به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مینایی، مدیر دفتر برنامهریزی، گسترش و بازنگری در این نشست، با توضیحاتی درباره این رشته گفت: علوم داده موضوعی میان رشتهای است که رشتههای آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر در آن نقش تعیینکنندهای ایفا میکنند. از آنجا که علوم داده به طور مستقیم با مبانی نظری و فناوری های نوین و پیشرفته ارتباط دارد، با سرعت شگرفی رو به تکامل و پیشرفت است، اهمیت داشتن متخصصانی در این موضوع که بتوانند به ابعاد نظری این زمینه تسلط داشته و به تبع آن در پیشرفت علمی کشور موثر باشند، در راستای برنامههای توسعه علم و فناوری کشور و توجه به تحقیقات بنیادی علوم الزامی به نظر می رسد.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد این رشته تصریح کرد: نیاز به پردازش و تحلیل داده های حجیم از الزامات عصر حاضر بوده و تربیت متخصصانی که بتوانند در این زمینه فعال باشند، اجتناب ناپذیر است. از طرف دیگر، پردازش و تحلیل دادههای حجیم نظیر دادههای هواشناسی، زیستی یا مالی به دلیل حجم و معمولا بعد بالا امر سادهای نیست. به علاوه، هدف این رشته، تلفیق دانش، روش و تجارب چند حوزه علمی و تخصصی برای شناخت و حل مسائل پیچیده و معضلات فرهنگی و اجتماعی چندوجهی در یک جامعه است. نظر به این که روشهای موجود بر مبانی نظری رشتههای آمار و ریاضی استوار هستند، پیشبرد این حوزه و حتی فعالیت جدی در ابعاد کاربردی آن به دانش نظری عمیق نیازمند است. لذا، تربیت نیروی انسانی متخصص در این موضوع نیاز به برنامههای آموزشی و پژوهشی منسجمی دارد که راهاندازی رشته علوم داده میتواند به بخشی از نیازهای مدنظر پاسخ دهد.
وی افزود: از آنجا که این رشته با توجه به نیازهای بازار کار ایرانی تنظیم شده، بنابراین انتظار می رود که دانش آموختگان این رشته به خوبی جذب بازار کار شوند. از سوی دیگر به نظر می رسد، با توجه به وجود واحدهای متنوع از رشته های گوناگون درگیر در راه اندازی علوم داده، بازار کار مناسبی برای دانشآموختگان این رشته در ایران وجود داشته باشد. به طور کلی، دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد علوم داده می توانند به فعالیت در گروه های تحقیقاتی یا حرفه ای مرتبط با موضوع علوم داده در صنعت، پزشکی، دنیای دیجیتال، کشاورزی، علوم اجتماعی و انسانی و مراکز تجاری یا پژوهشی بپردازند.
دکتر مینایی در ادامه ضمن معرفی اعضای هیأت علمی کارگروه اولیه تدوین برنامه درسی و راه اندازی رشته در خصوص اعضای هیأت علمی مدرس رشته، رشتههای دایر در گروه، وضعیت برنامه درسی پیشنهادی رشته، سابقه رشته در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاهها و طرح موضوع در کمیسیون برنامهریزی جامع آموزشی و شورای آموزشی مطالبی را عنوان کرد.
بر اساس اعلام دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه پس از بحث و بررسی موضوع از سوی اعضای شورا، کلیات راهاندازی دوره میان رشتهای «علوم داده» در مقطع کارشناسی ارشد با اکثریت آرا به تصویب رسید و مقرر شد در خصوص جزییات آن از جمله مقایسه محتوا و هدف دوره با دورههای دانشگاههای خوب جهان، مشخص شدن دروس جدید و دروسی که با هم همپوشانی دارند و تفاوت محتوای این رشته با محتوای گرایش ریاضی کاربردی در نشست آتی شورای دانشگاه توضیحات کاملی همراه با جداول مقایسهای ارائه شود.
انتهای پیام