صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / رصد بارش شهابی شلیاقی در هفته جهانی نجوم/ترویج علم ستاره‌شناسی در یک روز جهانی
رصد بارش شهابی شلیاقی در هفته جهانی نجوم/ترویج علم ستاره‌شناسی در یک روز جهانی

برنامه‌های هفته جهانی نجوم؛

رصد بارش شهابی شلیاقی در هفته جهانی نجوم/ترویج علم ستاره‌شناسی در یک روز جهانی

همزمان با آغاز هفته جهانی نجوم علاوه بر رصد خورشید، در روز دوم اردیبهشت ماه بارش شهابی "شلیاقی" رخ خواهد داد.

بارش شهابی

خسرو جعفری‌زاده از مجریان برنامه‌های روز جهانی نجوم و کارشناس حوزه نجومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه همزمان با روز جهانی نجوم، برنامه‌هایی در دنیا و در ایران برای ترویج علم نجوم در جامعه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال روز جهانی نجوم روز جمعه ۳۱ فروردین ماه انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه هفته جهانی نجوم از ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد، یادآور شد: در برخی از کشورها “ماه نجومی” برگزار می‌شود و با برگزاری برنامه‌های متنوع اقدام به آشنا کردن عموم مردم با این علم خواهند کرد.

جعفری‌زاده با اشاره به برنامه‌های روز جهانی نجوم در ایران گفت: این برنامه‌ها در پارک آب و آتش برگزار و در طی آن در قالب ۱۵ غرفه برنامه‌های متنوعی برای بردن علم نجوم در میان مردم اجرایی شد.

وی “نجوم کودک”، “نجوم رصدی”، “کار با ابزارهای نجومی و تلسکوپ”، “عکاسی نجومی”، “پرسش و پاسخ”، “مبارزه با خرافات”، “گردشگری نجومی”، “مبارزه با آلودگی نوری و انرژی پاک” و “اختر فیزیک” را از جمله موضوعات برنامه‌های این روز دانست.

این کارشناس حوزه نجوم با اشاره به برنامه رصد خورشید، اظهار کرد: با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته و آماتوری مردم توانستند خورشید را رصد کنند؛ ضمن آنکه با استفاده از تلسکوپ‌های خورشیدی زبانه‌های این گوی آتشین قابل رصد بود.

جعفری‌زاده با تاکید بر اینکه در این روز به سوالات مردم در خصوص مسایل نجومی پاسخ داده شد، اضافه کرد: علاوه بر آن برنامه‌های آموزشی در آسمان نمای گنبد مینا نیز برگزار شد.

سید مصطفی امام، دبیر برگزاری هفته نجوم نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های روز جهانی نجوم، گفت: هفته جهانی نجوم از روز جمعه ۳۱ فروردین ماه آغاز شد و بر این اساس برنامه‌های ترویجی و علمی برای علاقه‌مندان به نجوم ارائه شد.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها از سوی انجمن نجوم و با همکاری آسمان‌نمای “گنبد مینا” برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های روز جهانی نجوم در محل آسمان‌نمای گند مینا واقع در پارک آب و آتش و بر اساس علاقه‌مندی مخاطبان تعریف شد.

امام با بیان اینکه این برنامه‌ها با مشارکت انجمن‌های نجومی مراکز دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، ادامه داد: بر این اساس غرفه‌هایی در اختیار هر یک از گروه‌های نجومی گذاشته شد و هر کدام از آنها در زمینه خاصی برنامه‌هایی را اجرایی کردند.

رصد بارش شهابی شلیاقی در هفته نجوم

جعفری‌زاده از بارش شهابی شلیاقی در روز دوم اردیبهشت ماه به عنوان یک رخداد نجومی در هفته جهانی نجوم خبر داد و افزود: بارش شهابی سالانه شلیاقی در روزهای ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) تا ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) در آسمان قابل مشاهده و کانون آن در صورت فلکی “چنگ” یا “شلیاق” است.

وی با تاکید بر اینکه این بارش شهابی در روز دوم اردیبهشت به اوج خود می‌رسد، یادآور شد: در این زمان می‌توان بیشترین تعداد شهاب‌سنگ‌های این بارش را مشاهده کرد.

جعفری‌زاده با بیان اینکه بارش شهابی شلیاقی اولین بار در سال ۱۸۰۳ دیده شد، ادامه داد: در این سال تعدادی شهاب از نقطه‌ای متمرکز در نزدیکی صورت فلکی شلیاق به هر سوی آسمان حرکت کردند.

این کارشناس حوزه نجوم بارش‌های شهابی را بازمانده گرد و غبار عبور دنباله‌دارها در مدارهای خود دانست و افزود: بارش شهابی شلیاقی نیز از دنباله‌داری به نام C/1861 G1 و یا (Thatcher) است. این دنباله‌دار هر ۴۱۵ سال در مداری بیضی شکل به دور خورشید در گردش است.

وی ZHR (تعداد شهاب‌هایی که درهر ساعت قابل مشاهده است) را ۱۵ تا ۲۰ شهاب ذکر کرد و گفت: سرعت شهاب‌های این بارش ۴۸ کیلومتر بر ثانیه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.