صفحه اصلی / فرهنگی / ۱۱۲ طاق و ۵ سرای بازار اراک مرمت شد
۱۱۲ طاق و ۵ سرای بازار اراک مرمت شد

در سال 96

۱۱۲ طاق و ۵ سرای بازار اراک مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تمامی راسته های اصلی و فرعی بازار اراک مشتمل بر 112 طاق و 5 سرا در سال 96 مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تمامی راسته های اصلی و فرعی بازار اراک مشتمل بر ۱۱۲ طاق و ۵ سرا در سال ۹۶ مرمت شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، منطقه مرکزی، سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران افزود: در راستای انجام اقدامات لازم جهت حفظ، مرمت و احیا مجموعه بافت تاریخی و بازار اراک به عنوان یکی از مهمترین بازار های تاریخی کشور و همچنین در راستای هدف مهم ثبت جهانی این اثر به عنوان راسته ترین بازار سنتی ایرانی، از ابتدای سال ۹۶ به همت اداره کل مرمت ها، تعویض و باز سازی های مفیدی در این مجموعه با اعتبار بیست و چهار میلیارد ریال صورت گرفته است. همچنین آب انبار مدرسه حاج محمدابراهیم و خانه معطری به صورت مشارکتی در حال مرمت است .

سیدمحمد حسینی افزود: راسته های اصلی و فرعی مجموعه تاریخی بازار در سال گذشته مرمت و باسازی شد و در سراهای کاشانی، حاج باشی، مسگرها، آقایی و ورودی سرای نو با توجه به مطالعات صورت گرفته مرمت های لازم صورت گرفته است. همچنین سرای حاج باشی و مسگرها نیز در جداره ها، کف و ایجاد کانال تاسیسات برقی با رعایت نکات اصولی، مرمت صورت گرفته تا در آینده نزدیک برای تمام سراها بتوانیم نمونه ای عینی برای همکاری بیشتر کسبه داشته باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته از محل اعتبارات سال ۹۵ انجام شده گفت: ۱۰۰ طاق بازار در سال ۹۶ مرمت شده و ۱۲ طاق دیگر با توجه به امکان ریزش و خطرآفرینی برای شهروندان با حفظ ارزش ها و آرایه های معماری، تخریب و مجددا اجرا شده است .

حسینی اظهار کرد: مرمت های انجام شده با نظارت متخصصین این عرصه صورت گرفته تا بافت با ارزش این مجموعه حفظ شود اما اولویت فعلی بازار فرهنگ سازی جهت محافظت، نگاهداری و سپس مرمت اصولی است تا بتوان در ابتدا باور الزامی بودن حفظ بازار را نهادینه کرد .

او در پایان با اشاره به این موضوع که بافت تاریخی باید نگهداری و محافظت شود افزود: تهیه طرح مرمت خانه خواجه علی توسط معاونت میراث فرهنگی صورت گرفته و خانه عظیم زاده و خانه حاج آقا محسن اراکی در حال مرمت است.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.