صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / نگاه هنرمندانه به حمایت از کالای ایرانی
نگاه هنرمندانه به حمایت از کالای ایرانی

نگاه هنرمندانه به حمایت از کالای ایرانی

کرج - ایرنا - هنر ابزاری قدرتمند برای فرهنگ سازی است که تحقق شعار سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی با استفاده از آن می تواند سرعت یابد و ضرورت است همه ظرفیت ها برای این منظور و نهادینه کردن فرهنگ خرید و مصرف محصولات تولید داخل به کار گرفته شود.

به گزارش کسب و کار، سال ۹۷ سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی با هدف گشایش در تولید و کسب کار این مرز و بوم مطرح شده، در صورت تحقق می تواند آینده ای روشن برای رونق اقتصاد و اشتغال ایران اسلامی رقم بزند.
با مطرح شدن شعار حمایت از تولیدات داخلی از سوی رهبر انقلاب، پویشی در کشور برای ترویج استفاده از کالای ایرانی و فرهنگ سازی بیشتر در بین مردم به راه افتاده، اقتصادگران، سیاسیون، فرهنگیان هر کدام از طریق حرفه و ابزار خود به دنبال این هستند تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در جامعه نهادینه سازند، در این میان هنرمندان نیز با نگاه هنرمندانه به دنبال ایفای نقش در تحقق این امر مهم هستند.
هنر ابزاری است که به راستی نقش آن را در میان مردم نمی توان نادیده گرفت، تاثیر هنر و هنرمندان با یک تئاتر، فیلم و شعر آنچنان می تواند موثر باشد که شاید برگزاری ساعت ها جلسه به قدر هنر کارساز نباشد.
فرهنگ سازی حمایت از کالای ایرانی نیازمند اراده جمعی است، هنرمندان نیز با استفاده از هنر خود می توانند برای به ثمر رساندن شعار سال نقش مهم خود را به خوبی ایفا کرده و در توسعه اقتصاد ایران قدم های بزرگی بردارند.
کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت وگو با ایرنا در این زمینه گفت: حمایت از کالای ایرانی تنها به مواد مصرفی باز نمی گردد، بلکه در این میان تشویق مردم به گرایش یافتن به سمت هنر و کالاهای فرهنگی ایرانی نیز امری است که باید هنرمندان ما با استفاده از زبان هنر خود به آن بپردازند.
داود فتحعلی بیگی افزود: نمایش های سنتی ما ایرانی و برآمده از فرهنگ اصیل ایرنی – اسلامی است، اما هنوز موفق نشده ایم که رشته دانشگاهی تحت عنوان نمایش ایرانی راه بیاندازیم، این در حالی است که اگر به دنبال فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از کالاهای ایرانی هستیم باید به سمت فرهنگ ایرانی نیزدر همه زمینه ها بازگردیم.
وی اضافه کرد: در بسیاری از زمینه ها نسبت به فرهنگ خودمان بی توجه هستیم، در واژه ها در حالی که کلمات فارسی بسیار زیبا و رسایی وجود دارند، نباید اجازه داد که از واژه های بیگانه استفاده شود، بی توجه ای به فرهنگ در نهایت منجر به این می شود که در سایر مسایل مانند استفاده از کالاهای داخلی نیز بی تفاوت عمل کنیم.
فتحعلی بیگی گفت: انتظار از هنرمندان این است که ابتدا به هنر ملی خود برگردند تا با استفاده از این شیوه ها، بتوان فرهنگ بومی و کالاهای داخلی خودمان را هرچه بیشتر در میان مردم تبلیغ کنیم.
وی ادامه داد: فرهنگ ملی مقوله ای است که باید به آن توجه بیشتری شود، چرا که زمانی که بتوانیم به فرهنگ خودمان بازگردیم و به آن بیشتر از همیشه توجه کنیم در این صورت مقوله های مهمی چون تولیدات داخلی و استفاده از آنها به جای تولیدات خارجی تبدیل به موضوعی می شود که مردم به آن توجه کرده و به این سمت گرایش می یابند.
کارگردان تئاتر نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: اجرای نمایش های میدانی و محیطی که دارای مضمون هایی با محتوای استفاده از کالاهای ایرانی باشند می تواند شروع کننده ای برای هنرمندان با هدف ترویج حمایت از کالای داخلی در میان مردم باشد.
محمد عسگری افزود: هنرمندان در یک اثر هنری و نمایشی خود می توانند کیفیت کالاهای ایرانی و اینکه حمایت نکردن از این کالاها می تواند چه عواقبی برای توسعه کشور در بر داشته باشد را به مردم گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه تاثیرنمایش های میدانی با توجه به اینکه در میان مردم است برای ترویج شعار سال بسیار زیاد است خاطر نشان کرد: نمایش فیلم های کوتاه ۳ دقیقه ای با مضمون حمایت از کالای ایرنی درمکان هایی که دارای تلویزیون های شهری هستند، در مترو و مکان های عمومی نیز از دیگر راهکارهایی است که هنرمندان ما می توانند با استفاده از آن حمایت از تولیدات داخلی را تبلیغ و به نوعی فرهنگ سازی ایجاد کنند.
عسگری گفت: در حوزه هنر نیز به جای اجرای نمایش نامه های خارجی، می توان نمایش نامه هایی ایرانی را بر روی صحنه برد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند با دادن مشوق هایی این انگیزه را در بین هنرمندان ما ایجاد کند که نمایش نامه ای ایرانی با موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است را اجرا و این تشویق ها به نوعی حمایت از فرهنگ ایرانی است.
وی ادامه داد: دیگر هنرها نیز مانند عکاسی، نقاشی، خوشنویسی و تمامی هنرهایی که در این مرز و بوم وجود دارد، می توانند تاثیر گذاری خود را برای تحقق شعار سال بگذارند، هنرمندان ما با استفاده از هنر خود می توانند مردم را به فرهنگ و باور ملی برسانند.
دستیار کارگردان سینما با اشاره به اینکه برنامه های تلویزیونی نیز بسیار مثمر ثمر خواهند بود افزود: رادیو، تلویزیون و رسانه ها با توجه به اینکه مخاطبان بسیاری دارند، می توانند به عنوان منبعی برای فرهنگ سازی و ترویج حمایت و استفاده از کالاهای تولید داخلی باشند.
عسگری گفت: می توان در پارک ها فضایی با موضوع شعار سال ایجاد و هنرمندان ما با استفاده از هنر های خود تفاوت کالاهای خارجی و داخلی و نقاط ضعف و قوت کالاها را بیان کنند، البته باید ضعف هایی که در یک کالای ایرانی ممکن است وجود داشته باشد را نیز با صداقت به مردم بگویند چرا که در غیر اینصورت باعث عدم اعتماد می شود.
وی ادامه داد: تحقق حمایت از کالاهای ایرانی نباید در حد یک شعار باقی بماند، بلکه همه باید دست به دست هم داده تا به مرحله اجرا برسد، ارگان های فرهنگی ،هنری، شهرداری ها، ادارات و دستگاهها همه و همه باید برای اجرایی شدن شعار سال باید هزینه کرده و بسیج عمومی به راه بیاندازند.
رئیس انجمن خوشنویسی استان البرز در گفت وگو با ایرنا، گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای ایرانی و پرورش یافته دست هنرمندان این مرز و بوم است، این هنر از ۵۰۰ سال پیش صیقل یافته و امروز به دست ما رسیده و خاص مردم ایران است.
علیرضا روحانی با بیان اینکه سال ها است که از این میراث حمایت می کنیم اظهار داشت: اگر به دنبال محقق ساختن شعار سال و حمایت از کالاهای ایرانی هستیم باید به فرهنگ خودمان بازگشته و به آن بیشتر از همیشه توجه کنیم، خوشنویسی هنری ایرانی است که ادارات، ارگان ها و رسانه های ما می توانند در نامه های اداری خود و یا در کارهایی که در سطح شهر و روستاها انجام می دهند از این هنر استفاده کنند، هم منبع درآمدی برای هنرمندان ما شده وهم اینکه مردم هر چه بیشتر با این هنر ایرانی آشنا شده و می توان به تدریج شاهد یک بازگشت به خود در بین مردم باشیم.
وی اضافه کرد: در تبلیغات استفاده از کالاهای تولید داخل می توان از خط نستعلیق ایرانی که زیبایی بسیاری نیز دارد استفاده و مخاطبان بیشتری را جذب کرد، حمایت از کالای کشورمان زمانی که با هنر خوشنویسی ایرانی تلفیق شود، ترکیب زیبایی را تشکیل داده و تاثیر بیشتری در آگاه سازی مردم به همراه خواهد داشت.
آهنگساز و نوازنده سنتور نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سال ها است که با تبلیغاتی که از جمله در رسانه ای چون صدا و سیما می شود ما را عادت به خرید محصولات خارجی داده اند، در خصوص صنایع دستی ما کمتر در رسانه ها تبلیغی می شود و مردم آنچنان که باید آشنایی با بسیاری از صنایع دستی کشور خود ندارند که این به معنای نابودی این هنر است.
حسین پرنیا افزود: حوزه فرهنگ و هنر از جمله حوزه هایی است که می تواند در ترویج استفاده از کالاهای ایرانی بسیار موثر باشد، این در حالی است که نه تنها حمایتی از این حوزه نمی شود بلکه سنگ اندازی های بسیاری نیز در جلوی راه ما انداخته می شود.
وی اضافه کرد: هنرمندان ما می توانند برای آگاه سازی مردم فعال شوند که البته تحقق این مهم نیازمند این است که از آنها حمایت های لازم صورت گیرد، حمایت از کالاهای داخلی نیازمند فرهنگ سازی است، نیازمند این است که بخش های خصوصی وارد شده و استانداردهای لازم را به کار گیرند تا بتوان کالایی با کیفیت که قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد وارد بازار کرد.
پرنیا گفت: فرهنگ و هنر در کشور ما امری است که آنچنان که باید به آن پرداخته نشده این در حالی است که اگر به دنبال حمایت از تولیدات داخلی و توسعه اقتصاد کشور هستیم باید به فرهنگ مان بازگردیم.
کارگردان تئاتر و شاعر البرزی در گفت وگو با ایرنا گفت: حمایت از کالاهای ایرانی تنها نباید به یک شعار ختم شود و فقط آن را فریاد بزنیم، بلکه باید مکانیزم غالب رفتار ما باشد، تبدیل به ملتی شده ایم که علاقه زیادی به مصرف بیهوده داریم، زمانی منبع تولید دانش و محصولات با کیفیت بوده ایم، امروز تبدیل به حیاط خلوتی شده ایم که با یک تیتر ساده بدترین کالاها را به ما تحمیل می کنند که البته بخشی از این به چشم و همچشمی و بخشی به این بر می گردد که استفاده از این کالاها به باور ما تبدیل شده اند.
کوروش خزائی افزود: هنرمندان در این میان می توانند همانند یک جراح تیغ های خود را که همان هنرشان است را بردارند و آن غده هایی که منجر به فرهنگ سازی نادرست که بین مردم رایجا شده است را ازبین ببرند.
وی اضافه کرد: فرهنگ نادرستی در بین مردم رایج شده که استفاده از کالاهای خارجی و دانستن نام برندها را یک افتخار و مایه مباهات می دانند، باید این فرهنگ نادرست را با استفاده از ابزارهایی چون زبان هنر از جامعه زدود، هنرمندان باید پای کارآمده و کمک کنند که باور استفاده از تولید داخلی و فرهنگ و هنر ایرانی هر چه بیشتر در جامعه ترویج شود.
خزائی گفت: عملکرد هنرمندان ما باید به گونه ای باشد که مردم به جای تماشای فیلم های هالیودی، تئاتر و نمایش های ایرانی با مضامینی که می تواند در بهبود وضعیت کشور را تماشا کنند و به سمت فرهنگ خودشان گرایش پیدا کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که به مردم آگاهی های لازم و روحیه خود باوری در آنها ایجاد نشود، نمی توان انتظار داشت که فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی آنچنان که باید ترویج شود، هنر می تواند مروج دانایی و آگاهی بخشی به مردم باشد، پس از دادن این آگاهی می توان، مسائلی چون استفاده از کالاهای ایرانی را وارد زندگی مردم کرد.
خزائی افزود: اگر هزاران شعر گفته شود اما به مردم آگاهی داده نشود، نمی توان انتظار داشت که بتوان به تحقق این مهم دست یافت ، باید به مردم این دانایی را با زبان هنر داد که به تولیدکنندگان فرصت آزمون و خطا داده و تولید کنندگان نیز تولیداتی با کیفیت به بازار ارائه کنند، هنر می تواند این فرهنگ سازی را به خوبی انجام داده و دانایی را در جامعه ترویج دهد.
۷۴۱۴/۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد گروه خدمات به ۵. ۴ درصد افزایش یافت/رونق اقتصاد بدون نفت

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی بیان‌داشت: کمترین میزان نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.