به گزارش کسب و کار نیوز، نادر طالب زاده عصر پنجشنبه، همزمان با نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در کارگاه تخصصی «سینمای جهان»، اظهار داشت: محوریت این کلاس گرافیک و زیبا شناسی در سینما و فیلمسازی است چرا که فیلمسازی نیاز به مهارتهای زیبایی شناسانه دارد.
وی با اشاره به اینکه شناخت درام، انتخاب سوژه و تاثیر لوکیشن در فیلمسازی، از جمله مهارتهای این حرفه هنری است، افزود: یک کارگردان باید بداند همراه با موضوع چه حسی را در فیلم خود منتقل می کند.
این منتقد و کارگردان سینما گفت: لوکیشن در فیلم عنصر مهمی است و به همین دلیل کارگردانان بزرگ مدت زیادی را برای انتخاب لوکیشن در فیلمسازی صرف می کنند.
طالب زاده در ادامه به تحلیل کاربرد «استوری برد» (نقاشی کردن آن چه کارگردان قصد ساختش را دارد) در فیلم سینمایی «لئون» به کارگردانی لوک بسون پرداخت و توضیح داد: اگر نقاشی نمی دانید، می توانید با اشکال ساده، استوری برد تهیه کنید و بعدها یک نقاش این طرح را کامل کند، این نقاشی باید با دیالوگ و حس ترکیب شود و در مجموع استوری برد در کنار دیالوگ ها باید تصویری را از آنچه قرار است به تصویر کشیده شود، ترسیم کند.
وی با بیان اینکه برخی از کارگردانان نظیر فرانسیس فورد کوپولا نه تنها سکانس ها را بر اساس استوری برد تنظیم می کنند بلکه هدف صحنه را نیز می نویسند و فلسفه آن را در کل قصه روی کاغذ می آورند، افزود: هر فیلمساز خوبی شخصیت اول را همان ابتدای اثر برملا نمی کند، بلکه با تعلیقی سینمایی کاراکتر اصلی را به مخاطب معرفی می کند.
طالب زاده خاطرنشان کرد: قطعا بدون استوری برد نمی توان به نماهای نزدیک و دور در فیلم رسید.
این کارگردان سینما با بیان اینکه استوری برد باعث می شود کارگردان پیش از آن که فیلم را خلق کند، آن را دیده باشد، افزود: فیلمسازی بدون ترسیم استوری برد مانند حضور در میدان جنگ بدون شمشیر است و ریسک دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، بخش دوم این کارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ماه) آغاز شده و تا ۷ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۰۵۵
طالب زاده: انتخاب لوکیشن با تاثیرگذاری فیلم ارتباط مستقیم دارد
یرنا- نویسنده، پژوهشگر و منتقد سینما، با تاکید بر اهمیت انتخاب لوکیشن در فیلم سینمایی، گفت: یک کارگردان باید بداند همراه با موضوع چه حسی را در فیلم خود منتقل می کند.