صفحه اصلی / فرهنگی / «همدان ۲۰۱۸» نقشه آمریکایی‌ها را خنثی می‌کند
«همدان ۲۰۱۸» نقشه آمریکایی‌ها را خنثی می‌کند

گردشگری

«همدان ۲۰۱۸» نقشه آمریکایی‌ها را خنثی می‌کند

اتاق بازرگانی ایران پرونده همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ را با باور تحول در صنعت گردشگری و خنثی‌سازی نقشه‌های آمریکا برای ایران هراسی، در صورت استفاده از این فرصت باز کرد.

اتاق بازرگانی ایران پرونده همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ را با باور تحول در صنعت گردشگری و خنثی‌سازی نقشه‌های آمریکا برای ایران هراسی، در صورت استفاده از این فرصت باز کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، سی‌ویکمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصادِ هنر اتاق ایران با حضور هیات رییسه و اعضا، استاندار همدان، رییس اتاق همدان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دبیر کل و معاونان اتاق ایران، مدیران سازمانهای دولتی و فعالان بخش خصوصی و صاحب‌نظران برگزار شد.

سال طلایی همدان آغاز شده

احمد اصغری ـ رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران ـ با اشاره به این که امروزه توسعه‌ی گردشگری در تمام عرصه‌ها چه در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی در سطح بین‌المللی مورد توجه برنامه‌ریزان دولتی و شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است، گفت: برای کشورهایی مثل ایران، درآمدهای نفتی، یک رانت اقتصادی تلقی می‌شود که فاقد هرگونه اثرات القایی از لحاظ بالا بردن سطح تولید ملی در اقتصاد است.

وی یادآور شد: صنعت گردشگری به صورت زنجیره وار با بعضی از فعالیت‌های اقتصادی، وابستگی دوجانبه دارد و رونق آن، از لحاظ افزایش درآمدها در اقتصاد کشور میزبان، تأثیر به سزایی دارد. در نتیجه توسعه‌ی گردشگری، اقتصاد کشور را از حالت تک محصولی خارج می‌کند و ثبات در درآمدهای ناشی از جذب گردشگری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: اگر راه برای بخش خصوصی باز نباشد، چگونه میتوان به این درآمدها دست یافت. لذا فرصت برگزاری همدان ۲۰۱۸ در دوره کنونی کشور یکی از بهترین راههای بهرهگیری از فرصتها برای استان همدان به عنوان میزبان و نهایتا کشورمان است.

وی با بیان این که سال طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شده و لازم است از فرصت پیش آمده برای معرفی و شناسایی ظرفیتهای گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی این استان به جهانیان نهایت استفاده را ببریم، افزود: بر این اساس باید با تبلیغات گسترده و طراحی مناسب لوگوی همدان ۲۰۱۸ فرصتها و جاذبههای گردشگری همدان را تبلیغ کرده و از تهیه بستههای سرمایهگذاری برای مهمانان غافل نشویم.

اصغری سپس پیشنهاد کرد؛ میتوان همزمان با رویداد ۲۰۱۸ همدان، مسابقات ورزشی در سطح بین المللی را با حضور تیمهای مختلف خارجی برنامهریزی کرد و از ظرفیتهای گردشگری ورزشی، طبیعت گردی، کوه نوردی، صخره نوردی، دوچرخه سواری و اسکی در این استان بهره برد.

پایتختی همدان نقشه آمریکاییها را خنثی میکند

علی اصغر زبردست ـ رییس اتاق بازرگانی همدان ـ در این رابطه گفت: چنین رویدادهایی دست کم۴۰ سال یکبار رخ میدهد. امروزه unwc دارای بیش از ۱۵۰ عضو است و درحالی که شرکت علی صدر همدان عضو این مجموعه شده میتوان از این ظرفیت بهینه‌تر استفاده کرد.

او با بیان اینکه اتاق ایران و همدان با آمادگی کامل این توانمندی را دارد که در کنار مجموعه مدیریتی استان زمینه تعامل خوبی را فراهم کند، افزود: امروزه آمریکاییها در تلاش هستند، ایران اسلامی را منزوی کنند و این رویداد میتواند این نقشه را بیتاثیر کند.

وی سپس پیشنهاد کرد که برای شکوفایی رویداد همدان ۲۰۱۸ اجلاس اتاقهای کشورهای آسیایی در ایران برگزار شود و در ادامه گفت: در جریان این رویداد میتوان سیاستهایی را برای تلطیف مباحث بینالمللی کشورمان پیگیری کرد.

زبردست با اشاره به اینکه همدان سابقه ۵۰۰ ساله پایتختی ایران را دارد، پیشنهاد کرد؛ نمایشگاه صنایع دستی کشور و نمایشگاه سفال کشورهای آسیایی در همدان برگزار شود تا به این رویداد رونق دهد.

آفر ویژه رمضان برای گردشگران خارجی

محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری کشور ـ نیز با یادآوری حضور پررنگ همدان در نمایشگاه گردشگری سال گذشته که در افزایش بازدیدکنندگان موثر بود، گفت: با توجه به نامگذاری همدان ۲۰۱۸، برنامههای مختلفی برای این استان تدوین شده است که در دستور کار قرار دارد و تلاش خواهد شد در بازه زمانی ۳۰ روزه اقداماتی انجام شود که تخفیفهای مختلف به گردشگران داده شود تا شاهد افزایش جذب گردشگر دراین استان باشیم.

وی ادامه داد: تلاش خواهد شد کاروانهای اتوبوسی از همدان و تبریز در استانهای کشور راه افتد تا مردم بیشتر با ظرفیتهای این استان ها آشنا شوند. این تجربه خوبی برای اعزام کاروان از ایران به کشورهای خارجی خواهد بود.

محب خدایی سپس از برگزاری جشنواره های تابستانی در همدان خبر داد و افزود: ماه مبارک رمضان در پیش است که از این فرصت استفاده می شود تا آفرهای ویژه بین المللی در سطح دنیا معرفی شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه گردشگری تابعی از سیاست است، اما سیاست نمی تواد به طور کامل بر این صنعت تاثیر بگذارد، تاکید کرد: باید تلاش شود گردشگری ساختار واقعی خودش را پیدا کند.

علیرضا اشرف ـ دبیرکل اتاق بازرگانی ایران ـ نیز با بیان این که بخشهای مختلف صنعت گردشگری مانند نمایشگاهها و بخش خصوصی میتوانند سبب رشد این صنعت شود، گفت: نباید فراموش کرد تورهای داخلی با محوریت همدان برگزار شود تا شاهد رشد چشمگیر گردشگری در این استان باشیم. باید از ظرفیتهای باستانی و تاریخی همدان به خوبی برای معرفی رویداد همدان ۲۰۱۸ بهره برده شود.

وی پیشنهاد کرد؛ کمیتهای تخصصی مشتمل از اتاق بازرگانی ایران و همدان، استانداری همدان، معاونت میراث فرهنگی و گردشگری برای کمک به تحقق اهداف رویداد همدان ۲۰۱۸ تشکیل شود.

اشرف اظهار کرد: همگان باید بدانند که اگر اهداف همدان ۲۰۱۸ به خوبی محقق شود، حتما شاهد افزایش ورودی ارز به کشور و همچنین توسعه و رشد زیرساخت های این صنعت در کشورمان خواهیم بود.

جواد زمانی ـ معاون امور استان های اتاق ایران ـ هم یادآور شد: جاذبه های گردشگری استان همدان مانند غار علی صدر، سفال لاله جین و غیره می تواند از جمله مولفههای خوبی برای جذب گردشگر در این استان محسوب شود.

او تاکید کرد: اگر از فرصت همدان ۲۰۱۸ بهره کافی برده نشود دیگر چنین مزیتی تکرار نخواهد شد. اتاق ایران با آمادگی کامل میتواند تصدی‌گری این رویداد مهم جهانی را بر عهده بگیرد و از فعالان صنعت گردشگری نیز درخواست میشود با ارائه پیشنهادات در این عرصه به شکوفایی همدان ۲۰۱۸ کمک کنند.

محمدناصر نیکبخت ـ استاندار همدان ـ در ادامه با بیان اینکه گردشگری احتیاجی به خلق منابع جدید ندارد، بلکه نعمتهای خدادادی در کشورمان برای رونق این صنعت کافی است، افزود: به عنوان مثال میتوان گفت که گردشگری پایتخت کشورهای آسیایی بر اساس ظرفیت های همدان به استان اهداء شده است و صرفا بر مبنای تلاش افراد نیست.

وی سابقه تمدنی همدان را مهم ترین جاذبه گردشگری آن دانست و گفت: دانشنامه همدان در ۱۴۰ جلد تدوین شده که بر اساس آن چهرهها، ظرفیتهای گردشگری و غیره معرفی شده است.

نیکبخت افزود: در نوروز ۶۶ درصد، بازدیدها از غار علی صدر افزایش یافت که رقم چشمگیری است. همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شب اقامت در آن روزها در همدان ثبت شد و ۴۱۰ میلیارد تومان مبل و منبت شهرستان ملایر به فروش رسید.

وی ادامه داد: بسیاری از سرمایهگذاران بومی همدان خارج از استان هستند که باید برای توسعه صنعت گردشگری به همدان بازگشته و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

استاندار همدان درخواست کرد که جلسات اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی برای کمک به شکوفایی همدان ۲۰۱۸ به طور مستمر برگزار شود و سپس گفت: در آبان ماه ۵۰۰ نفر از ۱۸۰ کشور به ایران سفر میکنند تا با ظرفیتهای کشورمان آشنا شوند که همدان جزو مقاصد آنها قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.