پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تمایل یک شرکت هندی برای فرآوری ۱۰۰ هزارتن برنج در منطقه آزاد چابهار
تمایل یک شرکت هندی برای فرآوری ۱۰۰ هزارتن برنج در منطقه آزاد چابهار

تمایل یک شرکت هندی برای فرآوری ۱۰۰ هزارتن برنج در منطقه آزاد چابهار

‌معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار بابیان این ‎ که چابهار مستعد تبدیل‌شدن به قطب فراوری برنج وارداتی کشور است، از مذاکره با یک شرکت هندی بری فراوری 100 هزارتن برنج هندی در چابهار خبر داد.

برنج

‌غلام‌رضا پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-‌ اظهار کرد‌: سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و ۵۰۰ هزار تن کسری را نیز ایران عمدتاً از هندوستان و بخشی از پاکستان تأمین می‌کند‌.

وی افزود: چابهار به دلیل شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین مکان برای فراوری این مقدار برنج وارداتی به کشور است چراکه اولاً به پاکستان و هند نزدیک است و ثانیاً قیمت انرژی و مشخصاً برق که در واحدهای فرآوری برنج استفاده می‌شود در چابهار و ایران به شدت ارزان‌تر از پاکستان و سپس هندوستان است‌.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: با توجه به این ویژگی‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار یکی از راهبردهای منطقه آزاد، ایجاد شهرک تخصصی برنج است که هم‌اکنون این شهرک با ۱۴ واحد فراوری برنج در حال فرآوری و بسته‌بندی برنج پاکستانی است‌.

پناه با اشاره به حاشیه‌سود بالای فرآوری برنج در چابهار اضافه کرد: به دلیل قیمت پایین انرژی هم‌اکنون هر مقدار برنج که در این واحدها تولید می‌شود در بازار به‌فرورش می‌رسد؛ مقدار تولیدی برنج این واحدها مشخص نیست چون هرروز در حال افزایش است، هم‌اکنون ۴ واحد دیگر اخذ مجوز کردند و به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند؛ هدف ما تولید و فراوری ۵۰۰ هزار تن برنج هندی و پاکستانی در چابهار است‌.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای رسیدن به هدف ۵۰۰ هزار تن برنج فرآوری در چابهار‌ گفت: هم‌اکنون با یک گروه هندی که بیش از ۴۰ درصد بازار برنج وارداتی ایران را تأمین می‌کند در حال مذاکره هستیم، این شرکت علاقه‌مندی وافر خود را برای فرآوری ۱۰۰ هزار تن برنج در فاز اول در چابهار نشان داده است‌.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: حدود اشتغال‌زایی که این شرکت در چابهار به راه می‌اندازد؛ در فاز اول چیزی حدود ۵۰۰ نفر است، ضمن آنکه این میزان اشتغال‌زایی در فازهای بعدی که هدف‌گذاری شرکت فرآوری ۴۰۰ هزار تن برنج هندی در چابهار است؛ به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.