صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / جنگ تجاری چین و آمریکا به کام هند
جنگ تجاری چین و آمریکا به کام هند

جنگ تجاری چین و آمریکا به کام هند

جنگ اخیر تجاری میان چین و آمریکا، امیدواری برای صادرات محصولات هندی مانند پنبه و سویا به بازارهای آسیایی خصوصا چین را افزایش داده و کارشناسان اقتصادی این کشور را به کاهش کسری تجاری دو کشور امیدوار کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، چین یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری هند است و ارزش تجارت دو کشور از ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ به ۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ افزایش یافته است.
گزارش های منابع خبری هند به نقل از داده های وزارت بازرگانی هند، حاکی است که کسری تجاری این کشور با چین در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بوده است، اما این کسری تجاری در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.
در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ارزش واردات هند از چین ۶۱ میلیارد دلار و صادرات این کشور ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
‘کی آر چودری ‘مشاور وزیر بازرگانی هند در این خصوص اعلام کرد که افزایش کسری تجاری هند با چین به دلیل نیاز شدید هند به محصولات آماده این کشور در بخش های درحال پیشرفت فنآوری و انرژی است، در حالی که صادرات هند به چین محدود به محصولات ابتدایی و کم اهمیت است.
همانطور که چین تعرفه های بیشتری برای محصولات آمریکایی وضع می کند، انتظار می رود صادرات هند افزایش یابد.
به عنوان مثال، پنبه یکی از بزرگ ترین محصولات صادراتی هند به چین بوده است، اما در سال های اخیر از حجم صادرات این محصول به چین کاسته شده است. اکنون چین یک تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی برای پنبه آمریکا وضع کرده است که این امر می تواند به گسترش صادرات هند کمک کند.
میزان تجارت دوجانبه میان هند و چین از آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ به ارزش ۷۳ میلیارد دلار بوده است که این مقدار بیشترین ارزش تجارت میان دو کشور در یک دهه گذشته است.
با این حال در یک دهه گذشته واردات هند از چین بیش از ۱۲۵ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۶-۱۷ واردات هند از چین ۶۱ میلیارد دلار بوده اما این واردات در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ به ۶۳ میلیارد دلار رسیده است.
صادرات هند به چین اما با یک روند نزولی روبرو بوده است. صادرات دهلی نو در چین در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ با یک کاهش ۶ درصدی و در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ با کاهش ۱۰٫۲ درصدی روبرو بوده است. هند بیشترین صادرات خود به چین را در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ انجام داده است. در این سال ارزش صادرات هند به چین معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده است که این مقدار در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ با یک کاهش ۴۳ درصدی روبرو شد.
عمده صادرات هند به چین عبارتند از: سنگ معدن، سرباره و خاکستر، پنبه، مواد شیمیایی طبیعی، سوخت های معدنی ، روغن، مس و واردات شامل: دستگاه های مخابراتی، قطعات الکترونیکی و ابزار، سخت افزار کامپیوتر، مواد شیمیایی طبیعی، پلاستیک و اقلام پلاستیکی است.
چودری (مشاور وزیر بازرگانی هند) گفت: افزایش واردات در مقابل صادرات به دلیل کمبود و یا نبود محصولات تولید داخلی ناشی از قیمت پایین نوع خارجی آن ها بوجود می آید.
سنگ آهن، که از مواد معدنی مورد استفاده برای استخراج فلزات و یا تولید ترکیبات شیمیایی فلزات است در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ عمده محصول صادراتی هند به چین به ارزش ۱٫۷ میلیارد دلار بود. این مقدار یک کاهش ۷۳ درصدی از ارزش صادرات همین محصول در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را نشان می دهد. صادرات این محصول هند در مدت اعلام شده حدود ۶٫۲ میلیارد دلار بوده است.
پنبه، دومین کالای بزرگ صادراتی هند به چین از نظر ارزش است که در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به ارزش ۱٫۳ میلیارد دلار از ان به چین صادر شد که در مقایسه با سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ ، ۱۸ درصد افزایش ارزش تجاری نشان می دهد. در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ ارزش صادرات پنبه هند به چین ۱٫۱ میلیارد دلار بوده است. اما در شش سال گذشته صادرات این محصول به چین بیش از ۶۷ درصد کاهش داشته است.
چین بزرگترین بازار برای نخ پنبه ای هند است، با این حال صادرات از۲٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۱٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. این کاهش به دلیل افزایش واردات نخ پنبه ویتنام توسط چین است که طی یک دوره مشابه ۸۸ درصد افزایش داشته است.
‘سانجی کومار جین' رئیس کنفدراسیون صنعت نساجی هند گفت: چین واردات نخ پنبه خود را از هند به مالزی و ویتنام تغییر داده است زیرا این دو کشور یک سیاست آزاد گمرکی را دنبال می کنند اما نخ پنبه هند دارای یک تعرفه گمرکی ۳٫۵ درصدی است.
یکی دیگر از عوامل مهم قیمت رقابتی محصولات چینی در بازار هند است.
به عنوان مثال، قیمت سلول های خورشیدی چینی ۳۵درصد و پنل های خورشیدی ۱۰-۱۵درصد ارزان تر در مقایسه با نوع ساخته شده آن ها در هند است.
در طول پنج سال گذشته، واردات پنل های خورشیدی هند از چین بیش از ۶ برابر (۶۲۳ درصد) افزایش یافته و از ۳۸۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به ۲٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ رسیده است. ۸۸ درصد از واردات کل پنل های خورشیدی هند در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ متعلق به چین بوده است.
در واقع، تولید کنندگان پنل های خورشیدی در هند از فروش پنل های چینی در بازار های هند به قیمتی ارزان تر از نوع تولید شده آن در داخل کشور ناراضی هستند.
با توجه به گزارش سال ۲۰۱۸ مجمع اقتصاد جهانی در ارتباط با آمادگی تولید در آینده، هند از نظر مقیاس تولید از میان ۱۰۰ کشور در جایگاه ۳۰ قرار گرفته است. ژاپن به عنوان کشور اول شناخته شده و پس از آن کره جنوبی، آلمان، سوئیس و چین به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. شاخص تولید هند از (۰ تا ۱۰) ۵٫۹۹ بوده است درحالی که این شاخص برای چین ۸٫۲۵ و ژاپن ۸٫۹۹ تعیین شده است.
چودری (مشاور وزیر بازرگانی هند) افزود: طرح هایی برای تبلیغ تولید در هند آغاز شده اند. این طرح ها شامل ‘ساخت هند'، ‘هند دجیتالی' و ‘ هند حرفه ای' می باشند.
‘اوتارا سهاسرابوت' استاد دانشگاه در شهر مومبای گفت: سرمایه گذاری یک چالش بزرگ برای هند است. تلاش های زیادی برای جذب سرمایه گذاری در هند از طریق طرح هایی مانند ‘ساخت هند' انجام شده است اما هند همچنان از این نظر بسیار عقب تر از چین است. مدیریت ضعیف، قوانین کار قدیمی و ناکارامد و همچنین ارتباطات از جمله مشکلاتی هستند که هند با آنها روبرو است. چین دارای زیرساخت های بهتری در مقایسه با این کشور است. زیرساخت ها پایه های هرگونه تولید هستند. هند باید برای رقابت با چین این چالش ها را برطرف کند.
هند و چین در سال ۲۰۱۴ در اقدامی که به منظور ترغیب صادرات هند و کاهش کسری تجاری با چین انجام شد یک برنامه توسعه پنج ساله برای همکاری های تجاری و اقتصادی در نظر گرفتند. هدف این برنامه تقویت همکاری و دستیابی به توازن تجاری طی پنج سال آینده با تمرکز بر خدمات، به ویژه در فنآوری اطلاعات و خدمات مرتبط است. با موفقیت صنعت سینمای هند در چین، دهلی نو قصد دارد امیر خان ستاره بالیوود را به عنوان سفیر تجاری خود در چین معرفی کند.
این بازیگر ۵۱ ساله هندی اخیرا به دلیل بازی در فیلم هایی مانند پی کی، دانگال و سوپر استار مخفی در چین معروف شده است.
آساق**۲۶۷**۱۴۲۴ **۱۶۶۳ *۱۰۴۹

همچنین مطالعه کنید:

بریکس پی رونمایی شد/ دلار زدایی در دستور کار اعضای بریکس

به گزارش کسب و کار نیوز ، اعضای بریکس در جلسه اخیر خود از پلتفرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.