صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سوریه میدان زورآزمایی آمریکا و روسیه
سوریه میدان زورآزمایی آمریکا و روسیه

سوریه میدان زورآزمایی آمریکا و روسیه

یرنا- سوریه اکنون به آوردگاهی برای بازیگران بین المللی بحران این کشور تبدیل شده که عقب نشینی از آن دشوار به نظر می رسد. در شرایطی که سوریه و همپیمانان آن در میدان های نبرد دست برتر را دارد اصطکاک میان مسکو و واشنگتن و همپیمانان آن تشدید شده است .

به گزارش کسب و کار نیوز،

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در اظهار نظری کوتاه گفت: ما در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه روسیه هستیم، اما هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است .
سندرز گفت سیاست ما در سوریه تغییر نکرده است و همچنان در این کشور نیرو داریم. البته رئیس جمهوری می خواهد این نیروها را از سوریه خارج کند این مساله هنوز تغییر نکرده است.
سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهارات خود درباره خروج ۶۰ دیپلمات روسی از آمریکا و انتشار برخی گزارش ها مبنی بر نارضایتی ترامپ از این مساله گفت: ترامپ قصد دارد مواضع تندتری را درباره روسیه اتخاذ کند. اما همزمان خواهان تداوم روابط خوب با روس ها است. البته داشتن روابط خوب با روسیه به عملکرد این کشور و تمایل آن به ایفای نقش خود در تحولات منطقه و جهان بستگی دارد. با توجه به این که تاکنون شاهد این تغییر در رویکرد و مواضع روسیه نبوده ایم ترامپ قصد دارد مواضع تندتری را درباره روسیه اتخاذ کند و تعداد تحریم ها ضد روسیه را هم افزایش خواهیم داد.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم پس از حمله نظامی واشنگتن علیه سوریه به روسیه هشدار داد که به دلیل حمایت از «بشار اسد»، آمریکا تحریم های اقتصادی جدیدی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.
این در حالی است که اوایل ماه جاری میلادی نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳۸ کارآفرین، افسر ارشد و شرکت های روسی دیگر را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.
« سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ۲۷ فروردین به آمریکا هشدار داد، کشورش در وضع قوانینی برای پاسخ دادن به تحریم‌های جدید آمریکا تاخیر نخواهد کرد.
مقام های ارشد دولت آمریکا تحرکات روسیه از جمله در شبه جزیره کریمه و شرق اوکراین، حمایت از دولت سوریه، هک سایبری و تلاش برای فروپاشی دمکراسی غربی را از جمله دلایل اعمال تحریم های واشنگتن عنوان کردند.
رسانه های عربی طی روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** جنگ تجاری غرب و روسیه
صفحه عربی شبکه خبری «روسیا الیوم» تحریم های آمریکا و همپیمانان آن علیه روسیه و اقدام تلافی جویانه روسیه را در کانون توجه قرار داد و نوشت: کشورهای غربی برای وارد کردن فشار دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی به روسیه همه مرزها را نادیده گرفته اند. این در شرایطی است که روسیه در سطح جهانی برای تحقق امنیت و ثبات و احترام به حاکمیت کشورها و تعیین سرنوشت مردم جهان توسط خود آنان تلاش می کند.
این رویکرد روسیه مانعی در برابر کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا است. از این رو، این کشورها همواره برای بحران آفرینی علیه روسیه تلاش می کند. تحریم های غیرقانونی علیه روسیه نیز در این راستا صورت می گیرد.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: آمریکا به دلیل حمایت روسیه از نظام سوریه مسکو را تحریم خواهد کرد.
«استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا هم اعلام کرد: دولت آمریکا اکنون برای وضع تحریم های جدید علیه روسیه تلاش می کند و بیشتر آنها را در هفته های آینده اعلام خواهد کرد.
از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه در به کارگیری تدابیری برای پاسخ به تحریم های آمریکا سهل انگاری نخواهد کرد.

** سوریه میدان نبرد روسیه و غرب
روزنامه های «الاخبار» لبنان، «الحیات» چاپ لندن و «عربی ۲۱» مصر و تارنمای «صوت العراق» با اشاره به دست برتر روسیه و همپیمانان آن در میدان های نبرد سوریه، حمله های اخیر آمریکا و همپیمانان آن به سوریه را مورد توجه قرار دادند و دلیل اصلی این حمله را هدف قرار دادن نقش روسیه در منطقه عنوان کردند.
به نوشته روزنامه الاخبار، آمریکا، فرانسه و انگلیس از پشرفته ترین سلاح ها و موشک های موجود در زرادخانه های خود برای حمله به سوریه استفاده کردند.
غربی ها با این حمله خواسته اند به اظهارات چند هفته پیش پوتین در مراسم آغاز تبلیغات ریاست جمهوری روسیه که در آن برتری روسیه بر غرب را ستوده بود، عکس العمل نشان دهند. او در سخنرانی خود اعلام کرده بود قدرت موشکی روسیه می تواند توان بازدارندگی موشکی اروپا و آمریکا را برهم زند.
او در این مراسم از غربی ها خواسته بود با روسیه وارد تعامل شوند، اما غرب هنوز هم بازگشت روسیه به قدرت در عرصه بین المللی را نمی پذیرد.
همچنین غربی ها با این حمله خواسته اند روند حل سیاسی بحران سوریه را که با نظارت روسیه، ایران و ترکیه در آستانه و سوچی ادامه دارد بر هم زنند.
پس از دخالت روسیه و کم رنگ شدن نقش مخالفان زیر حمایت آمریکا، قطر، فرانسه و ترکیه و شکست این گروه ها در میدان های نبرد و سیاست موازنه قدرت تغییر یافته است. قدرت های غربی نمی خواهند این موضوع را بپذیرند که دیگر بیانیه نشست ژنو که در تابستان ۲۰۱۲ برگزار شد جنبه اجرایی ندارد. اکنون مشخص شده است که هدف از حمله روسیه است و سوریه میدانی است که غربی ها فرصت رویارویی با روسیه را در آن از دست نمی دهند.
تارنمای صوت العراق در گزارشی به قلم «کاظم حبیب» با عنوان «گرمی جنگ سرد جدید و خطرات سیاست لبه پرتگاه» نوشت: از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید فضای داغ نشان از این دارد که جنگ سرد تازه ای میان آمریکا و روسیه شعله ور خواهد شد.
کشورهای غربی هم فقط نظاره گر تنش میان این دو کشور نبودند، بلکه با افزایش تحریم های ضد روسی، طرد دیپلمات های این کشور و حمله با موشک های مدرن هوشمند به پایگاه های سوریه از سیاست ها و تهدیدهای ترامپ حمایت کرده اند.
تنش آفرینی و فضاسازی ها علیه روسیه پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روسی و فرزند وی در انگلیس به اوج خود رسید و روسیه در این زمینه متهم شد. انگلیس تاکنون نتوانسته است هیچ مدرکی در این زمینه ارائه دهد تا اتهام های خود را ثابت کند. همچنین انگلیس مانع از دخالت روسیه برای تحقیق درباره علت این مسمومیت شد.
همچنین کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل در برابر اقدام کمیته بین المللی تحقیقات درباره استفاده از سلاح های شیمیایی ادعایی در سوریه سنگ اندازی کردند.
روزنامه الحیات در گزارشی به قلم «جورج سمعان» نوشت: دولت آمریکا با حمله به سوریه خواسته است همه روندهایی که مسکو بدون دیگر بازیگران درباره بحران سوریه در پیش گرفته است، متوقف سازد. این رویارویی به اندازه ای که سیاست های روسیه را هدف قرار گرفته است آینده نظام سوریه و برنامه شیمیایی آن را هدف قرار نداده است. شاید هدف از این اقدام پایان دادن به بلندپروازی پوتین در استفاده از سوریه به عنوان پلی برای ورود به سراسر منطقه است.
روزنامه الکترونیکی عربی ۲۱ مصر در گزارشی به قلم «اورنیلا سکر» نوشت: موضع قاطعانه روسیه در سوریه آمریکا را در برابر دو گزینه قرار داده است. این کشور یا باید از سوریه عقب نشینی کند و یا اینکه در مسابقه تسلیحاتی وارد شود.
کارشناسان نظامی و ناظران مسائل راهبردی معتقدند : آمریکا و اسرائیل از معادلاتی که محور روسیه، ایران و سوریه در سوریه رقم زده نگران هستند. از این رو، آنها همزمان با عملیات آزادسازی غوطه با طرح اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در دوما و حمله رژیم اسرائیل به فرودگاه تیفور تلاش کردند روسیه را پس از تحقق پیروزی ها در میدان های نبرد سوریه بیازمایند. طرح مسائلی مانند مسمومیت سرگئی اسکریپال در انگلیس و فضاسازی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در دوما تلاشی برای سرپوش نهادن بر شکست ذلت بار ابزارهای آنان در جنگ سوریه است.
اکنون میان آمریکا و روسیه در سوریه جنگ در جریان است. این موضوع ارتباط مسقیمی به جنگ سوریه ندارد بلکه علت آن رویارویی با قدرت روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند است. به ویژه این در شرایطی است که پوتین پیش از انتخاب دوباره خود به عنوان رئیس جمهوری با رونمایی از سلاح های مدرن روسیه اروپایی را به هراس انداخته است.این موضوع سبب هم گرایی کشورهای غربی به ویژه درباره مسمومیت اسکریپال و جنجال آفرینی درباره سلاح های شیمیایی در سوریه شده است و آمریکا و همپیمانان به ویژه پس از الحاق کریمه به روسیه، نقش روسیه در سوریه و حمایت آن از ایران و تقویت روابط مسکو با آنکارا برای پایان دادن به نفوذ جهانی روسیه تلاش می کنند.

پژوهشم **۹۲۷۸** ۱۶۰۱**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.