صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مخالفت فعالان بخش خصوصی با محدودیت در واردات کالا توسط بخش خصوصی
مخالفت فعالان بخش خصوصی با محدودیت در واردات کالا توسط بخش خصوصی

در یازدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران مطرح شد

مخالفت فعالان بخش خصوصی با محدودیت در واردات کالا توسط بخش خصوصی

با شروع سال جدید، کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران دور تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز کردند. کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران که طی سال گذشته، با تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات بنگاه‌های بخش‌خصوصی در حوزه انرژی و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات این بخش، کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشت، در نخستین نشست سال جدید با دعوت از مدیران بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش انرژی پیرامون برنامه عملیانی این کمیسیون در سال 97 بحث و گفت‌و‌گو شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران،با شروع سال جدید، کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران دور تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز کردند. کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران که طی سال گذشته، با تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات بنگاه‌های بخش‌خصوصی در حوزه انرژی و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات این بخش، کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشت، در نخستین نشست سال جدید با دعوت از مدیران بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش انرژی پیرامون برنامه عملیانی این کمیسیون در سال ۹۷ بحث و گفت‌و‌گو شد.

کمیسیون انرژی و محیط زیست در سال گذشته با همفکری فعالان اقتصادی و تشکل‌ها توانست به جدی‌ترین مطالبات بخش خصوصی در حوزه انرژی دست یافته و خواسته‌های مدون را برای اجرایی شدن در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد. اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، هدفمندی یارانه‌‌ها، اصلاح نرخ ارز، پرداخت بدهی دولت به بخش‌خصوصی، کوچک‌سازی دولت، حداقل‌سازی مداخلات دولت در اقتصاد، استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و فاینانس توسط بخش‌خصوصی و حدف مقررات زائد از جمله مطالبات و خواسته جدی فعالان اقتصادی حوزه انرژی از دولت است.

اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در نخستین نشست این کمیسیون در سال جدید، علاوه بر اینکه بر پیگیری مطالبات تبیین شده خود در سال جاری تاکید کردند، نسبت به وضع هرگونه محدودیت غیرتعرفه‌ای برای واردات کالا توسط بخش خصوصی، واکنش نشان دادند.

آن‌طور که برخی از فعالان اقتصادی هشدار دادند، طرحی در مجلس از سوی برخی نمایندگان به فوریت گذاشته شده که به بهانه حمایت از کالای ایرانی، ممنوعیت و محدودیت در واردات و تجارت خارجی را نشانه گرفته است.

از این رو، اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در نخستین گام برای اعلام مخالفت با این طرح احتمالی، ارسال پیامک انتقادی به نمایندگان مجلس را در دستور کار قرار دادند تا مخالفت فعالان اقتصادی با هرگونه اعمال محدودیت در واردات و کسب‌و‌کار بخش خصوصی را به گوش آنان برسانند. اعضای این کمیسیون در ادامه، قصد دارند تا طی گفت‌و‌گوی حضوری و تلفنی با نمایندگان مجلس و طراحان اعمال محدودیت بر واردات کالا، آنان را از عواقب ناگوار این تصمیم آگاه کرده و یادآور شوند که نمایندگان مجلس باید مانع خریدهای خارجی خصولتی‌ها شوند و کسب‌و‌کار بخش‌خصوصی کشور را بیش از این، با روش‌های غیرتعرفه‌ای به خطر نیندازند.

رویگردانی شرکت‌های خارجی از توافقات با ایران

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در این نشست، با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی، گفت: در وهله اول باید بررسی شود که آیا تمام نیازهای کشور را باید از داخل تامین کرد و همچنین آیا باید همه تولیدات خرد و کلان را مورد حمایت قرار داد؟

رضا پدیدار با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی با رویکرد صادرات و تعامل با کشورها و بنگاه‌های خارجی امکان‌پذیر است، افزود: متاسفانه در سال گذشته یک شرکت اتریشی که قرار بود در پروژه‌های نفتی ایران مشارکت کند و با بخش خصوصی و دولت نیز نشست‌های متعددی تا رسیدن به توافق به انجام رسانده بود، به یکباره تغییر مسیر داد و با شرکت ملی نفت ابوظبی به توافق همکاری رسید.

وی افزود: کره‌جنوبی نیز که از شرکای تجاری و از خریداران بزرگ نفت ایران است در حال کم کردن وابستگی خود به نفت ایران است به طوری که این کشور به‌رغم موافقت‌نامه‌های قبلی با دولت، به دنبال جایگزین برای میعانات گازی ایران است و شرکت هیوندای‌اویل این کشور نیز با کاهش وابستگی خود به نفت ایران اولین محموله نفتی خود را از کشور نروژ خریداری کرده است.

تلاش برای جلوگیری از هدرروی گاز فلر

در ادامه این نشست، دیگر اعضای کمیسیون نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون برنامه عملیاتی این کمیسیون برای سال جاری مطرح کردند.

حمیدرضا صالحی در این خصوص بر استفاده حداکثری بخش خصوصی از گاز فلر در مناطق جنوبی کشور تاکید کرد و گفت: به رغم توصیه‌ها و برنامه‌های عملیاتی بخش خصوصی، تاکنون کشور در استفاده از این حوزه دستاوردی نداشته است و نظام بوروکراتیک وزارت نفت مانع بزرگی بر سر راه بخش خصوصی برای استفاده از این منبع بزرگ تولید برق برای کشور بوده است.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران تصریح کرد که کمیسیون انرژی اتاق تهران در سال جاری بار دیگر بر استفاده از منابع گاز فلر و جلوگیری از هدرروی آن تاکید کند. به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، روزانه ۴۴ میلیون متر مکعب گاز فلر در مناطق جنوبی کشور هدر می رود.

وی همچنین استفاده از منابع عظیم انرژی‌های نو در کشور و توجه کمیسیون به این مهم را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد که در طول سال جاری این موضوع در دستورکار نشست‌های کمیسیون قرار گیرد.

توجه به صادرات و استفاده از تجارب بنگاه‌های بزرگ خارجی

مهدی شریفی نیک‌نفس دیگر عضو کمیسیون نیز توجه بیشتر کمیسیون بر موضوع صادرات حوزه انرژی در سال جاری تاکید کرد و گفت: در این خصوص می‌توان از تجارب و دانش کشورهای بزرگ استفاده کرد و با دعوت از بنگاه‌های بزرگ دنیا به ایران و برگزاری جلسات آموزشی، دانش آنان را برای ارتقای توانمندی بنگاه‌های کشور در صادرات محصولات نفت و پتروشیمی به کار گرفت.

اردشیر دادرس رییس انجمن سی‌ان‌جی (CNG) کشور نیز بر دستیابی به راهکارهای جایگزینی هدفمندی یارانه ها تاکید کرد و گفت: طرح کارت اعتباری سوخت که سال گذشته طی چندین جلسه در کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران مورد نقد و بررسی قرار گرفت، برای سال جاری نهایی خواهد شد.

برنامه ۹ گانه کمیسیون در سال ۹۷

در ادامه این نشست، کارشناس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران محور برنامه‌های عملیاتی این کمیسیون در سال جاری را تشریح کرد. آهنگران با بیان اینکه بسته برنامه‌های کمیسیون در ۹ بند تدوین و برای بررسی و تصویب در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفته است، افزود: برای پیگیری و اجرای هر یک از برنامه‌ها، یک مسئول یا کمیته در نظر گرفته شده است تا طی بازه زمانی تعیین شده نسبت به اجرای آن اقدام شود.

در پایان این نشست، مقرر شد طی روزهای آتی اعضای کمیسیون نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون برنامه‌های تدوین شده و معرفی مسولان اجرای هر یک از آن را در اختیار این کمیسیون قرار دهند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش ۱۱.۵ درصدی قیمت کالاهای صادراتی در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.