آنها از قضات خواستند تا خطاهای خود را اصلاح کرده و حکم کاراجیچ را به حبس ابد افزایش دهند.

جلسه رسیدگی به درخواست تجدیدنظر کاراجیچ در مکانیزم دادگاه‌های کیفری بین‌الملل ساعت ۹:۲۰ امروز به وقت گرینویچ آغاز خواهد شد.

در جریان این دادگاه کاراجیچ و دادستان‌ها سه ساعت برای تبادل نظر فرصت دارند. کاراجیچ روز سه‌شنبه نیز این فرصت را دارد تا شخصا در مقابل قضات صحبت کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.