دستاورد فین‌استارز ۲۰۱۸

«كسب‌وكار» گزارش مي‌دهد

دستاورد فین‌استارز ۲۰۱۸

فین‌استارز 2018 که از 27 فروردین ماه آغاز به کار کرده بود روز پنج‌شنبه 30 فروردین ماه به کار خود پایان داد. فین‌استارز امسال به مراتب پربارتر از سال قبل برگزار شد و توجهات بیشتری را نسبت به سال گذشته به خود معطوف کرد.
محمد جوادی قاضیانی
فین‌استارز ۲۰۱۸ که از ۲۷ فروردین ماه آغاز به کار کرده بود روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ماه به کار خود پایان داد. فین‌استارز امسال به مراتب پربارتر از سال قبل برگزار شد و توجهات بیشتری را نسبت به سال گذشته به خود معطوف کرد. در فین‌استارز امسال استارت‌آپ‌های مطرح ثبت‌نام کرده بودند که به ارائه خدمات و محصولات خود می‌پرداختند. به گزارش «کسب‌وکار»، در این دوره بحث‌های زیادی بر سر ورود استارت‌آپ‌ها به فرابورس وجود داشت و بسیاری از استارت‌آپ‌ها خواستار این مهم برای توسعه کسب‌وکارشان و پیشبرد اهداف‌شان بودند. همان‌طور که شاهد حضور استارت‌آپ‌های بزرگ دنیا در بورس‌های دنیا هستیم، اما استارت‌آپ‌ها با توجه به فضایی که دارند و عدم قطعیت‌هایی که در آنها وجود دارد چالش‌هایی را برای ورود به فرابورس ایران خواهند داشت که یکی از آن چالش‌ها نداشتن صورت‌های مالی حسابرسی‌شده است، اما در هر صورت وارد شدن استارت‌آپ‌ها به بازار فرابورس ایران می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیشتر آنها و در نهایت پیشرفت اقتصاد ما شود. درباره این موضوع و ورود استارت‌آپ‌ها به فرابورس در یکی از نشست‌های تخصصی که درباره چالش‌های ورود استارت‌آپ‌ها به بورس برگزار شد، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران از طرح ویژه برای پذیرش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌‌های کوچک و متوسط در فرابورس خبر داد و گفت: برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط یک بازار ویژه به نام بازار SME طراحی شده است و تنها تفاوتی که با سایر بازارهای فرابورس دارد، آن است که در این بازار امکان سرمایه‌گذاری و خرید سهام ازسوی مردم وجود ندارد، اما نکته مهم این است که تنها شرط فرابورس برای پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شفافیت مالی است.
مراسم اختتامیه
مراسم اختتامیه فین‌استارز امسال پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیرعامل مرکز مالی ایران، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در آیین اختتامیه فین‌استارز ۲۰۱۸ از تفاهمنامه مشترک همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت رایان‌بورس، شتاب‌دهنده فارابی و استارت‌آپ فینوپا، تفاهمنامه ارزیابی تکنولوژی میان سیناتک و نولاتک و قرارداد سرمایه‌گذاری میان لوتوس پارسیان و بیمه بازار رونمایی شد. در این مراسم امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های چند ماهه برای برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: از چند ماه قبل استارت‌آپ‌ها، مربیان، مشاوران و سرمایه‌گذاران برای شرکت در این نمایشگاه اقدام به ثبت‌نام کردند و با برگزاری چندین نشست تخصصی با حضور فعالان حوزه فین‌تک، سرمایه‌گذاران و حسابرسان، توانستیم نتایج باکیفیت‌تری نسبت به فین‌استارز ۲۰۱۷ به دست آوریم. هامونی به این نکته اشاره کرد که در این دوره از فین‌استارز، اهمیت ورود تکنولوژی‌های نو به حوزه حسابداری و حسابرسی مطرح و مفهوم بلاک‌چین برای ورود به این حوزه تبیین شد.
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: ۸۳ استارت‌آپ برای حضور در فین‌استارز امسال ثبت‌نام کردند که ۱۴ مورد آنها جزو استارت‌آپ‌های شاخص سال گذشته بودند. همچنین مرکز مالی ایران ۲۲ کارگاه تخصصی با حضور ۵۳۰ نفر در رویداد فین‌استارز ۲۰۱۸ برگزار کرد و ۹ کارگاه تخصصی دیگر نیز با موضوع بلاک‌چین برگزار شد و حدود ۳۶۰ نفر مخاطب داشت. وی با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات متنوعی از جمله سرمایه‌گذاری جسورانه، ارزهای رمزپایه، آینده حسابرسی، فین‌تک و… اظهار داشت: نتایج این دوره در انعقاد چندین قرارداد سرمایه‌گذاری و امضای تفاهمنامه‌های مختلف نسبت به سال گذشته بسیار درخشان‌تر بود. در حقیقت نباید فین‌استارز را تنها یک نمایشگاه دانست، بلکه این رویداد یک پلتفرم تامین مالی و معرفی فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های مالی است که می‌توان به عنوان دستاورد ملموس فاینکس ۲۰۱۸ از آن یاد کرد.
همچنین در اختتامیه این نمایشگاه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: فناوری‌ به خودی خود سودآور است و به توسعه بازارهای مالی نیز کمک می‌کند، ولی نباید فناوری‌های نو را محدود به خود بدانیم زیرا برای نجات بخش سنتی اقتصاد به توسعه فناوری‌های نوین در این بخش احتیاج داریم. محمدی با بیان اینکه حوزه فناوری‌های مالی یکی از سودآورترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاران است، گفت: در فین‌استارز سرمایه‌گذاران فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به حوزه تنظیم قوانین و مقررات، اظهار داشت: به دفعات در سال ۹۵ اعلام کردیم که سازمان بورس برای توسعه حوزه فین‌تک از طریق اصلاح و تکمیل مقررات آمادگی دارد و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز وعده یاری در این زمینه به ما داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعاملی که میان سازمان بورس، فرابورس و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته است، بتوانیم کمک کنیم که رویدادهای حوزه فناوری مانند فین‌استارز مقیاس جهانی پیدا کنند.
علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران هم در این مراسم ضمن اشاره به برگزاری چندین کارگاه آموزشی متفاوت برای استارت‌آپ‌ها از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک برای همکاری بیشتر با مرکز مالی ایران در حوزه نیازسنجی آموزشی دعوت کرد تا این مرکز بتواند نیاز‌های واقعی آنها را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با نیاز آنها پاسخگو باشد.
عباس زارعی، رئیس پارک علم و ‌فناوری دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: در کشور ما زمانی که صحبت از فین‌تک و حوزه‌های اینچنینی می‌‌شود ذهن‌ها به دیجیتالی شدن معطوف و بر فناوری اطلاعات متمرکز می‌شود، اما این فقط خدمات اطلاعات نیست که در این زمینه اهمیت دارد و پارک علم و‌ فناوری دانشگاه تهران اعلام می‌کند که آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی از صاحبان ایده در بخش‌های کمتر مورد توجه مانند تعامل و شبکه‌سازی و وام‌دهی همتا به همتا را دارد و در زمینه بانکداری بیمه، بانکداری فردی و بیمه عمر نیز فعال است. رئیس پارک علم و ‌فناوری دانشگاه تهران با بیان این موضوع که اکوسیستم استارت‌آپی ایران به علت فقدان قانون، آمادگی پذیرش نوآوری را ندارد، افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برنامه‌هایی را برای پیمودن مسیر تجاری‌سازی ایده‌ها از شکل‌گیری تا تبدیل به کسب‌وکار دارد. همچنین اتاق سرمایه و کلینیک کسب‌وکار این پارک خدماتی را برای به ثمر رسیدن ایده‌ها ارائه می‌دهد که بسیار مفید هستند. وی ادامه داد: هر آنچه یک کسب‌وکار نوپا به عنوان زیرساخت به آن احتیاج دارد در کلینیک کسب‌وکار این پارک ارائه می‌شود و توانمندسازی استارت‌آپ‌ها نیز از طریق آموزش مسائل حقوقی و فناوری اطلاعات و… به نحو خوبی در جریان است. زارعی در صحبت‌های خود این موضوع را متذکر شد که اغلب صاحبان ایده در فروش ایده خود مشکل دارند، اما در این کلینیک به آنها کمک می‌شود تا در جذب سرمایه عملکرد موفقیت‌آمیزتری داشته باشند. وی در پایان اعلام کرد: اقداماتی برای حفظ منافع ایده و عدم کپی‌برداری و نیز جلب حمایت‌های رسانه‌ای که همواره حلقه مفقوده روند تجاری‌سازی ایده‌هاست، در پارک علم و‌ فناوری دانشگاه تهران انجام شده است.
طراحی قراردادها و پلتفرم‌ها برای تامین مالی
مدیرعامل فرابورس ایران فین‌استارز را یک پلتفرم تامین مالی و معرفی فین‌تک‌ها دانست.
امیر هامونی در آیین اختتامیه فین‌استارز ۲۰۱۸ با بیان اینکه از چندین ماه قبل برای برگزاری این رویداد بزرگ برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌ایم، گفت: از ماه‌های قبل تیم‌های استارت‌آپ، مریبان، مشاوران و سرمایه‌‌گذاران برای حضور در فین‌استارز ثبت‌نام کردند و با برگزاری چندین نشست تخصصی با فعالان حوزه فین‌تک، سرمایه‌گذاران و حسابرسان نتایج بسیار کیفی‌تری از فین‌استارز ۲۰۱۸ در مقایسه با فین‌استارز ۲۰۱۷ به دست آمد.
به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، در این دوره اهمیت ورود تکنولوژی‌های نو به حوزه حسابداری و حسابرسی مطرح و مفهوم بلاک‌چین برای ورود به این حوزه تبیین شد.
وی تصریح کرد: تعداد ۸۳ استارت‌آپ برای حضور در فین‌استارز امسال ثبت‌نام کردند که ۱۴ تای آنها از استارت‌آپ‌های شاخص سال گذشته بودند.
همچنین ۲۲ کارگاه تخصصی با حضور ۵۳۰ نفر توسط مرکز مالی ایران در رویداد فین‌استارز امسال برگزار شد و ۹ کارگاه تخصصی دیگر نیز با موضوع بلاک‌چین با استقبال ۳۶۰ نفر، میزبان مخاطبان بود.
مدیرعامل فرابورس ایران به برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات متنوعی همچون سرمایه‌گذاری جسورانه، ارزهای رمزپایه، آینده حسابرسی و فین‌تک اشاره کرد و گفت: نتایج این دوره در انعقاد چندین قرارداد سرمایه‌گذاری و امضای تفاهمنامه‌های مختلف نسبت به سال گذشته بسیار ملموس‌تر است و باید اذعان کرد رویداد فین‌استارز صرفا یک نمایشگاه
نیست، بلکه یک پلتفرم تامین مالی و معرفی فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های مالی است که می‌توان به عنوان دستاورد ملموس فاینکس ۲۰۱۸ از آن یادکرد.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.