به گزارش کسب و کار نیوز، لخ مایفسکی ظهر شنبه در سومین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه کارگاه های «دارالفنون» درباره تکنیک کارگردانی به اهمیت سمبل گرایی در سینما اشاره کرد و گفت: تقریباً در همه فیلم های خوب از سمبل (نشانه) استفاده زیادی شده است و سمبل ها باعث می شوند اتفاقات فیلم پررنگ تر شود.
وی یادآور شد: در زمان جوانی و هنگام تدریس در دانشگاه به نیویورک رفتم و آنجا با نقاشان زیادی آشنا شدم سپس نمایشنامه ای درباره یک هنرمند و شاعر لهستانی نوشتم که این هنرمند در زمان حیات، دوران سیاهی از کمونیسم را پشت سر می گذاشت و من می خواستم این دوران را با تمام محدودیت هایش در فیلمم به تصویر بکشم به همین دلیل در صحنه های متعددی شخصیتها به جای اینکه از در خارج شوند، از پنجره بیرون می رفتند که به نظر من نماد گریختن از بند و آزاد شدن است.
مایفسکی در ادامه این کارگاه قسمت هایی از فیلم «دیوانه از قفس پرید» به کارگردانی میلوش فورمن را پخش کرد و توضیح داد: در این فیلم از نماد آب که مظهر پاکی و تخته سنگ که در اسطوره های قدیمی وجود دارد، استفاده شده است.
این کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگر لهستانی در ادامه به آشنایی اش با فرهنگ ایران زمین و برخی بزرگان شعر و ادبیات فارسی از جمله فردوسی اشاره کرد.
در پایان این کارگاه دیپلم افتخار «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توسط مازیار میری به لخ مایفسکی اهدا شد.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز پنجشنبه (۳۰ فروردین ماه) آغاز شده و تا هفتم اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
فراهنگ**۹۲۴۶**
کارگردان لهستانی: شاهنامه فردوسی را می شناسم
کارگردان لهستانی گفت: فرهنگ ایرانی و اشعار فارسی خصوصاً شعرهای فردوسی را تا حدودی می شناسم.