صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مقام ایرانی: تهران و کابل دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی هستند
مقام ایرانی: تهران و کابل دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی هستند

مقام ایرانی: تهران و کابل دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی هستند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با اشاره به ریشه های تاریخی ارتباط دو کشور ایران و افغانستان تاکید کرد: تهران و کابل دارای زیست فرهنگی مشترک هستند و همین اشتراکات موجب ارتباط سرنوشت شان با هم می باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز،

به گزارش کسب و کار نیوز، «ابوذر ابراهیمی ترکمان» که امروز (پنجشنبه) برای حضور در آیین دو رخداد فرهنگی که از سوی ایران در پایتخت افغانستان اجرا می شود به کابل سفر کرده، گفت: در عرصه روابط فرهنگی ایران با سایر دولت‌ها و ملت‌ها، هیچ کشوری به اندازه افغانستان با ایران دارای مشترکات فرهنگی، دینی و تمدنی نیست.
ابراهیمی با اشاره به تاثیر متقابل حوزه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دو کشور بر یکدیگر تصریح کرد: در حقیقت اشتراکات فرهنگی دو کشور به نوعی به یک یگانگی رسیده و حضور مرزهای سیاسی روند این همزیستی را مختل نکرده است.
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با همکاری مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و دانشگاه کابل در هفته آتی نمایشگاه کتاب ایران را برای دومین سال متوالی و نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو کشور برگزار خواهد کرد.
«رضا ملکی» رایزن فرهنگی ایران در افغانستان روز گذشته در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفته بود که نمایشگاه کتاب ایران به مدت هشت روز از دوم اردیبهشت ماه در محل دانشگاه کابل دایر خواهد شد و نشست هم اندیشی فرهنگی نیز به مدت دو روز همزمان با افتتاح این نمایشگاه کار خود را آغاز می کند.
در نمایشگاه کتاب امسال کابل ۷۰ ناشر از ایران به همراه ۳۰ ناشر از افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار کتاب را به نمایش می گذارند.
بنا به درخواست میزبان ۹۰ درصد کتاب هایی که برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
در گفت و گوهای فرهنگی دو کشور ۱۰ تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران حضور خواهند داشت و قرار است دبیرخانه این نشست های علمی در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاه های ایران فعال شود و جلسات در تهران و کابل تداوم یابد.
به گفته ملکی، تلاش شده تا در نمایشگاه کتاب ایران، کتب با قیمتی پایین تر از نرخ پشت جلد توزیع شود و این تخفیف با توجه به هزینه حمل کتاب از ایران تا کابل کمک موثری به دانشگاهیان و دانشجویان افغانستان است که از سوی ناشران ایرانی در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه کتاب سال قبل ایران در کابل از ۲۳ تا ۳۱ فروردین ماه در دانشگاه کابل برگزار شده بود.
ابراهیمی در روز نخست سفرش به کابل دیدار با وزیر حج و اوقاف افغانستان و افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی ایران در کابل را در برنامه دارد.
*آساق *۱۱۰۴*۱۲۷۵

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.