صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ترانس پاسیفیک؛ مناقشه جدید آمریکا و ژاپن
ترانس پاسیفیک؛ مناقشه جدید آمریکا و ژاپن

ترانس پاسیفیک؛ مناقشه جدید آمریکا و ژاپن

پیمان 'ترانس پاسیفیک' موسوم به 'تی پی پی' که توکیو از اعضای اصلی و حامی سرسخت آن است اکنون به محل مناقشه جدید میان ژاپن و آمریکا تبدیل شده است. توکیو از این پیمان حمایت می کند ولی آمریکا علاقه ای به پیوستن مجدد به آن ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ‘دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا که پیشتر گفته بود به بازگشت کشورش به پیمان ‘ترانس پاسیفیک' (Trans-Pacific Partnership) فکر می کند بار دیگر گفته است علاقه ای به این معاهده ندارد.
ناظران بر این باورند نبرد تجاری آمریکا با چین و زیان هایی که به اقتصاد آمریکا وارد می شود ممکن است ترامپ را بار دیگر بر آن داشته باشد که به این پیمان که چین از اعضای آن نیست ملحق شود اما ترامپ دوباره تاکید کرده است چنین قصدی ندارد.
اما ترامپ در تازه ترین توییت خود در شرایطی که ‘شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در آمریکا بسر می برد تاکید کرد که این پیمان را دوست ندارد و آن را برای آمریکا مفید نمی داند.
این در شرایطی است که ژاپن قویا تلاش هایی را آغاز کرده است تا به هر شکل از «پیمان مهم تجارت برون مرزی آسیا و اقیانوس آرام» موسوم به ‘تی پی پی' حراست کند.
این پیمان ۱۲ عضو داشت که با روی کار آمدن ترامپ، آمریکا از آن خارج شد و ۱۱ عضو دیگر که از مهمترین آنها ژاپن است اعلام کرده اند بدون حضور واشنگتن این توافقنامه را اجرا می کنند.
استرالیا ، برونئی، کانادا ، شیلی ، ژاپن ، مالزی ، مکزیک ، نیوزیلند ، پرو ، سنگاپور و ویتنام یازده عضو این پیمان هستند.
ترامپ با اشاره به درخواست های ژاپن و کره جنوبی برای بازگشت این کشور به پیمان ‘تی پی پی' تاکید کرده است این دو کشور درخواست های مکرری برای این منظور داشته اند اما او «علاقه ای برای بازگشتن آمریکا به پیمان ترانس پاسیفیک ندارد».
رییس جمهور آمریکا بار دیگر تاکید ورزیده است که این معاهده مسایل احتمالی زیادی را در خود جای داده است در صورتی که پیمان ها و توافقنامه های دوجانبه برای آمریکا به مراتب بهتر است.
از زمانی که آمریکا در دوره دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور اعلام کرد از پیمان کناره گیری می کند اختلافاتی در باره این پیمان بروز کرده اما توکیو توانسته است از آن حفاظت کند.
تارنمای ژاپن تودی می نویسد که ژاپن و نیوزیلند، پیشرو دیگر اعضا هستند تا به هر شکل از تی پی پی حفاظت کنند.
آمریکایی ها بر این باورند که این پیمان، منافع کارگران، تجار و بازرگانان آمریکایی را تامین نکرده است و به همین سبب این کشور از آن خارج شده است تا از مشاغل شهروندانش حفاظت کند.
از سوی دیگر ژاپن با یک تغییر موضع محسوس اعلام کرده است که بدون آمریکا نیز می توان پیمان تجاری فرامرزی آسیا و پاسیفیک موسوم به ‘تی پی پی' را به پیش برد.
البته توکیو در اوایلی که ترامپ تاکید کرد از پیمان خارج می شود، این را شکستی برای پیمان دانسته بود اما ظاهرا با توجه به تلاش های چین برای امضای توافقنامه جامع اقتصادی راهبردی که ۱۶ کشور بدون آمریکا را در بر می گیرد، توکیو نگران از دست دادن جایگاه اقتصادی خود است.
این کشور تاکید کرده است که به رغم نگرانی هایی که از خروج آمریکا از پیمان وجود دارد ژاپن می خواهد پیمانی را که فعلا ۱۱ عضو دیگر دارد، نهایی و اجرایی کند.
توکیو زمانی که ترامپ خروج آمریکا را اعلام کرد گفت که بدون واشنگتن پیمان به نتیجه نمی رسد و افزود که بخصوص بخش های صنعتی و خودروسازی به حضور آمریکا در این پیمان وابسته هستند.
اما یوشیهیدا سوگا سخنگوی دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفته است که اکنون شرایط تفاوت دارد و ژاپن می خواهد با اعضای دیگر در باره اجرای پیمان بحث و تبادل نظر کند.
وی تاکید که اگر هم آمریکا در پیمان نباشد به نظر می رسد که باید به یازده کشور دیگر به عنوان یک وزنه سنگین در اقتصاد دنیا نگاه کرد و با آنها توافق ‘تی پی پی' را اجرایی کرد.
۱۲ کشور دنیا فوریه دو سال قبل پیمان ‘تی پی پی' را امضا کردند که ۴۰ درصد از اقتصاد دنیا را در بر می گیرد ولی ترامپ سه روز پس از به قدرت رسیدن در ژانویه سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد.
آساق**۲۳۱**۱۹۰۴**

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.