صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اتحادیه اروپا به تحریم های جدید علیه ایران نزدیک می شود
اتحادیه اروپا به تحریم های جدید علیه ایران نزدیک می شود

رویترز مدعی شد؛

اتحادیه اروپا به تحریم های جدید علیه ایران نزدیک می شود

خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرد که تعدیل موضع سه کشور پیشنهاد دهنده تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و همچنین تضمین مقام های آمریکایی برای جلب رضایت ترامپ باعث شده تحریم های پیشنهادی با استقبال بیشتری از سوی اعضای این اتحادیه روبرو شود.

به گزارش کسب و کار نیوز،

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات های اروپایی با اشاره به پیشنهاد آلمان، انگلیس و فرانسه برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران برای جلب رضایت واشنگتن نوشت که اتحادیه اروپا اکنون به این تحریم ها نزدیک شده است.
به نوشته رویترز، پیشنهاد اولیه این سه کشور در ماه مارس (اسفند ۹۶) برای اعمال سریع تحریم علیه ۱۵ مقام بلندپایه دولتی، نظامی و شرکت های ایرانی، عصبانیت اعضای اتحادیه اروپا را در پی داشت.
اما پس از آنکه مقام های آمریکایی تضمین کردند که این تحریم ها ممکن است بر تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال برجام تاثیرگذار باشد و همچنین تعدیل رویکرد تقابلی سه کشور پیشنهاد دهنده، اکنون به نظر می رسد دیگر اعضای اتحادیه اروپا به این تحریم ها راغب شده اند.
دیپلمات های اروپایی همچنین گفتند که پس از حمله شیمیایی ادعایی به دوما که غرب دولت بشار اسد را مسئول آن می داند، دولت های اتحادیه اروپا برای اعتراض به نقش ایران در سوریه تحت فشار بیشتری بوده اند.
یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت که با وجود نبود اجماع، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا همچون اسپانیا، اتریش و سوئد به تازگی مخالفت خود را کنار گذاشته و به جمع موافقان این تحریم ها پیوسته اند.
به گفته این دیپلمات ها، انگلیس، آلمان و فرانسه پس از دیدارهای واشنگتن، لوکزامبورگ و بروکسل در هفته گذشته، توافق کرده اند که رویکرد مبتنی بر تراضی را برای جلب رضایت ۲۵ عضو دیگر اتحادیه اروپا در پیش بگیرند.
این رویکرد اکنون شامل مطالعه ای رسمی پیرامون تاثیرات سیاسی و اقتصادی بالقوه ممنوعیت های مسافرتی، توقیف اموال و دیگر اقدامات پیشنهاد شده است.
براساس این گزارش، این اقدامات همچنین ممکن است با دور نهایی مذاکرات نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل و یا در صورتی که همه کشورها تاثیرات تحریم ها را معقول ارزیابی کنند، با سندی نهایی برای اعمال این اقدامات در چند هفته آتی پی گرفته شود.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هفته آینده با ترامپ دیدار خواهند داشت که انتظار می رود بحث درباره توافق هسته ای ایران در دستور این دیدارها باشد.
خبرگزاری رویترز همچنین با اشاره به قرارداد پنج میلیارد یورویی سرمایه گذاری ایتالیا با ایران و نگرانی این کشور از تاثیر منفی تحریم ها بر روابط اقتصادی رم با تهران، افزود: دیپلمات ها می گویند که پس از انتخابات بی نتیجه ماه گذشته در ایتالیا، ممکن است دولت موقت این کشور حمایت نکردن خود از تحریم های جدید اتحادیه اروپا را اعلام کند.
با وجود تاکید مقام های آمریکایی، دیپلمات های ایتالیایی تاثیر تحریم ها را بر تصمیم ترامپ زیر سئوال می برند.
رئیس جمهوری آمریکا که روز ۲۲ اردیبهشت ماه درباره تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران تصمیم گیری خواهد کرد، گفته است در صورتی که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در رفع آنچه وی کاستی برجام می نامد موفق نشوند، از این توافق هسته ای به صورت یکجانبه خارج خواهد شد.
وی اعلام کرده بود: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم باید شامل چهار مولفه باشد: اول باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.»
«دوم، باید ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، این توافق نباید تاریخ انقضا داشته باشد و چهارم، این طرح بایستی به صراحت در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ از سوی ایران باید مشمول تحریم‌های شدید شود.»
اما وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که تهران هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده، نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.
شبد**۹۴۱۶**۱۳۷۹

همچنین مطالعه کنید:

کشورهای بریکس به دنبال سامانه پرداخت بین بانکی واحد

به گزارش کسب و کار نیوز ، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، اعلام کرد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.