صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه
مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه

تاکید امیر حاتمی وزیر دفاع بر استحکام قوی روابط ایران و عراق، اعلام نیاز به بازنگری جدی در مصرف آب از سوی اردکانیان وزیر نیرو، تاکید مطهری به توجه جدی به عدم آسیب به اقتدار پلیس در موضع گیری های مسئولان، افتتاح پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران با حضور وزیر ارشاد، هشدار ظریف به آمریکا در صدر اخبار رسانه های ترکیه، انفجار و تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه عربستان و تاکید دوباره رجب طیب اردوغان به تهدید بودن آمریکا برای ترکیه مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط ‌ایران و عراق از استحکام قوی و خاصی برخوردار است، گفت: ‌روابط دو کشور ‌تحت تاثیر شیطنت‌های مداخله‌جویانه قرار نخواهد گرفت.
* تهران- ایرنا- وزیر نیرو در پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی زاینده‌رود، گفت: در حالی که جمعیت روبه افزایش، بارش‌ها روبه کاهش و سرزمین رو به گرمتر شدن پیش می‌رود مسلما تامین آب شرب بدون تغییر در شیوه مصرف میسر نیست.
* تهران- ایرنا- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص ویدیوی منتشره شده از برخورد مامور نیروی انتظامی با یک دختر جوان گفت: مسئولان نباید در مقابل حوادثی مانند برخورد مامور نیروی انتظامی با یک دختر جوان، به گونه‌ای موضع گیری کنند که اقتدار پلیس آسیب ببیند.
* تهران- ایرنا- زلزله ای به بزرگی ۴٫۷ ریشتر ساعت ۵ و ۴۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه صبح امروز (یکشنبه) حوالی خنج در استان فارس را لرزاند.
* تهران- ایرنا- زلزله ای به بزرگی ۴٫۶ ریشتر ساعت ۳۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه بامداد امروز (یکشنبه) حوالی کیانشهر در استان کرمان را لرزاند.
* بوشهر- ایرنا- معاون امنیتی وزیر کشور‌ گفت: اعزام زائران به صورت کاروانی یا شبه کاروانی یا کاروان خانوادگی می‌تواند درحل مشکلات بویژه در اعزام و صدور روادید نیز موثر واقع شودکه این مهم انجام می شود.
* شیراز- ایرنا- نشست نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با دانشجویان در این شهر برگزار شد که نمایندگان با بیان اینکه قانون لازم در زمینه مبارزه با فساد در کشور وجود دارد گفتند: شفافیت در گردش آزاد اطلاعات لازمه مبارزه با فساد است.
* تهران- ایرنا- پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» که به منظور ثبت اطلاعات جامع فیلم ها و سینماگران تعبیه شده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
* شیراز- ایرنا- مشاور فرهنگی رئیس جمهوری گفت: برای اینکه بتوانیم با جهان گفت و گوی سازنده داشته باشیم ابتدا باید گفتمان داخلی را در بین خودمان تقویت کنیم.
* تهران- ایرنا- «مجید مجیدی» کارگردان سینما گفت: چندین بار بود تهیه کنندگان هندی پیشنهاد ساخت فیلم در هند را به من دادند، اما برایم ریسک بزرگی بود چون با فرهنگ هندی ها آشنایی عمیقی نداشتم.
* زاهدان- ایرنا- مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فضاسازی های رسانه ای درباره تغییر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار واکنش نشان داد و گفت: تصمیمی بر تغییر مدیرعامل این منطقه گرفته نشده است.
* تهران- ایرنا- «مجتبی خسروتاج» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه روابط ایران و عراق همواره رو به توسعه است، گفت: ١۴ درصد از مجموع صادرات غیرنفتی کشور به بازار عراق عرضه می شود.
* مشهد- ایرنا- اعضای کاروان زائران رضوی که ۴۰ روز پیش پای پیاده از کربلا به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) حرکت کردند عصر شنبه وارد قوچان در استان خراسان رضوی شدند.
* شیراز- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جشنواره گلستان خوانی، الگویی برای پیوند دانش‌ آموزان با هویت ایرانی‌ اسلامی است و زمینه تقویت مهارت‌های مختلف آنها را فراهم می‌آورد.
* تهران- ایرنا- وزیر نیرو گفت: در بحث خشکسالی، از ساختن سد و تونل یا بارورکردن ابرها با هدف تامین منابع جدید استقبال می ‌کنیم اما اینها ما را از اصلاح شیوه مصرف دور می‌ کند.
* بغداد- ایرنا- برنامه های فشرده ‘سید عباس صالحی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات بلندپایه همراه وی در سفر پنج روزه به عراق، می تواند نوید بخش تحولی جدید در روابط فرهنگی دو کشور باشد.
* تهران- ایرنا- سامانه ثبت نام متقاضیان شرکت در آزمون اعزام نیروی انسانی به خارج از کشور مربوط به سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به بعد از ساعت ۱۷ امروز یکم اردیبهشت فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کثرت زندانیان با وجود ۱۱ هزار عنوان مجرمانه، از بررسی طرح ساماندهی کاهش ۵۰ درصدی زندانیان و جمعیت کیفری زندان ها در این کمیسیون خبر داد.
* لندن- ایرنا- سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی در نشریه ایندیپندنت، حمله اخیر ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد دانست و تصریح کرد که چنین اقدامی تلاش‌های بین‌المللی و چندجانبه علیه توسعه و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی را تضعیف می‌کند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور وزیر کشور و فرمانده ناجا در این کمیسیون بنابر بر نشست های دوره ای و برنامه از پیش تعیین شده است و ارتباطی با حوادث و اتفاقات اخیر ماموران ناجا ندارد.
* ایرنا- تهران- سال ۹۲ گمانه‌ها همگی او (محسن هاشمی) را شهردار تهران می‌دانستند اما در ماجرایی شگفتی‌ساز که تا سال‌ها مثل شد، میدان را به رقیب واگذار کرد.

اخبار خارجی
**********
* آنکارا- ایرنا- رسانه های خبری ترکیه اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام و فناوری هسته ای در مصاحبه با شبکه سی.بی. اس آمریکا را به شکل گسترده ای منعکس کردند و این موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند.
* تهران- ایرنا- برخی منابع در شبکه های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از انفجار و تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه عربستان در ریاض خبر دادند.
* آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر آمریکا را به ارسال سلاح برای گروه های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرد و گفت: این بدان معناست که ما از سوی شریک راهبردی خود تهدید می شویم.
* تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا و مکزیک در تقابل با جنگ تجاری و سیاست های حمایت گرایانه آمریکا، توافقی برای گسترش تجارت آزاد و حذف تعرفه های تجاری امضا کردند.
* پکن- ایرنا- منابع رسمی کره جنوبی اعلام کردند مرحله جدید رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی طبق برنامه ریزی از قبل انجام شده از فردا /دوشنبه/ آغاز می شود و تحولات شبه جزیره هم تاثیری در این رزمایش ندارد.
* تهران- ایرنا- رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه محکومیت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: به ترامپ یا هیچ کس دیگری اجازه نخواهیم داد که بگوید قدس پایتخت رژیم اسرائیل است و ما از آغاز با این تصمیم مقابله می کنیم.
* پکن- ایرنا- تصمیم ناگهانی کره شمالی در مورد توقف آزمایش های اتمی و موشکی بالستیک قاره پیما همزمان با نزدیک شدن به اجلاس سران دو کره و همچنین نشست رهبران آمریکا و این کشور، جهان را شگفت زده کرده است.
* تهران- ایرنا- یک زن ژاپنی که با ۱۱۷ سال سن به عنوان مسن ترین فرد جهان شناخته می شد و بیش از ۱۶۰ فرزند و نواده داشت، در بیمارستانی در این کشور درگذشت.
* تهران- ایرنا- وزیر خزانه داری آمریکا برای شفاف سازی ابهام های موجود پیرامون تحریم های واشنگتن علیه مسکو با همتای روس خود دیدار کرد.
* وین- ایرنا- اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی هایی که دارد می تواند نقش مهمی در توسعه جاده ابریشم جدید در مسیرهای اروپایی و کمک به اتصال بازارهای دو قاره اروپا و آسیا ایفا کند.
* کوالالامپور- ایرنا- «احمد زاهد حمیدی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی اظهار کرد: قاتلان استاد فلسطینی دانشگاه کوالالامپور مالزی به یک سرویس اطلاعاتی خارجی مرتبط بوده اند.
* تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای با استقبال از تعلیق فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات منجر به صلح پایدار در شبه جزیره کره شود.
* تهران- ایرنا- یک خط لوله نفت در لیبی روز شنبه هدف حمله عناصر وابسته به یک گروه تروریستی قرار گرفت.
* تهران- ایرنا- در پی کشف یک خودروی مشکوک در منطقه بلکفرایرز در مرکز لندن، پلیس خیابان و پل منتهی به این منطقه را مسدود و همچنین ایستگاه متروی آن را تعطیل کرد.
* تهران- ایرنا- رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) را به عنوان مسئول ترور «فادی البطش» دانشمند فلسطینی و استاد دانشگاه «کوالالامپور» در مالزی معرفی کرد.
* آتن- ایرنا- نیروهای امنیتی یونان بار دیگر شنبه شب در مرکز شهر آتن مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند.
* آنکارا- ایرنا- پنجمین دوره المپیاد زبان فارسی ترکیه روز شنبه با همکاری بنیاد سعدی و توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.
* اسلام آباد- ایرنا- رسانه های رسمی پاکستان شنبه شب اعلام کردند که ۵ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور در منطقه ‘دیره بگتی' به هلاکت رسیدند.
* الجزیره- ایرنا- شرکت هواپیمایی لیبی روز شنبه اعلام کرد که درگیری های مسلحانه در این کشور سبب زمینگیر شدن ۱۵ فروند هواپیمای مسافربری و وارد کردن بیش از ۲ میلیارد دلار زیان به این شرکت شده است.
* تهران- ایرنا- رئیسان جمهوری فرانسه و مصر در تماسی تلفنی درباره حمله موشکی سه کشور غربی به سوریه گفت و گو کردند.
* وین- ایرنا- وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه خبر تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی را گامی در مسیر صحیح دانست اما در عین حال خواستار افشای کامل برنامه های پیونگ یانگ شد.
* تهران- ایرنا- برخلاف ادعای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد که این کشور سفارت خود در فلسطین اشغالی را به قدس منتقل نمی کند.
* تهران- ایرنا- ۲۰ غیر نظامی در تازه ترین حمله هوایی ائتلاف آمریکایی – سعودی به غرب استان تعز واقع در جنوب یمن کشته شدند.
* الجزیره- ایرنا- ارتش مالی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ۱۵ تروریست درجریان عملیات نیروهای ارتش در جنگل های «تینا» واقع در مرکز این کشور،کشته شدند.
* تهران- ایرنا- نیروهای ارتش سوریه روز شنبه منطقه «الزین» در جنوب دمشق را به طور کامل آزاد کردند.
* تهران- ایرنا- بازیگر مطرح سینمای ایتالیا گفت: سینما یعنی آزادی و تا زمانی که آن وجود دارد، این هنر هم وجود خواهد داشت.
* تهران- ایرنا- سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.
* لندن- ایرنا- یک سیاستمدار انگلیسی، ‘ترزا می' را به سارقی تشبیه کرد که شبانه و بدون کسب مواقفت پارلمان در جهت تداوم سیاست‌های جنگ‌طلبانه لندن در خاورمیانه، به سوریه حمله کرد.
* دوحه- ایرنا- پایگاه خبری «عربی ۲۱» با اعلام لغو سفر برنامه ریزی شده «محمد بن زاید» ولیعهد امارات به آمریکا به نقل از منابع خبری، دلیل این امر را احتمال دستگیری وی اعلام کرد.
* تهران- ایرنا- چرایی تصمیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مبنی بر توقف آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک میان قاره ای این کشور و هدف از آن، پرسشی است که خبرگزاری فرانسه روز شنبه در تحلیلی به آن پرداخت.
* پکن- ایرنا- خبرگزاری کره شمالی امروز با انتشار بیانیه ای حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی و جنایات تل آویو علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
* کابل- ایرنا- اساتید و رئیسان دانشگاههای خصوصی و دولتی افغانستان عصر شنبه در محل دانشگاه کابل با هیات دانشگاهی ایران که به این کشور سفر کرده اند، دیدار و در مورد زمینه های همکاری علمی دو طرف صحبت کردند.
* تهران- آمریکا- خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد: «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا روز شنبه حمایت کشورش از درخواست بانک جهانی برای افزایش ظرفیت وام دهی در ازای اجرای اصلاحاتی برای کاهش اعطای وام به کشورهایی با درآمد بالاتر همچون چین را اعلام کرد.
* آنکارا- ایرنا- اظهارات اعضای ارشد احزاب و کارشناسان سیاسی ترکیه در خصوص انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس نشان می دهد که این کشور همچنان در شوک اعلام برگزاری انتخابات زودتر از موعد مقرر است.
* مسکو- ایرنا- سرویس امنیت فدرال روسیه و خبرگزاری تاس در گزارش های جداگانه ای از درگیری با اعضای داعش در سه عملیات مختلف در خاک این کشور و کشته شدن تمامی تروریست ها خبر دادند.
شبد**۱۹۵۳**۹۱۲۲

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.