صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تداوم فشارها بر نخست‌وزیر انگلیس درباره حمله به سوریه
تداوم فشارها بر نخست‌وزیر انگلیس درباره حمله به سوریه

تداوم فشارها بر نخست‌وزیر انگلیس درباره حمله به سوریه

لندن - ایرنا - نمایندگان پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی در نشستی اضطراری از تصمیم دولت محافظه‌کار «ترزا می» برای مشارکت در حمله نظامی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه انتقاد کردند.

به گزارش کسب و کار، در این نشست «جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف دولت و از منتقدان سرسخت سیاست‌های جنگ‌طلبانه انگلیس، طی سخنانی خواستار تصویب قانونی شد که براساس آن، این کشور بدون کسب موافقت پارلمان قادر به اقدام نظامی نباشد.
وی افزود که اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به سیاست خارجی مستقل و براساس موازین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی احساس می‌شود.
کوربین اظهار داشت که بحث او فراتر از مشارکت انگلیس در جنگ سوریه بلکه درباره اصلاح روند تصمیم‌گیری برای دخالت نظامی در سایر کشورها است. او با این‌حال یادآور شد که مخالف حمله اخیر به سوریه و اختیاراتی است که دست دولت را درباره اقدامات نظامی آزاد می گذارد.
کوربین با اشاره به کنوانسیونی که در سال ۲۰۰۳ درباره حق تصمیم‌گیری پارلمان در جنگ‌های خارجی به اجرا گذاشته شد، عنوان کرد که اقدام یکجانبه «می» در حمله اخیر به سوریه نشان‌دهنده بی‌اعتنایی او به این کنوانسیون است.
سایر نمایندگان مجلس نیز سووالات و انتقادهای خود را نسبت به تصمیم یک‌جانبه دولت در حمله نظامی علیه سوریه بیان کردند. اصلی‌ترین دغدغه نمایندگان، پیروی لندن از مواضع جنگ‌طلبانه واشنگتن به ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.
نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سووالات نمایندگان ادعا کرد که دولت او از رئیس ‌جمهوری آمریکا و هیچ کشور دیگری دستور نمی‌گیرد.
وی تاکید کرد: ما براساس منافع ملی‌مان تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنیم.
«می» تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه را پیچیده و دشوار خواند و دراین‌باره توضیح داد: دولت سوریه یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی هوایی را در اختیار دارد. برای مقابله با چنین سامانه‌ای بایستی به‌گونه‌ای عمل کرد که دشمن را نسبت به زمان حمله غافل‌گیر کرد.
وی اضافه کرد که اگر قرار بود درباره حمله به سوریه در پارلمان بحث شود، او قادر به پنهان کردن زمان عملیات و بهره‌برداری از تکنیک غافل‌گیری علیه طرف مقابل نبود.
نخست ‌وزیر انگلیس پس از بیان دفاعیه خود برای شرکت در نشستی مجلس را ترک کرد و نمایندگان بدون حضور وی به انتقادهای خود ادامه دادند.
«می» روز گذشته نیز پس از بازگشایی مجلس از تعطیلات عید پاک، از سوی نمایندگان احزاب مخالف، درباره اقدام نظامی علیه سوریه مورد حمله قرار گرفت.
وی در سخنان خود ادعا کرد که همراهی در این حمله تنها تبعیت از ترامپ نبوده بلکه در جهت حفظ منافع کشور صورت گرفته است.
هم زمان با برگزاری این نشست صدها تن از معترضان به سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و انگلیس در مقابل پارلمان تجمع کرده و شعار ‘سوریه را بمباران نکنید' سر می دادند.
به گزارش کسب و کار، آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) بامداد شنبه گذشته دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.
وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در این حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، ۱۱۰ موشک به خاک این کشور شلیک کرده است.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شد و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، دست به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه زدند.
شبک**اروپام ** هـ ن **۱۳۹۲

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.