صفحه اصلی / استان ها / کهگیلویه و بویراحمد / “لاله‌های واژگون” را نچینید
“لاله‌های واژگون” را نچینید

/گزارش/

“لاله‌های واژگون” را نچینید

از دوستان تعریف گل‌های واژگون را شنیده بودم که پس از جستجوی آدرس یکی از محل‌های رویش این گیاه، چند روز پیش به همراه خانواده در سفری به منطقه "مورپیسه" کاکان شهرستان بویراحمد رفتم که انگار بهشتی گمشده در این منطقه بود.

لاله‌های واژگون/بهار 97

به گزارش کسب و کار، با همه زیبایی‌هایی که داشت اما متاسفانه با صحنه‌های زشت و زننده‌ای از جمله چیدن این گیاه منحصر به فرد، له شدن توسط برخی افراد مواجه شدم که به نظر می‌رسد در صورتی که این وضع ادامه داشته باشد باید همچون سایر گونه های گیاهی که منقرض شدند شاهد انقراض این گونه گیاهی نیز باشیم.

متاسفانه برخی‌ها با خودرو در این منطقه حاضر می‌شدند که در گسترش و توسعه این گونه گیاهی می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.

بنابراین انتظار می‌رود مردم و گردشگران از چیدن این گل خودداری کنند چراکه عمر گل لاله واژگون کوتاه است و از بین می‌رود و نمی‌توان در منزل از آن نگهداری کرد؛ هم‌چنین تا دیر نشده مسئولان و متولیان امر تدابیر بیندیشند تا این گونه گیاهی در معرض انقراض قرار نگیرد.

«گودرز باقری‌فر»، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: مردم مراقب لاله‌های واژگون باشند و از چیدن آن خودداری کنند.

وی افزود: مناطق رویش گونه گیاهی لاله‌های واژگون استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه مورپیسه کاکان و مارگون است که مرتع دارند و توسط صاحبان عرف( مجریان طرح‌های مرتع داری) حفاظت می‌شوند.

باقری‌فر در پاسخ به این سوال که آیا گونه لاله واژگون در معرض انقراض است؟ اظهارکرد: این گونه گیاهی خیلی مورد تخریب قرار نمی‌گیرد اما در مجموع برای گونه‌های در معرض انقراض بعنوان ذخیره‌گاه گیاهی تحت عملیات قرق و حفاظت قرار می‌دهیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص توسعه و احیاء گونه‌های در حال انقراض خاطرنشان کرد: برای توسعه و احیاء، بذر گونه‌های در حال انقراض را جمع آوری کرده و از طریق مجریان مرتع داری احیاء خواهیم کرد.

باقری‌فر تصریح کرد: لاله‌های واژگون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد سه تا چهار رقم به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سفید است.

وی با بیان این‌که نیروهای منابع طبیعی برای حفاظت و نگهداری از این گونه گیاهی محدود است، ادامه داد: هر سال در جهت جلوگیری از تخریب و ریشه‌کنی این گونه گیاهی اطلاعیه می‌دهیم و از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مناطق محل رویش لاله‌های واژگون یکی از بهترین مناطق در فصل بهار است، اما متاسفانه برخی‌ها با طبیعت نامهربانی می‌کنند که انتظار داریم با طبیعت مهربان و در حفظ و نگهداری این گونه گیاهی کوشا باشند و از چیدن این گونه منحصر به فرد خودداری کنند.

«محمد حسین‌زاده»، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد نیز گفت: گل لاله واژگون در حدود ۱۰۰۰هکتار از سطح استان در گونه های مختلف قرمز، نارنجی و زرد وجود دارد.

وی افزود: این گونه گیاهی در تمام شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.

حسین‌زاده اظهارکرد: لاله واژگون از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه گل می‌دهند و هرساله گردشگران زیادی با توجه به منحصر به فرد بودن این گونه گیاهی مناطق محل رویش این گیاه را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: از مردم انتظار داریم که این گونه گیاهی منحصر به فرد را که کاربرد خاصی ندارد در خطر انقراض قرار ندهند و اگر می‌خواهند دوباره این گل‌ها را ببینند در حفظ و نگهداری این گونه گیاهی تلاش کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد هم‌چنین به بازدیدکنندگان این گونه گیاهی توصیه کرد؛ از بردن خودرو در محدوده این گل‌ها بپرهیزند و دامداران و عشایر نیز از چرای دام در این مناطق خودداری کنند.

به گزارش کسب و کار، لاله واژگون از منحصر بفردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است . لاله واژگون” نام یک سرده از راسته سوسن‌سانان است .

عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز ‌شده و در فصل بارش پایان می‌یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی شده است.

تاکنون ۶۰ گونه از این گیاه شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غده متورم، گوشت‌دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست .

این گونه که مقاومت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه‌ای با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای دارد، هرساله به دلیل برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه‌های طبیعی، بیش از پیش در معرض نابودی قرار دارد.

 این گونه گیاهی به گل اشک، نگین و واژگون معروف است.

گزارش از: عیسی فتحی خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرکز فنی و حرفه ای

فعالیت ۹۷ مرکز فنی و حرفه ای در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “فرج اله راد” افزود: ۱۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.