صفحه اصلی / اسلایدر / برزخ پروژه آلومینیوم

برزخ پروژه آلومینیوم

مجتمع آلوميناي جاجرم به عنوان تنها توليدكننده پودر آلوميناي كشور و تامين‌كننده مواد اوليه سه شركت آلومينيوم‌سازي داخلي اهميت ويژه‌ای در بازار اين محصول دارد.

مجتمع آلومینای جاجرم به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینای کشور و تامین‌کننده مواد اولیه سه شرکت آلومینیوم‌سازی داخلی اهمیت ویژه‌ای در بازار این محصول دارد. بر همین مبنا با وجود اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، دولت باید تنها ۲ درصد صنایع و معادن بزرگ را نظارت و سیاست‌گذاری کند، ایمیدرو کارخانه آلومینای جاجرم را به دلیل داشتن معدن و کارخانه، در اختیار خود نگه داشته و در نتیجه مشکلات فراوانی بروز کرده و باعث شده روند اجرایی راه‌اندازی این مجتمع با تعویق چند ساله همراه شود.به گزارش «کسب‌وکار»، تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم در تازه‌ترین اظهارنظر خود در پایگاه اطلاع‌رسانی ایمیدرو از افتتاح فاز نخست طرح تولید آلومینیوم خبر داده که قرار است این مجتمع با ظرفیت ۴۰ هزار تن تا پایان مهر عملیاتی شود. او در حالی مدعی شده که در حال حاضر میزان پیشرفت طرح تولید آلومینیوم جاجرم به ۸۶ درصد رسیده است و کارخانه طبق برنامه به بهره‌برداری خواهد رسید که پیش از این، این مجتمع در اجرای تمام پروژه های خود با تعویق روبه‌رو بوده و از سوی دیگر نقد زیادی به دولتی اداره شدن این پروژه وارد است زیرا این شرکت به دلیل شرایط خاصی که دارد می‌تواند نقش مهمی در صنعت آلومینیوم کشور ایفا کند که به دلیل دولتی ماندن هنوز از کارایی پایینی برخوردار است. مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم با اشاره سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح که به ترتیب ۹۵ میلیون یورو و ۱۵۰۰ میلیارد ریال است، گفت: با بهره‌برداری از این کارخانه، ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم وارد چرخه اشتغال می‌شوند.
در حالی که مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز اواسط سال ۹۵ در مراسم بازدید هیات همراه از مجتمع آلومینای جاجرم ضمن بیان این مطلب اظهار کرده بود «مجتمع آلومینیوم جاجرم در ابتدای دولت یازدهم با مشکلاتی همچون نبود بودجه، حذف مشاور، تامین مالی، تامین تجهیزات و وجود نگرانی‌هایی از وضعیت آینده شرکت در میان نیروی انسانی آن مواجه بود و ایمیدرو با پذیرفتن این ریسک‌ها، شرایط را تغییر داد و با بهبود وضعیت تولید شرکت (ثبت رکورد جدید) و انعقاد قرارداد با شرکت معتبر و بین‌المللی چین (ان.اف.سی) برای اجرای طرح تولید شمش، مشکلات رفع شد. فاز نخست طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم، به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان، اوایل سال ۹۶ به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.» این موضوع در حالی به تکرار سریالی تعویق در اجرای پروژه‌ها تبدیل شده است که در سال ۹۴ یحیی نیکدل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفته بود: «در شرایط فعلی با اعتبار حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال واحد شمش آلومینیوم جاجرم با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت قرار دارد. فاز اول شمش آلومینیوم جاجرم با تولید سالانه ۳۶ هزار تن در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد که علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر، حدود ۷۰ هزار تن از محصول پودر آلومینای تولیدی مجتمع آلومینا نیز در این واحد مصرف می‌شود.»این مجتمع از سال ۹۴ که مدیرعامل سابق آن و ۱۱ نفر دیگر به اتهام اختلاس دستگیر شده بودند به سرپرستی تورج زارع مدیریت می‌شود که پیش از آن به مدت ۳ سال مدیر معادن غیرفلزی ایمیدرو بوده است. درواقع تلاش ایمیدرو برای دولتی نگه داشتن این مجتمع به دلیل بازاری است که در اختیار دارد و به نوعی انحصاری است. در واقع مجتمع آلومینای جاجرم در خراسان‌شمالی تنها واحد تولید پودر آلومینا، به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم در کشور است که سالانه ۲۵۰ هزار تن از نیاز پودر آلومینای ۳ شرکت بزرگ آلومینیوم کشور شامل هرمزآل، المهدی و ایرالکو را تامین می‌کند. این واحد صنعتی در اواخر دولت اصلاحات در جنوب غربی استان خراسان شمالی در شهرستان جاجرم افتتاح شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.