صفحه اصلی / دسته بندی نشده / قابیل در نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر روایت می‌شود
قابیل در نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر روایت می‌شود

فیلم‌های روز نخست جشنواره :

قابیل در نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر روایت می‌شود

یرنا- نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایشی فیلمی از جمهوری آذربایجان با عنوان «باغ انار» که روایتگر داستان قابیل و مزرعه کوچک خانوادگی‌اش است، همراه خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز،

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، شامگاه گذشته و با نمایش فیلم «آن سوی ابرها» چراغ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر رسما در پردیس چارسو روشن شد تا ماراتن ۹ روزه میان فیلمسازان ایرانی و خارجی برای کسب سیمرغ های جشنواره آغاز شود.
امروز و در نخستین روز از جشنواره در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) که بخش اصلی جشنواره به حساب می آید، دو فیلم نمایش داده خواهد شد.
در آغاز و از ساعت ۱۹:۱۰ در پردیس شماره یک چارسو، فیلم سینمایی «آگا» محصول مشترک کشورهای بلغارستان، آلمان، فرانسه و روسیه به نمایش در خواهد آمد.
این فیلم یک داستان نسبتا عاشقانه و خاص است که در تضاد با محیطی یخ‌بسته و سرد روایت می‌شود. این فیلم هم‌چنین کاوشی است درباره عدم توانایی در برقراری گفت‌وگو و نیز حالتی از سنگ‌دلی و از میان رفتن احساسات، که تنها در مواجهه با مرگ ممکن است از میان برود.
شکارچی گوزن، «نانوک» به همراه همسرش، «سدنا» جایی میان یخ‌های دورافتاده شمالی زندگی می‌کنند. زندگی روزمره آن‌ها به‌سختی می‌گذرد، اما آن‌ها هرگز از این شرایط شکایتی نمی‌کنند. در عوض برای یکدیگر از افسانه‌های قدیمی و خواب‌ها و رویاهایشان حرف می‌زنند. مهم نیست که آن‌چه آن‌ها در خیال در حال وصف آن هستند، حیوان است یا انسان، مرده است یا زنده، بلکه هر چیزی در رویای آن‌ها معنا و جایگاه خودش را دارد. حال سدنا خوب نیست، در واقع به شکلی جدی بیمار است. اگر چه او مرهمی خانگی را به بخشی از شکمش که درد بسیاری دارد مالیده است، اما می‌داند که دارد می‌میرد. سدنا خیلی دلش می‌خواهد درباره آگا، دختری که سال‌ها پیش خانه والدینش را به قصد کار کردن در معدن الماسی دور از آن‌جا ترک کرده، صحبت کند. اما نانوک هیچ‌وقت سر صحبت درباره این موضوع را باز نمی‌کند. او درباره ارواح و خدایان، درباره هر چیزی با همسرش حرف می‌زند به جز فرزند خود. چه بر سر این پیرمرد خواهد آمد وقتی سدنا سفرش به ابدیت را آغاز کند؟
میلکو لازاروف کارگردای این اثر را بر عهده دارد و در کنار سیمون ونتسیسلافوف به طور مشترک فیلنامه «آگا» را نوشته اند.
فیلم سینمایی «دولاتوف» دیگر اثر بخش سینمای سعادت نیز از ساعت ۲۳:۱۰ در سالن شماره پنج پردیس چارسو نمایش داده خواهد شد.
این فیلم به کارگردانی الکسی گِرمن جونیور محصول مشترک روسیه، لهستان و صربستان است.
«دولاتوف» شش روز از زندگی نویسنده برجسته روسی را روایت می کند که توانست در دوران اوج محدودیتها در شورویِ دهه ۱۹۷۰، با نوشته های طنز و کنایه آمیزش دیدی متفاوت نسبت به محیط اطرافش ارائه دهد.
در این فیلم سرگئی دولاتوف برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادش و حفظ جایگاه خود به‌عنوان یک هنرمند، با شاعر و نویسنده یوزف برودسکی مجبور به مبارزه بود؛ آن هم در دورانی که در مقابل چشمان او، سایر دوستان هنرمندش زیر چرخ های سفت و سخت محدودیت های دولتی له می شدند و مجالی برای بروز استعدادهایشان نمی یافتند.
«دولاتوف» به نویسندگی مشترک الکسی گِرمن جونیور و یولیا توپیکینا محصول مشترک شرکت های مسیج فیلم، آرت اند پاپکورن و لن‌فیلم است.

**جلوگاه شرق
اما در بخش جلوگاه شرق که در واقع پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی است نیز در روز نخست جشنواره، دو فیلم نمایش داده خواهد شد.
ابتدا فیلم سینمایی «باغ انار» از ساعت ۱۴:۳۰ در پردیس شماره ۲ چارسو اکران خواهد شد.
این فیلم به کارگردانی ایلگار نجف محصول جمهوری آذربایجان است.
«باغ انار» روایت قابیل است که به مزرعه کوچک خانوادگی‌اش بازمی‌گردد؛ جایی که درختان زیبای انار اطرافش را احاطه کرده‌اند. او از ۱۲ سال پیش که ناگهانی خانه را ترک کرده، هیچ ارتباطی با خانواده‌اش برقرار نکرده است. اما با وجود بازگشتش، زخم‌های عمیقی که بر قلب و روح اهالی خانه به جا گذاشته، به‌راحتی با گذشت روزها التیام نمی‌یابند.
«باغ انار» به نویسندگی مشترک آصف رستمف، ایلگار نجف و رولف ین مینه‌بو نوشته شده و محصول شرکت های آذربایجان فیلم استودیو و بوتا فیلم است.
دیگر فیلم بخش جلوگاه شرق جشنواره جهانی فیلم فجر «لک‌لک کاکلی» محصول کشور چین است.
این فیلم، ساعت ۱۸:۴۵ در سالن شماره ۲ پردیس چارسو نمایش داده می شود.
وینس کانگ، گزارشگری در پکن، باید برای تهیه گزارش از لک‌لک کاکلی، یکی از گنجینه‌های ملی که ‌یک‌باره دیده ‌شده، به زادگاهش بازگردد. در طول روند تعقیب و گریز لک‌لک کاکلی، نیت همه افراد مشخص می‌شود و زخم های روحی و جسمی سر باز می کنند. در این حین، آلودگی محیط‌ زیست که نتیجه الگوی توسعه چین بوده است، برملا می‌شود.
داستان که از نگاه خبرنگار روایت می‌شود، شرایط زندگی در روستاهای چین و وضعیت بغرنج انسان را آشکار می‌کند و در پایان، وینس که باورهای خود را از دست ‌داده، چاره‌ای جز مسامحه در مورد زادگاهش ندارد.
لیانگ چیائو کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و لی یونگ آن را نوشته است و سانی‌وی فیلم نیز شرکت تولید کننده این فیلم به حساب می آید.

**فانوس خیال
بخش «فانوس خیال» که در بخش غیررقابتی جشنواره تعریف شده در واقع نمایش‌های نیمه شب فیلم‌های نوآور در گونه‌های مختلف سینمایی است.
در روز نخست جشنواره در این بخش نیز دو فیلم « گرگ بازی» و «خناس» نمایش داده خواهد شد.
«خناس» محصول جمهوری آذربایجان از ساعت ۲۳:۴۰ در سالن شماره یک پردیس چارسو روی پرده خواهد رفت.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تکرار یک خواب در روز تولد موجب می شود شخصیت اصلی داستان به همراه همسر و دوستان خود پا به خانه‌ای بگذارد که سال‌ها از ورود به آن منع شده بود. ورود به این خانه او را با داستانی قدیمی که مربوط به پدربزرگش است آشنا می‌کند… قصه‌ای پررمز و راز٫٫٫
«خناس» به کارگردانی الوین عبدولا و نویسندگی مشترک الوین عبدولا، نجات داداشوو تهیه شده است.
«گرگ بازی» دیگر فیلم بخش فانوس خیال محصول کشور ایران به کارگردانی عباس نظام‌دوست و نویسندگی مجید اسلامی است.
این فیلم روایت چند دوست قدیمی است که یک شب در خانه موروثی یکی‌شان جمع می‌شوند. با ورود مهمانان تازه به جمع ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در بخش بازار جشنواره در روز نخست نیز ۷ فیلم «به وقت خماری»، «موریانه»، «رضا»، «یک کیلو و بیست و یک گرم»، «سوء تفاهم»، «در وجه جامل» و «دارکوب» به ترتیب از ساعت ۱۱ تا ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۵ پردیس چارسو نمایش داده خواهد شد.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ماه) آغاز شده و تا ۷ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.