چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / قالی پرنده فرهنگ درمسیر تهران – بغداد وبالعکس

به بهانه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عراق؛

قالی پرنده فرهنگ درمسیر تهران – بغداد وبالعکس

برنامه های فشرده 'سید عباس صالحی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات بلندپایه همراه وی در سفر پنج روزه به عراق، می تواند نوید بخش تحولی جدید در روابط فرهنگی دو کشور باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در دیدارها و نشست های پیاپی که تقریبا بدون وقفه در این چند روز در شهرهای بغداد، نجف و کربلا انجام شد، دست کم چهار اصل مشترک از طرف مقامات ایرانی و شخصیت ها و مقامات عراقی بطور ثابت اما با ادبیات متفاوت مورد تاکید قرار گرفت: نخست؛ وجود اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو کشور. دوم؛ قدردانی از اقدامات انجام شده در سالهای اخیر، سوم؛ ضرورت افزایش هر چه بیشتر موضوعات و مصداق های همکاری و تبادل فرهنگی میان دو ملت، و چهارم در ادامه خواهد آمد.
در این دیدارها زیارت اربعین بعنوان یک پدیده فرهنگی بی نظیر یکی از نمونه های موفق همکاری فرهنگی میان دو کشور (هم در سطح دولت ها و در سطح مردمی) و قابل الگوبرداری در سایر زمینه ها بطور جد مطرح بوده است.
اما آیا تاکید بر ضرورت افزایش روابط فرهنگی میان دو کشور از سوی طرف عراقی صرفا یک تعارف دیپلماتیک است یا اگر از سوی طرف ایرانی مطرح شود به معنای نفی یا نارضایتی از کم و کیف دستاوردهاست؟ این تاکید دقیقا به چه معناست؟
برداشت خبرنگار ایرنا از مذاکرات و گفتگوهای انجام شده در طول این سفر آن است که تاکید بر ضرورت افزایش روابط فرهنگی میان دو کشور به معنای پافشاری بر امکان و ضرورت تنوع و گستردگی بخشیدن به زمینه های توسعه و تقویت همکاری بویژه در شرایط بهبود امنیتی در دوران پساداعش است.
تاکید بر ضرورت افزایش روابط فرهنگی میان دو کشور به معنای آماده بودن شرایط عراق در دوران پساداعش، بیش از هر زمان دیگری است و این که این فرصت دایمی نخواهد بود و نیاز به سرعت عمل، بسیج امکانات و توجهات در دستگاههای ذیربط در داخل دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت و تقویت بیش از پیش نمایندگیهای ایرانی فعال در حوزه فرهنگ (به معنای عام) در عراق برای برداشتن گام های بیشتر و بزرگ تر است.
تاکید بر ضرورت افزایش روابط فرهنگی میان دو کشور، به معنای یادآوری این نکته بدیهی است که عراق کشوری است به بزرگی تاریخش، دریایی از ظرفیت و کار در آن نهفته است و برای رسیدن به آن، راهی بهتر و آسانتر از فرهنگ و سوار شدن بر قالی پرنده آن و ‘طی الارض' کردن نیست، راهی که در سراسر پیاده روها و خیابان آن مثل شارع المتنبی بغداد همه جا صدای پای کتاب و نقاشی و شعر و موسیقی می آید. جایی که ‘دستفروش کتاب' بی وقفه می خواند : ‘بخوان، و آگاه و فرهیخته شو'. جایی که قهوه خانه تاریخی ‘الشابندر' نام ‘کافه شهیدان' را بر پیشانی خود می زند.
آگاهی همان نکته چهارم مورد اشاره در مقدمه گزارش است که همگی در این دیدارها و نشست ها بر آن تاکید داشتند، ارتقای آگاهی دو ملت بویژه آگاهی از یکدیگر مرهون کار فرهنگی و تبادلات فرهنگی است.
آگاهی و آگاهی از یکدیگر، دشمن کینه جویی، خشونت، افراطی گری، تکفیر و نژادپرستی است و مسیر را برای پیوندهای بیشتر سیاسی و اقتصادی هموار می کند.
در سرزمین های ایران و عراق که مهد تمدن های بزرگ بشری اند، تردیدی نیست که این فرهنگ است که زیربناست و چه دلیلی از این بهتر برای تاکید بر ضرورت تقویتی و گسترش مناسبات فرهنگی میان دو کشور.

**سایر مباحث در دیدارها و مذاکرات
صالحی عصر روز دوشنبه در سفری چهار روزه وارد بغداد شد که ‘جابر الجابری' قائم مقام وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق به استقبال او در فرودگاه بین المللی بغداد آمد.
وی همان شب در نشستی صمیمانه با نخبگان و متفکران عراقی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و با حضور ‘ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و حجت الاسلام و المسلمین ‘غلامرضا اباذری' رایزن فرهنگی ایران در بغداد برگذار شد. در ادامه این نشست ‘فریاد راوندوزی' وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز به جمع حاضران پیوست.
در این نشست صالحی گفت: ما در ایران به عراق به عنوان کشوری با تاریخ عمیق مینگریم.
چندتن از نخبگان فرهنگی عراق نیز در این نشست با بیان نقطه نظرات خود و قدردانی از اقدامات انجام شده، خواستار گسترش زمینه های همکاری شدند.
در ابتدای روز دوم سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عراق به وزارتخانه فرهنگ عراق رفت و از نمایشگاه دائمی هنرهای تجسمی در محل وزارت فرهنگ عراق بازدید کرد و با آثار قدیم و جدید هنرمندان عراقی از نزدیک آشنا شد. در ادامه هیات های ایرانی و عراقی با سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق جزئیات همکاری های گسترده فرهنگی را بررسی کردند.
هیات های ایرانی و عراقی در این مذاکرات چند ساعته، پرونده های مختلف در حوزه کاری خود را مطرح و ضمن بررسی آخرین وضعیت، راهکارهای تسهیل امور و رفع مشکلات را مطرح و بر سر تشکیل یک کمیته پیگیری آن توافق کردند.
صالحی و راوندوزی پس از این مذاکرات در یک کنفرانس خبری روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی نیز راهبردی دانستند و از اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور حتی در بخش گردشگری گفتند و از زیارت عظیم ‘اربعین' به عنوان مثال نام بردند.
وزیر ارشاد در ادامه سفر روز سه شنبه به دیدار نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق رفت.
نوری المالکی پس از این دیدار گفت: فرهنگ مشترک بین ایران و عراق به علت وجود رژیم های شاه در ایران و حزب بعث در عراق سرکوب شده بود اما امروز ما شاهد فضای جدیدی ازگسترش روابط سیاسی، اقتصادی و مردمی هستیم.
صالحی در ادامه روز دوم سفر خود به عراق با ‘سید عمار الحکیم' رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار داشت . در این دیدار سید عمار الحکیم گفت: عراق پس از داعش عراقی همراه و دوست با ایران است و مردم عراق نیز این مساله را میدانند و از این موضوع خرسندند. تجربه جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی است و میتوان از این تجارب استفاده کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار برادران خود میگذاریم و ضرورت انجام همکاری در حوزه کودک و نوجوان را امری مهم میدانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی همچنین به دیدار ‘شیخ همام حمودی' نائب رئیس اول پارلمان رفت. شیخ همام حمودی با اشاره به موفقیتهای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساختهای لازم، خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی و همکاریهای مشترک فرهنگی و تبادل مختلف در مقوله های فرهنگی به ویژه هنری سخن گفت.
صالحی گفت: تجربیات ایران میتواند در اختیار دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه مندی، تجارب خود را به برادران عزیز عراقی منتقل میکند.
وی در صبحگاه روز سوم سفر خود به عراق با وزیر خارجه این کشور ‘ابراهیم الجعفری' دیدار و گفت وگو کرد و در خصوص سفر و اعزام زائرین، از وزیر خارجه عراقی دو موضوع اصلی را درخواست کرد: اول، تامین هزار ویزا برای اعضای فعال سازمان حج و زیارت در بخش عتبات عالیات عراق و دوم، تغیر نرخ ویزای زائران ایرانی جهت سفر به عراق از دلار به ریال ایران در سفارت و نمایندگی های عراقی داخل ایران.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حجت الاسلام و المسلمین ‘سید علاء الموسوی' رئیس دیوان وقف شیعی در عراق دیدار کرد و با اشاره به جایگاه وقف در جامعه اسلامی ایران اظهار داشت: در چند دهه اخیر و پس از دوره ای که شاهد وقفه هایی در زمینه وقف بودیم ترویج وقف در دستور کار قرار گرفت، و مردم ایران اکنون در حوزه های متنوعی آمادگی وقف دارند، تبادل تجربیات میان ایران و عراق در این زمینه را بسیار مفید میدانیم.
صالحی در دیدار با ‘علامه شیخ عبداللطیف الهمیم' رئیس دیوان وقف سنی عراق از طرح های صهیونیست با ایجاد فتنه مذهبی که دنبال نابودی و از گردونه خارج کردن کشورهای اسلامی هستند گفت و گو کردند. الهمیم نیز با اشاره به بحران های سال های اخیر در عراق و سوریه گفت:همه کشور هی عربی و اسلامی مورد هدف و تهدید هستند و باید با وحدت کلمه و هوشیاری برای نجات کشورهایمان تلاش کنیم و در این زمینه از هر چیزی که اهانتی به مذاهب دیگر باشد یا نفرت پراکنی کند مقابله کرده ایم و موارد توهین آمیز و یا مشوق تروریسم را از کتابهای درسی مدارس علمیه خود حذف کرده ایم.
وزیر ارشاد نیز در این دیدار گفت: عراق برای ایران تنها یک کشور همسایه نیست بلکه یک کشور برادر است که رابطه تاریخی عمیقی قبل و بعد از اسلام با آن دارد و در واقع ایران و عراق دو شاخه از یک ریشه تاریخی و فرهنگی هستند.
صالحی در جریان دیدار از دیوان وقف سنی عراق همچنین از موزه این دیوان که حاوی اماکن و رویدادهای تاریخ صدر اسلام در قالب ماکت دیدن کرد.
صالحی در چهارمین روز سفر خود به عراق در نجف اشرف جداگانه با آیات عظام ‘اسحاق فیاض'، ‘سید محمد سعید حکیم' و ‘بشیر نجفی' از مراجع تقلید عراق دیدار کرد . مراجع تقلید نیز رهنمودهایی در خصوص وحدت و همدلی هر چه بیشتر میان بخشهای مختلف جامعه اسلامی و شیعی به وی ارائه دادند.
صالحی در این دیدارها گزارش هایی از دستاوردهای مختلف در ایران به ویژه فرهنگی در عمر چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران همچنین در سفر به کربلا با آیت الله ‘سید محمدتقی مدرسی' از مراجع تقلید شیعیان دیدار کرد. آیت الله مدرسی در این دیدار گفت: سیاست ها و اقدامات بن سلمان ولیعهد عربستان در واقع اعلام ورشکستگی وهابیت است.
وی همچنین با شیخ ‘ عبدالمهدی کربلایی ‘ امام جمعه کربلا و دبیر کل آستان مقدس حسینی دیدار و در خصوص راههای تقویت همکاری فرهنگی میان ایران و آستان قدس حسینی گفتگو کردند و بر افزایش همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله نمایشگاه های کتاب، نشست ها، میزگردها و کنفرانسهای دینی و فرهنگی و فعالیتهای هنری در حوزه کودک در قالب برنامه های انفرادی یا مشترک در دو کشور تاکید داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین و پنجمین روز سفر به عراق از ‘شارع (خیابان) المتنبی' به عنوان بازار فرهنگی بغداد، مجموعه فرهنگی ‘القشله' در قلب پایتخت عراق و همچنین مرکز فرهنگی ‘البغدادی' و کتابفروشی های مردمی در حاشیه خیابانهای منطقه بازدید و بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی ایران و عراق تاکید کرد.
دیدار و گفتگو با مسوولان و دست اندرکاران مرکز فرهنگی ایران وابسته به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد پایان بخش برنامه های این سفر پنج روزه بود.
خاورم**۳۸۰**

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.