صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تولید پوشش‌های ضدخوردگی با استفاده از فناوری نانو
تولید پوشش‌های ضدخوردگی با استفاده از فناوری نانو

تولید پوشش‌های ضدخوردگی با استفاده از فناوری نانو

محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ موفق به تولید پوشش‌های نانو ساختار LDH برای کاربردهای رهایش دارو همچنین پوشش‌های ضدخوردگی شدند.

طیف رنگی

به گزارش کسب و کار نیوز، ایمان علی‌بخشی دانش آموخته دکتری موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و  مجری طرح در این باره اظهار کرد: این پژوهش با هدف جایگزینی نانوساختارهای LDH با کرومات روی و فسفات روی رایج در صنعت است. استفاده از این ترکیبات به دلیل مشکلات زیستی محدود شده و هیچ مشابه داخلی و خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه در این طرح موفق به ساخت نانوساختارهای LDH شدیم، افزود: از مزایای این سامانه، می‌توان به کیفیت و مقاومت خوردگی بهتر و مناسب بودن قیمت با توجه به میزان مصرف کمتر اشاره کرد. با مصرف این نانو رنگدانه، طول عمر سازه‌های فلزی افزایش خواهد یافت.

علی‌بخشی هوافضا را از جمله موارد استفاده از این پوشش‌ها نام برد که نیز می‌توان از پوشش‌های حاوی هیدروکسید لایه‌ای مضاعف به علت خاصیت خودترمیم شوندگی استفاده کرد.

مجری طرح، رهایش دارو و تولید کاتالیست را از دیگر کاربردهای این پوشش عنوان و خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها سالانه بیش از یک میلیون دلار پیگمنت‌های فسفات روی از کشورهای چین، آلمان و ایتالیا وارد کشور می‌شود و بسیاری از شرکت‌های رنگ‌سازی از کیفیت اجناس موجود در بازار به دلیل کیفیت پایین ناراضی هستند.

به گفته وی با توجه به کارایی بسیار بالاتر نسبت به پیگمنت پر مصرف فسفات روی عملا دوز مصرف آن در رنگ پایین خواهد بود که این موضوع مصرف کنندگان را علی‌رغم قیمت بالاتر به این محصول جلب خواهد کرد. لذا لزوم بومی‌سازی این محصول به دلیل حجم بالای مصرف و نیز کاهش خروج ارز می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

علی‌بخشی از تولید نیمه‌صنعتی این محصول با کمک ستاد توسعه فناوری نانو برای فلزاتی چون فولاد نرم، آلومینیوم و منیزیم خبر داد.

وی اظهار کرد: این طرح موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس ستاد توسعه فناوری نانو شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.