صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / زاینده رود تشنه جرعه آبی – زهره دریغ گفتار
زاینده رود تشنه جرعه آبی – زهره دریغ گفتار

زاینده رود تشنه جرعه آبی – زهره دریغ گفتار

در خیابان چهار باغ که قدم می زنی از این همه سبزی، طراوت و زیبایی درختانی که درهم تنیده اند، شگفت زده می شوی. تنت می لرزد از هشدارهایی که درخصوص بی آبی شهر اصفهان داده می شود؛ نکند این شگفتی دیری نپاید.

به گزارش کسب و کار نیوز،

میدان نقش جهان در رفت و آمدهای گردشگران خارجی و داخلی پر از هیاهوست و حضور مردم در ابنیه های به یادگار مانده تاریخ، این شهر را جاودانه کرده است.
شهر اصفهان در فصل بهار نه تنها با سبزی درختان محصور کننده اش که قدمتی چند صد ساله دارند شگفتی می آفریند بلکه آثار تاریخی بی پایانش بر زیبایی این شهر فزون کرده است.
حضور گردشگران خارجی از کشورهای مختلف در میان نقش جهان که با لذت به آثار تاریخی و زیبایی این میدان چشم دوخته اند، دیدنی است.
یکی از گردشگرانی ایتالیا می گوید، زیبایی اصفهان مرا به یاد شهر باستانی رم می اندازد.
به یاد «ماهاتیر محمد» که به او لقب پدر مدرنیزه مالزی را داده اند می افتم که در سفری به شهر تاریخی اصفهان گفته بود: «اگر مدیریت جاذبه های توریستی استان اصفهان در اختیار مالزی قرار گیرد، سالیانه برابر با ارزآوری نفت برای ایران سودآور خواهد بود.» و چنین ثروتی عظیم را در اختیار داریم که باید از آن پاسداری کنیم.
بحران بی آبی جدی است و برنامه ریزی برای مصرف آب که باید در تابستان اجرایی شود از همین امروز نیاز به اجرا دارد؛ نمی توان این تصمیم گیری را به وقوع بحران آب موکول کرد.
اگر لازم باشد تک تک مردم را از این بحران پیش رو آگاه کنیم باید از امروز چنین کرد و این هشدار را نه فقط به شکل کلامی بلکه با اتخاذ تدابیری که حاصل فناوری برای استفاده کمتر از آب است، عملیاتی کرد.
اصفهان گنجینه ارزشمند ایران نباید در مواجهه با بحران بی آبی، دیگر قابلیت های خود را از دست دهد. خاک های ترک خورده بستر رودخانه زاینده رود، دل هر ایرانی را به درد می آورد و در اندوهی که درونش را می خلد از خود می پرسد، زاینده رود چه شد؟
تعدادی از فروشندگان صنایع دستی در اطراف میدان نقش جهان از کاهش آمار توریست خارجی نگرانند و می گویند فروردین امسال نسبت به پارسال تعداد گردشگران خارجی کاهش یافته است.
بی رونقی گردشگری می تواند پیامدهایی همچون افزایش بیکاری در همه زمینه ها اعم از راهنمای توریست، صنایع دستی، اقامت، خدمات پذیرایی، حمل و نقل و سایر بخش ها را به دنبال داشته باشد.
مردان سالخورده ای که شغل آنها راندن درشکه دور میدان نقش جهان است با بی رونقی گردشگری، کارشان را از دست خواهند داد؛ مبادا که چنین شود.
خدمات پذیرایی بین راه تهران – اصفهان بهبود یافته است و برخی از مراکز تازه تاسیس، می تواند پاسخگوی نیازهای مسافران خارجی و داخلی گردشگرانی باشد که به شوق دیدن شهر تاریخی اصفهان رهسپار این استان می شوند؛ اما همه اقدامات انجام شده در زمینه صنعت گردشگری، اگر استان اصفهان با خشکسالی مواجه شود، بی فایده خواهد بود.
به گفته مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حجم آب ورودی از ابتدای سال آبی به سد زاینده‌رود ۱۹۸ میلیون مترمکعب بوده در حالی که سال گذشته ورودی آب به سد ۵۴۳ میلیون مترمکعب و در میانگین درازمدت ۶۳۷ میلیون مترمکعب بوده است.
هشدارها به مردم از بی آبی و کم آبی در چند ماهه اخیر افزایش یافته است؛ اطلاع رسانی از این مساله مهم و آموزش به شهروندان در سراسر کشور برای اصلاح فرهنگ مصرف آب را باید گسترش داد تا بدانند بی آبی چه خطر بزرگی برای نسل های کنونی و آینده کشور خواهد بود.
تغییر در الگوهای کشت کشاورزی، فرهنگ سازی عمومی مردم برای کاهش مصرف آب، مدیریت منابع آبی موجود، شیرین کردن آب از حوزه‌های دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر و انتقال آن به حوزه های فلات مرکزی ایران، استفاده از انرژی هسته‌ای و یا انرژی خورشیدی برای شیرین‌ کردن آب از جمله راهکارهای پیشنهادی صاحبنظران و کارشناسان برای غلبه بر این چالش بزرگ است.
کم آبی و مشکلات پیامد آن سبب شده تا برخی هنرمندان اصفهانی، برای هشدار به مردم، به شیوه خود، این اطلاع رسانی را انجام دهند.
۳۳ هنرمند اصفهانی جمعه گذشته، مشکلات کم آبی و خشکی های چند سال اخیر بستر زاینده رود را در جوار سی و سه پل به تصویر کشیدند؛ تصاویر گورستانی بر زاینده رود، ماهیان مرده از بی آبی، بیابانی خشک و ترک خورده حکایت غم انگیز هنرمندان از رودی بود که زمانی زاینده بود و اکنون تشنه جرعه آبی است.
* خبرنگار ایرنا

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.