صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / صربستان، سراب مهاجرین غیرقانونی برای رسیدن به غرب
صربستان، سراب مهاجرین غیرقانونی برای رسیدن به غرب

صربستان، سراب مهاجرین غیرقانونی برای رسیدن به غرب

افزایش ضریب امنیتی در مرزهای منطقه بالکان برای جلوگیری از تردد غیرقانونی مهاجرین، صربستان را به مسیر پر سراب رفتن به کشورهای اروپای غربی تبدیل کرده و این مساله باید برای شماری از ایرانیان که سودای مهاجرت دارند نیز هشدار دهنده باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز از بلگراد، شمار مهاجرین ایرانی که غیرقانونی از صربستان قصد رفتن به کشورهای غرب اروپا را دارند نسبت به دیگر ملیت ها کم است، زیرا با مشاهده موانع مختلف از جمله بالا بودن ضریب امنیتی در مرزهای این کشور بسیاری به وطن باز می گردند.
صربستان ۱۱شهریور و ایران هم ۱۰ آبان ۹۶ لغو نظام روادید را برای سفر شهروندان دو کشور اجرایی کردند که موجب شد سطح همکاری ها در زمینه های مختلف به ویژه گردشگری و همچنین مبادله کالا افزایش یابد.
صربستان پس از این اقدام به مقصد جدیدی برای گردشگران ایرانی تبدیل شد. برقراری پرواز مستقیم رفت و برگشت بین تهران و بلگراد نیز گام مهم دیگری است که افزون برشتاب بخشی به رفت و آمد گردشگران و بازرگانان، موجب افزایش همکاری ها در حوزه های مرتبط شد.
نخستین پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ۱۹ اسفند در فرودگاه نیکولا تسلا بر زمین نشست که اولین پروازمستقیم این شرکت به بلگراد پس از ۲۷ سال است.
لغو روادید بین صربستان و ایران در ارتقای همکاری های گردشگری و همچنین تجاری و اقتصادی دو کشور بسیار مفید است، البته باید به این مساله نیز اشاره کرد که در آغاز کار برخی از این اقدام سوء استفاده کردند، اما اکنون این مشکل با کنترل مامورین فرودگاه بلگراد نسبت به آن دسته از مسافرینی که گذرنامه قانونی ندارند یا مدارک لازم مانند بلیت برگشت و رزرو هتل را نداشته باشند، بسیار کاهش یافته است.
از سوی دیگر شماری از ایرانیان که از صربستان به عنوان مسیر رفتن به دیگر کشورها استفاده کردند پس از اینکه متوجه شدند نمی توانند به هدف خود برسند با مراجعه به سفارت کارهای بازگشت به وطن را انجام می دهند.
بر اساس گفته این گروه از ایرانیان، سفارت جمهوری اسلامی در اسرع وقت کمک های لازم را برای بازگشت به کشور برای آنان انجام داده است.
مهاجرت پدیده ای جهانی است و تنها به یک کشور یا یک منطقه مربوط نمی شود و دلایل متعددی دارد که می توان به انگیزه های گوناگونی برای آن از جمله اقتصادی، تحصیل، درگیری و آشوب یا علاقه به تغییر محیط زندگی اشاره کرد.
بر اساس اظهارات برخی مقامات صربستان، سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ ایرانی از این مسیر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا رفته اند و در زمان حاضر حدود ۴۰۰ ایرانی به منظور مهاجرت در صربستان هستند که این شمار در حال کاهش است.
باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که برخی رسانه های داخلی در ایران بر اساس اطلاعات نادرست رسانه های غربی، رقم مهاجرین غیر قانونی ایرانی را چندین برابر گزارش دادند که نادرست است.
اصولا صربستان به دلیل هم مرزی با اتحادیه اروپا و نزدیکی به ترکیه به یکی از مهم ترین مسیرهای عبور مهاجرین تبدیل شده است. سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا مرزهای خود را بر روی مهاجرین بست که به همین دلیل تعداد کثیری از آنان متوقف شدند و شماری هم به عنوان راه جایگزین درخواست مهاجرت را به صربستان دادند.
تعداد اندکی از ایرانیان هم از فرصت لغو روادید استفاده کرده و از صربستان به عنوان محل ملاقات با فرزندان و خویشاوندان خود که در کشورهای اروپایی زندگی یا تحصیل می کنند، استفاده کردند.
قبل إز لغو روادید، مهاجران ایرانی در مسیر رسیدن به اروپای غربی با طی مسیرهای خطرناک ترکیه و یونان با دشواری های فراوان خود را به صربستان رسانده تا از این کشور عازم مقصد شوند، ولی با تهدیدها و مخاطرات جانی و مالی بسیاری رو به رو می شدند.
پس از لغو روادید، مسیر هوایی استانبول- بلگراد مورد استفاده قرار گرفت و اکنون نیز که پرواز تهران-بلگراد برقرار شده است، آن دسته از ایرانیانی که قصد رفتن به اروپای غربی را داشته باشند با توجه به کنترل شدید در صربستان و نبود امکان مسافرت غیرقانونی به ایران باز می گردند و از سوی دیگر با تهدیدهای مختلف مسیرهای زمینی نیز مواجه نمی شوند.
لغو روادید و برقراری خط مستقیم هوایی نه تنها عامل افزایش مهاجرین یا پناهجویان ایرانی در صربستان نیست، بلکه سبب افزایش امنیت شهروندان شده است، زیرا می توانند اختیاری به کشور بازگردند.
گزارش از: ابراهیم سبزواری
اروپام**۴۳۶**۱۵۱۶**۱۵۹۰

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.