مسعود شکوهی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری هفته اول اردیبهشت ماه به عنوان هفته مشاغل اظهار کرد: راهکار ۳-۲۱ سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را موظف کرده که باید هدایت تحصیلی دانش آموزان را منطبق بر استعداد، توانایی و رغبتشان انجام دهد.
وی افزود: یکی از ارکان و استلزامات هدایت تحصیلی فراهم کردن فرصتی است تا دانش آموزان فرصتهای شغلی را بشناسند و با حرف و مشاغل موجود و دارای اولویت منطقه خود آشنا شوند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش برنامهریزیهایی را در سطح مدرسه، منطقه و استان برای معرفی مشاغل انجام داده است، به تشکیل کمیتههایی در مناطق اشاره کرد و گفت: کمیتهها موظفاند برنامههایی را در این هفته انجام دهند که از جمله آنها برپایی نمایشگاه مشاغل است. یک غرفه در اختیار هر منطقه قرار میگیرد تا بتواند ظرفیتهای شغلی موجود را معرفی کند.
شکوهی ادامه داد: در بهمن و اسفندماه سال گذشته از دانشآموزان پایه نهم آزمون رغبت و توانایی گرفتیم که در هدایت تحصیلی دانش آموزان موثر است. در این ایام تلاش میکنیم دانشآموز بر اساس استعداد، توانایی، رغبت و ویژگیهای شخصیتی که دارد رشته تحصیلی یا شغلیاش در آینده را آگاهانه و با اطلاعات بیشتری انتخاب کند.
وی همچنین به تهیه بروشور و کتابهای معرفی مشاغل و توزیع آن در میان دانشآموزان اشاره عنوان کرد: برگزاری اردوهای یک روزه و بازدید از مراکز تولیدی و صنعتی در منطقه و استان و آشنایی با حرف و مشاغل موجود و دعوت از کارآفرینان موفق و متخصصان برای حضور در نمایشگاه و جلساتی که در مدارس برگزار میشود نیز از دیگر برنامههای موجود است. ما از نمایندگان دستگاهها و بخشهای مختلف دعوت کردهایم و این امکان فراهم است بیایند و خود را معرفی کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اثربخشی این نمایشگاهها افزود: با اهتمامی که مدارس دارند اگر برنامهها بخوبی اجرا شوند و بخشهای دیگر چون حوزه صنعت و وزارت کار همکاری کنند، کمک میکند تا دانش آموزان دریابند در آینده چه شغلی در جامعه نیاز است و چگونه میتوانند وارد رشتهای شوند که متناسب با توانایی آنها باشد. این تطبیق و تناسب سازی میتواند کمک کند تا بخشی از مشکلات موجود حل شود.
شکوهی ادامه داد: برخی دانش آموزان تحت اکراه و اجبار رشتهای را انتخاب میکنند اما بعد میبینند فرصت شغلی برای آن وجود ندارد و علاقهای هم به آن ندارند که این امر خود تبعات زیانبار اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد.
به گفته وی روزشمار هفته مشاغل با شعار «حمایت از کالای ایرانی» به شنبه، اول اردیبهشت روز «دانشآموزان و نقش آنان در عملیاتی کردن شعار حمایت از کالای ایرانی»، یکشنبه، دوم اردیبهشت روز «دانشآموزان و نهادینه کردن فرهنگ کار، کارآفرینی و خود اشتغالی»، دوشنبه، سوم اردیبهشت روز «دانشآموزان و نقش مشاوره تحصیلی – شغلی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار آینده»، سهشنبه، چهارم اردیبهشت روز «دانشآموزان و ایده پردازی در رشد و توسعه شغلی کشور»، چهارشنبه، پنجم اردیبهشت روز «دانشآموزان و راههای کسب اطلاعات در زمینه شناخت خود و مشاغل موجود در جامعه»، روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت روز «دانشآموزان، بازدید از مراکز شغلی و انتخاب مسیر زندگی تحصیلی و شغلی» و جمعه، هفتم اردیبهشت روز «دانشآموزان، خانواده و آگاهی بخشی تحصیلی – شغلی» نامگذاری شده است.
انتهای پیام