صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / افق های جدیدی در روابط تهران- وین پدیدار شده است
افق های جدیدی در روابط تهران- وین پدیدار شده است

سفیر ایران در گفت وگو با ایرنا:

افق های جدیدی در روابط تهران- وین پدیدار شده است

عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش با اشاره به برگزاری موفق نشست مقدماتی نهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک با اتریش در هفته جاری گفت: با گام های بلندی که در مسیر همکاری ها برداشته شده، چشم انداز روشنی در افق روابط دو کشور ترسیم شده است.

مولایی عصر پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: وین در هفته جاری شاهد نشست مهمی در زمینه مناسبات و همکاری های اقتصادی و صنعتی ایران و اتریش بود. این نشست به ریاست معاونین وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت ایران و اقتصاد اتریش و با حضور سفیران دو کشور و مسئولین و یا نمایندگان کارگروه های شش گانه کمیسیون اقتصادی مشترک و رایزنان بخش اقتصادی سفارت کشورمان در وین برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: در پایان این نشست مقدماتی ، پیش نویس سند نهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک پاراف شد که قرار است در آینده در سطح وزیران امضا گردد.
سفیر ایران در اتریش افزود: کمیسیون مشترک و نقشه راه آن چارچوب مناسبی است که نقش موثری در شکل دهی به چارچوب کلان مناسبات و پیشبرد همکاری های دو کشور در حوزه های انرژی، معدن، حمل و نقل، گردشگری، فناوری، زیرساختی، کشاورزی، بهداشتی، بانکی، زیست محیطی، آموزشی و دانشگاهی برعهده دارد. در یک دورنمای کلی ، گسترش همکاری های اقتصادی یکی از محورهای اصلی روابط چندساحتی کشورمان با اتریش بوده و بازسازی و بازتعریف پیوندهای سنتی و شناسایی زمینه های جدید همکاری های اقتصادی و صنعتی دو کشور از اولویت های مهم تعاملات و مناسبات فیمابین دو کشور در سال های اخیر بوده است.
مولایی در ادامه گفت : نکته حائز اهمیت این است که روابط کشورمان با اتریش به مبادلات تجاری یا دادوستد بازرگانی محدود نمی باشد بلکه به همکاری اقتصادی همه جانبه، تمام عیار و بلندمدت ، جذب سرمایه ، سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی و فناوری معطوف شده است. از سوی دیگر به موازات ایفای نقش بخش های دولتی، زمینه مساعدی برای فعالیت ها و تحرکات بخش های خصوصی فراهم گردیده و شرکت ها و اتاق های بازرگانی از امکان نقش آفرینی قابل توجهی در این رهگذر برخوردار شده اند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش های عمومی و یا موضوعی متعدد و متنوع در پایتخت ها و شهرهای مختلف دو کشور فرصت های مغتنمی برای آشنایی نهادها و فعالان اقتصادی کشورمان و اتریشی ها با امکانات و ظرفیت های همکاری گسترده فیمابین فراهم ساخته است و این فرایند تعامل پویا و تبادل نظر مستمر در آینده نیز تداوم خواهد یافت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: امضای یادداشت تفاهم ها و قراردادهای متعدد در حوزه های مختلف چارچوب مناسبی برای پیشبرد همکاری ها فراهم ساخته است و در حال حاضر زمینه برای اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی متنوعی فراهم شده است. شایان توجه است که در سال گذشته مبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از ۴٢٠ میلیون یورو بالغ گردید. اگرچه این آمار هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد اما رشد قابل توجهی را نسبت به سال های پیش نشان می دهد و به نظر می رسد همکاری های اقتصادی ایران و اتریش با توجه به تمهید مقدمات و ظرفیت سازی های موجود از امکان ارتقا به سطحی مناسب برخوردار شده است.
مولایی تاکید کرد: در مجموع در این مدت گام های بلندی در همکاری های اقتصادی، بانکی و صنعتی ایران و اتریش برداشته شده و چشم انداز روشن و نویدبخشی در افق روابط دو کشور ترسیم شده است. انتظار می رود بخش های دولتی و خصوصی کشورمان با اهتمام بیش تری به ترجمه امکانات موجود به دستاوردهای درخشان در همکاری ها بپردازند.
اروپام**۱۰۷۸**۱۰۴۹

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.