صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / شخصیت حمدالله مستوفی شایسته برگزاری همایشی بین المللی است
شخصیت حمدالله مستوفی شایسته برگزاری همایشی بین المللی است

شخصیت حمدالله مستوفی شایسته برگزاری همایشی بین المللی است

رنا-رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: شخصیت حمدالله مستوفی مورخ، جغرافیدان و شاعر قزوینی قرن هفتم درخور برگزاری یک همایش بین المللی است.

به گزارش کسب و کار نیوز،

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن بلخاری روز پنجشنبه در همایش نکوداشت حمدالله مستوفی در قزوین افزود: مستوفی در کنار علوم جغرافی، تاریخ و ادبیات به هنر تصحیح یا به تعبیر خودش تنقیح هم آراسته بوده و آن را در حد کمال به انجام رسانده است.
وی اضافه کرد: این بسیار شور انگیز است که ۷۰۰ سال پیش قبل از آن که اروپا ادراک دقیقی از متن و تصحیح داشته باشد در ایران کسی پیدا می شود که بنا به عشق بلند خود به شاهنامه دست به تصحیح آن بزند و ۶ سال از عمر خود را صرف مقدمه ظفرنامه کند.
این استاد دانشگاه تهران گفت: حمدالله مستوفی که خود و خانواده اش درباری بودند رذیلتی که گاه در میان درباریان به چشم می خورد را نداشت و گواه این موضوع نیز همین تصحیح شاهنامه از سوی وی است.
وی در ادامه با استناد به کتاب بوطیقا یا فن شعر ارسطو که در آن معتقد است شعر، سخن مخیل موزون و نه موزون صرف است و در این معنا شاعر خود یک مبدع است،گفت: براساس این دیدگاه می توان حمدالله مستوفی را نه‌ تنها یک مورخ صرف بلکه بنا به قریحه و روح بلند وی شاعر نامید و همچنین نباید فراموش کرد شعر در فلسفه مقام بلندی دارد.
بلخاری در ادامه با قدردانی از برگزاری این همایش ملی در قزوین گفت: انجمن مفاخر کشور تمام تلاش خود را برای برگزاری همایش بین المللی در شان شخصیت حمدالله مستوفی در سال آینده به کار می بندد.
همایش نکوداشت حمدالله مستوفی عصر امروز پنجشنبه با رونمایی از مقبره مرمت شده وی پایان می یابد.
این مورخ قزوینی در سال های ۶۸۰ تا ۷۵۰هجری قمری می زیسته و هم اکنون مزارش در محله ملک ‌آباد قزوین به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری پا برجاست.
سه اثر مهم مستوفی به نام های نزهت القلوب، ظفرنامه و تاریخ گزیده در علوم جغرافیا و تاریخ نگارش شده اند و از شهرت بالایی برخوردارند.
مستوفی نخستین تصحیح شاهنامه را انجام داده و به درخواست دوستان خود سرودن کتاب تاریخی را در بحر متقارب به سبک شاهنامه انجام داده است.
۷۳۸۸*۳۰۱۳

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.