صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / فقر در نوار غزه ابعاد خطرناکی گرفته است
فقر در نوار غزه ابعاد خطرناکی گرفته است

با تشدید محاصره صهیونیست ها

فقر در نوار غزه ابعاد خطرناکی گرفته است

تهران - ایرنا - فقر در نوار غزه که از زمان پیروزی 'جنبش حماس' در انتخابات سال 2006 تاکنون در محاصره زمینی، هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی قرار دارد، ابعاد خطرناکی گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری ‘آناتولی'، بر اساس ‘اینفوگرافی' منتشر شده در این رسانه، در حالی که جمعیت نوار غزه حدود دو میلیون تن برآورد شده، ۵۳ درصد از آنها از فقر شدید رنج می برند.
از سال ۲۰۱۱ تاکنون فقر در نوار غزه افزایشی ۱۳ درصدی داشته است.
بر اساس این اینفوگرافی، میزان بیکاری در غزه ۴۴ درصد است و ۱٫۳ میلیون تن از جمعیت این منطقه نیازمند به کمک رسانی هستند.
بر اساس این گزارش، طی ۱۰ سال گذشته، در حالی که رشد جمعیت غزه ۳۸ درصد بوده، رشد اقتصادی آن فقط ۱٫۴۴ درصد برآورد شده و ۴۷ درصد خانواده های آن در تهیه مواد غذایی با مشکل مواجه هستند.
میزان فقر در نوار غزه در حال حاضر رشدی ۲۵ درصدی در مقایسه با سال ۱۹۹۳ داشته است .
این خبرگزاری افزود: ماهیگیران نوار غزه بر اساس ‘پیمان اسلو' تا مسافت ۲۰ مایلی در دریا اجازه فعالیت دارند، اما رژیم صهیونیستی از این قانون پیروی نکرده و مرز ماهیگیری برای فلسطینیان را ۶ تا ۹ مایل دریایی قرار داده است.
با میانجیگری ‘بیل کلینتون' رییس جمهوری وقت آمریکا در ۲۲ شهریور ۱۳۷۳ (۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳م)، ‘یاسرعرفات' رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در اسلو با ‘اسحاق رابین' نخست وزیر رژیم صیهونیستی قراردادی ننگین امضا کرد.
بر اساس این قرارداد، اجازه داده شد تشکیلات فلسطینی فقط بر دو شهر غزه و ‘رام الله' یعنی در کمتر از ۲ درصد از خاک فلسطین حاکمیت داشته و ماهیگیران فلسطینی تا ۲۰ مایلی در دریا حق فعالیت دارند. طبق این قرارداد در صورت اجرایی شدن کامل پیمان، حاکمیت فلسطینیها به تمام مناطق کرانه باختری و نوار غزه یعنی ۲۲ درصد فلسطین افزایش خواهد یافت .
پیمان اسلو حق حاکمیت صهیونیست‌ها بر ۷۸ درصد خاک فلسطین را که از سال ۱۹۴۸ میلادی اشغال شده، در دست خواهند داشت .
خبرگزاری آناتولی افزود که ‘مرکز حقوق بشر فلسطین' سه ماه پیش اعلام کرد که با ادامه محاصره ۱۰ ساله نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی ، میزان فقر در این منطقه به ۶۵ درصد رسیده است.
این مرکز در گزارشی اعلام کرد: به دلیل ادامه محاصره ۱۰ ساله نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، شمار افرادی که زیر فقر قرار گرفته اند، به ۶۵ درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در غزه نیز ۴۷ درصد افزایش یافته که ۶۵ درصد آن را جوانان تشکیل می دهند. علاوه بر این ۸۰ درصد ساکنان این منطقه با کمک های خارجی زندگی می کنند.
بانک جهانی سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرد که میزان بیکاری در غزه از تمام کشور‌های جهان بیشتر بوده و۴۰ درصد مردم این منطقه زیر خط فقر زندگی می کنند و۸۰ درصد اهالی غزه نیازمند کمک رسانی هستند.
همچنین ‘موسسه تجارت و توسعه' وابسته به ‘سازمان ملل متحد' نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که در صورت ادامه شرایط بد اقتصادی در نوار غره، این منطقه در سال ۲۰۲۰ به مکان نامناسب برای زندگی تبدیل خواهد شد.
نوار غزه پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۶ تحت محاصره زمینی ، دریای وهوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و از سال ۲۰۰۷ این محاصره تشدید شده است.
‘جمال الخضری' رئیس ‘کمیته مردمی مقابله با محاصره غزه' دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که ۸۵ درصد از مردم این منطقه که بیش از ۱۰ سال است تحت محاصره رژیم صهیونیستی هستند، زیر خط فقر زندگی می کنند.
وی وضعیت انسانی در غزه را نگران کننده خواند و افزود که بیکاری در این منطقه به مرز ۶۰ درصد رسیده است. این وضعیت نشان دهنده بزرگترین میزان بیکاری در جهان و خطر بزرگی است.
الخضری اضافه کرد: میزان درآمد سرانه در غزه به زیر ۲ دلار رسیده است. بیش از ۸۵ درصد از مردم غزه یعنی یک میلیون و ششصد هزار نفر از دو میلیون فلسطینی در فقر هستند. میزان فقر و بیکاری در نوار غزه به سرعت در حال افزایش است. به دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود مواد خام به منطقه بیش از ۸۰ درصد از کارخانه های غزه تعطیل شده است، لذا میزان تولید نیز به شدت کاهش یافته است.
وی همچنین اعلام کرد که دیروزبا ارسال نامه ای به ‘آنتونیو گوترش' دبیر کل سازمان ملل از وی درخواست شده، برای کاهش محاصره غزه به رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند.
مردم غزه از روز ۳۰ مارس (جمعه ۱۰ فرودین) مصادف با سالگرد ‘روز زمین' راهپیمایی موسوم به ‘راه پیمایی بازگشت' در منطقه مرزی بین غزه و سرزمینهای اشغالی برگزار کردند.
فلسطینیان از سال ۱۹۷۶ تاکنون روز ۳۰ مارس را به عنوان روز زمین فلسطینی نامگذاری کرده و آن را گرامی می دارند.
رژیم صهیونیستی در ماه مارس سال ۱۹۷۶ هزاران هکتار از سرزمین های فلسطینیان را تصاحب کرد و این اقدام باعث خشم گسترده شهروندان در سراسر خاک فلسطین شد.
گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای سرکوب راه پیمایان فلسطینی شرکت کننده در راه پیمایی بازگشت در مرز غزه و سرزمین های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
تاکنون در درگیری راه پیمایان فلسطینی با نظامیان صهیونیست ۳۰ فلسطینی شهید و بیش از دو هزار و ۸۵۰ تن زخمی شدند.
خاورم** ۱۴۵۳**۱۶۵۱

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.